Contactdag Katholieke Film Actie en
Katholiek Filmcentrum voor de Jeugd
Voor de Contactdag van de Katholieke F i I m
Actie en het Katholiek Filmcentrum v o o r
d e J e u g d op Dinsdag 18 Juni in de aula van hel Haags
Gemeentemuseum bleek bijzonder veel belangstelling te
Inslaan. Ongeveer 500 aanvragen om plaatsen kwamen op
het bureau binnen, waarvan er, gezien de beperkte ruimte
in de museum-aula. maar een goede 300 konden worden
gehonoreerd.
De plotselinge, drukkende hitte (het bleek achteraf de
warmste dag van de hele filmweek) heeft de werkelijk;'
opkomst overigens niet noemenswaardig beïnvloed, zodat
de morgenzitting om half elf met een welgevulde zaal kon
beginnen.
Mr. W. C. A. Francissen, burgemeester van Si.
Michiels-Gestel, secretaris van de K.F.A. en voorzitter van
het K.F.J. opende deze congresdag, die. geheel in het teken
stond van het belang van de film voor godsdienst, cul-
tiiiit- en samenleving. Na een welkomstwoord aan de vele
vertegenwoordigers van officiële instanties, filmorganisa-
lics en opvoedingsinstituten gaf hij een korte schets van
hel «eik van K.F.A.-K.F.J.. zoals dat zich in de laatste
jaren ontwikkeld heeft. Een drietal kaderscholen of jaar-
cursussen (thans lol twee jaar uitgebreid), een tachtigtal
verspreide cursussen in allerlei milieu's, een bloeiende
documentatie- en informatiedienst en een brochurenreeks
geven o.a. reeds voldoende aan, dat het de K.F.A. en hel
K.F.J. ernst is met het werk voor een gezonde filmcultuur.
Het is geen uiterlijk spectaculair werk. maar een grondige
en naar de diepte gravende, strijd voor de verhoging van
de goede smaak en de verantwoordelijkheidszin van hel
Nederlandse bioscooppubliek, opdat de waardevolle film
steeds beter leefbaar wordt en steeds betere kansen krijgt.
Hierna was hel woord aan Mr. Jan D e r k s. die in
een uiterst levendig betoog het belang van de moderne
communicatiemiddelen ten aanzien van godsdienst, cultuur
en samenleving benaderde. Hij begon met vast te stellen,
dat de hedendaagse communicatiemiddelen veel gesloten
gemeenschappen hebben opengebroken of doen verdwijnen.
Dil doorbreken is niet altijd geleidelijk en zachtzinnig
gebeurd en dil heeft conflicten opgeroepen die het geloof
en hel zedelijk houvast gemakkelijk in gevaar kunnen
brengen. De vergelijking van de spreker met hel kuiken
dal geweldadig uit zijn ei wordt bevrijd, liet aan duidelijk
heid niels te wensen over.
Dit houdt echter niet in. dal genoemde communicatie
middelen in zichzelf verkeerd zouden zijn. Het kwade ge
bruik dat men ervan kan maken zal door de Schepper in
zijn wereldplan zijn ingecalculeerd. Daarom kunnen wij
in deze middelen een verrijking zien van het onderling
menselijk contacl en de groei naar supra-nationale ver
houdingen. En daarom moeten we deze middelen dan
ook gebruiken.
I blaas is deze noodzaak nog Ie weinig doorgedrongen
bij hel katholieke volk. zeker voor zover het film en telc-
isie betreft. "v\ e zijn er zelfs nog helemaal niet. Onze taak
is: per film ook de blijde boodschap te brengen. Een
b I ij d e boodschap, die bijvoorbeeld hel kwaad niet tot
iels overdreven gewichtigs dramatiseert, want tegenover
de deugd is het kwaad iets belachelijks. Een blijde
boodschap, die de overtuiging inhoudt, dat hel op aarde
toch nooil zo heel veel kan worden, ook al probeert men
in die richting te werken.
De aanwezigen volgden de toespraak van de heer Derks
met grote belangstelling, meermalen geamuseerd door zijn
bizarre zijsprongen en een enkele maal ook wel eens wat
geprikkeld door zijn absolute uitspraken, maar vooral
dankbaar om zijn in deze tropische hitte toch werkelijk
verfrissende visie.
Na een ogenblik pauze werden enige korte films ver
toond, die ieder op eigen manier het belang van de film
voor religie, cultuur en samenleving illustreerden.
Na een korte inleiding door J. D i r k s e s.c.j. werd hel
programma geopend met „E i n Tra urn in T u s c h e"
van Rolf Engler, een sterk experimenteel gerichte poging
om eigen innerlijke en vooral religieuze belevenissen in
filmvorm gestalte te geven.
..Short Visio n" van Joan en Peter Foldes riep in
enkele ogenblikken de gevaren van het atoom-misbruik op
in een suggestief kleur- en geluidsbeeld.
Het verhaal ..E 1 T u e r t o" („d e E e n o o g" van
Benito Alazraki uit de Mexicaanse film ..Haices" belichtte
weer een ander religieus-maatschappelijk aspect, n.1. hel
gelaten en aanvaardende Godsvertrouwen.
„Paul van O s t a y e n" van de Antwerpse filmer
Jos Jacobs riep in korte rake trekken voor de toeschou
wers een karakterbeeld op van deze eerste „stadsmens'* in
de moderne Vlaamse literatuur. De film werd bij deze
gelegenheid tevens voor de eerste maal in Nederland ver
toond, in aanwezigheid van de maker, die van de aan
wezigen een hartelijk applaus voor zijn werk mocht ont
vangen.
De ochtendzitting werd tenslotte beëindigd met „L e
Ballon Rouge" van Al bert Lamorisse. een verrukke
lijk stuk filmpoëzie, waarmee tevens ook weer duidelijk
werd gedemonstreerd welk een belangrijke culturele rol
de film nu reeds na nauwelijks dertig jaar traditie van
filmkunst in de huidige samenleving speelt.
Tijdens de middagpauze maakten velen der aanwezigen
gebruik van de mogelijkheid om onder de bekwame lei
ding van de heer J. de Vaal de door het Nederlands Film
museum ingerichte tentoonstelling ..Affiche en Film" te
bezoeken.
Inmiddels was er van de oorspronkelijk gedachte pauze
van anderhalf uur zoveel afgebrokkeld, dal de meeste deel
nemers zich enigszins moesten haasten om weer lijdig in
de Museumzaal aanwezig te zijn. waar de middagzitting
voornamelijk was gewijd aan de première van de Spaanse
film „El B a t a 11 o n de lasSombras" I Het Batal
jon der Schaduwen) van Manuel Mur Oti.
De heer A. van Domburg zette in een geestige
inleiding uiteen waarom hij tegenwoordig weinig critiek
meer kon uitoefenen op de Katholieke Film Actie wat
in vroeger jaren wel eens anders is geweest en sprak
tevens de belofte uit voor nieuwe critiek te zullen zorgen,
als onverhoopt het terrein van de goede smaak en liet
filminzicht mochten worden verlaten. Vervolgens leidde
25