Scenarioprijsvraag voor de schooljeugd kleur. In -A matler of life and death" gebruikte men twee kleursoorten: voor de aardse taferelen de natuurlijke kleur en voor het hiernamaals een sepiatint. Een dergelijke toe passing vond men ook in de „5000 Fingers of Dr. TV'. Met het voorgaande hangt samen de emotionele rol, welke kleuren kunnen spelen en in verband daar mede hetscheppen van een bepaaldesfeer. De kleur kan het dramatische gegeven emotioneel verster ken en onderstrepen. In het gewone spraakgebruik spreken wij immers ook van warme en koude, van agressieve en passieve kleuren. De experts van de kleurenfilm zijn zich van de emotionele gevoelswaarde der kleuren wel bewust, al wordt dit lang niet altijd intelligent toegepast. Natalie Kalmus een naam die onverbrekelijk met, Technicolor is verbonden schrijft dan ook: „Wij moeten de kleurhar- monie bestuderen, de geschiktheid van de kleur voor be paalde situaties, het beroep dat de kleur doel op de emo ties". Op deze wijze kan de kleur de sfeer van een film mede helpen bepalen. Men denke bijvoorbeeld aan de film ..Moulin Rouge", waarin een kleurgamma is gebruikt. dat overeenkomt met dat van de schilderijen van Toulouse Lautrec. Een ander voorbeeld vindt men in de ballet scènes van „An American in Paris", waar de regisseur de verschillende balletten achtereenvolgens „toonzette" in de opgewekte kleur van Dufy, de warme sensuele kleur van Renoir, de gamma's van Degas, Rousseau Ie douanier en Utrillo. Op het gebied van de psychologie vraagt het vraagstuk der associaties onze aandacht in verband met de kleuren film. Dit komt er op neer. dat er wat de zintuiglijke ge waarwordingen betreft een bepaald verband tussen de verschillende zintuigen schijnt te bestaan, welke samen hang voor ons nog vaak in het duister is gehuld. In hoe verre dit inzicht vruchtbaar kan zijn voor de film, is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. De associaties kunnen bij verschillende personen uiteenlopen en dragen dus een sterk subjectief karakter. De ervaring heeft ons geleerd, dat er op psychologische reacties van de toeschouwers geen peil is te trekken. Maar evenals er een wederzijdse inwer king is van beeld en geluid, is er ook een wederzijdse in werking mogelijk tussen beeld, geluid en kleur. Inzonder heid de Russische filmtheoreticus Eissenstein heeft aan dit probleem uitvoerige aandacht besteed en zijn opvattingen komen hierop neer. dat men nimmer lukraak een kleuren film mag maken, doch dat alle elementen: beeld, geluid, muziek, kleur in onderling verband moeten worden gezien en dat deze elementen met de „inhoud" in overeenstem ming moeten worden gebracht. Uit het vorenstaande volgt. dat. evenals de houtsnede en de ets bestaansrecht hebben naast het olieverf schilderij, de zwart-wit film haar bestaansrecht heeft naast de kleu renfilm. Op zichzelf bestaat er geen enkele reden om films als „Fietsendieven", „Brief encounter". ..Marty", „Du rififi chez les hommes", om slechts enkele bekende titels te noemen, in kleuren op te nemen. Ook in Hollywood wint dit inzicht in de laatste tijd veld. Men ziet in, dat de kleurenfilm al of niet in cinemascope dient te wor den toegepast als het onderwerp daartoe aanleiding geeft, zodat ook de zwart-wit film weer een kans zal krijgen. De kleur is op zijn plaats in de tekenfilm, in revue en show. dans en opera, feeërieke fantasieën, historische of kosluumfilms en natuurlijk in documentaires, waar de kleur uiteraard eveneens een documentair, dat wil zeggen naturalistisch karakter mag bezitten. Op het gebied van de kleurenfilm liggen nog speciale mogelijkheden voor wat de kleurbeweging, de kleurmon- tage en de functioneel-dramatische toepassing betref I. ter wijl ook de emotionele of symbolische gevoelswaarde der kleuren en de kleurassociaties factoren zijn, waarmede op kunstzinnige wijze rekening kan worden gehouden. Kort om, de kleurenfilm dient geen gekleurde film te zijn. maar een vormgeving in kleur, een film waarin alle elementen beeld, geluid en kleur instrumentaal en orkestraal zijn verwerkt. De meest geslaagde kleurenfilm is die, waarvan men zich de kleurigheid niet bewust is. Het Nederlands Filminstituut heeft het initiatief geno men, om. als een mogelijke bijdrage tot de „filmische" vorming van de schooljeugd, in samenwerking met het Instituut Film en Jeugd te Den Haag een prijsvraag uit te schrijven onder de jeugd van alle scholen voor voort gezet onderwijs Mulo, Ambachtsscholen. Middelbare scholen en dergelijke voor een filmscenario. Het gaat hier niet zozeer om een spectaculaire wedstrijd dan wel om een stuk „filmopvoeding". Het is de bedoeling, dat leerlingen van deze scholen individueel of klasgewijs zelf een beknopt scenario samenstellen voor een film. zoals zij die graag gemaakt zouden zien. Aan de rectores en directeuren is een prijsvraagreglement gezonden, waarin een drietal mogelijkheden voor een dergelijk scenario worden opgesomd. Het in te zenden werkstuk moet in het algemeen beantwoorden aan de eis. dat het de typische kenmerken draagt van een filmscenario, dat wil zeggen, dat het „verhaal" dat men schrijft al in beel den gedacht moet zijn, zodat een ander, die het werkstuk leest, zich dat verhaal in filmbeelden moet kunnen voor stellen. Per persoon of per groep mag meer dan één scenario worden ingediend, dat geen grotere omvang mag hebben dan duizend woorden. De termijn van inzending sluit op 25 Mei a.s. De jury, die de inzendingen moet beoordelen, bestaat uit een vijftal filmdeskundigen. wier namen later bekend zullen worden gemaakt. Zij zullen bij de beoordeling reke ning houden met de leeftijd van de inzenders en zullen het meest letten op de wijze, waarop het verhaal ..in beelden" verteld is. Het verhaaltje zelf is dus niet het voornaamste, maar het gaat in hoofdzaak om de ..filmische" uitwerking daarvan. De uitslag van deze prijsvraag zal bekend worden ge maakt tijdens een speciale bijeenkomst van het Neder lands filminstituut, welke in het kader van de van 17 tot en met 22 Juni a.s. in Den Haag te houden Nationale Filmweek zal worden belegd. De prijswinnaars zullen worden uilgenodigd deze zitting op kosten van het Neder lands Filminstituut bij te wonen. Er zullen minstens tien prijzen beschikbaar worden gesteld: vijf voor de beste individuele inzendingen en vijf voor de groepsinzendingen. Deze prijzen, die alle iets te maken hebben met de film. zullen nog nader bekend ge maakt worden. De kans is niet uitgesloten, dat een van de bekroonde inzendingen verfilmd zal worden. 13

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1957 | | pagina 14