Het programma van deze morgen, waarvoor grote be
langstelling bestond, bevatte een Russische tekenfilm „De
Onzichtbare Jongen" in niet al te kinderachtige sprookjes
sfeer, welke film opviel door haar geestige zuiverheid,
een 16 mm-film uit de 'Engelse kinderfilmproductie: „Cir
cusvrienden" en een zeer gewaardeerde en boeiende Tsje
chische poppenfilm „De Schat van het Vogeleiland". In
de beide laatste films nam een commentator met Neder
landse tekst de plaats in van ondertitels.
Ook des middags was de belangstelling, mede van auto
riteiten, zeer bevredigend. Zowel in de uitnodiging als bij
de toezending van de toegangskaan had het Instituut het
karakter van de te vertonen films toegelicht. Het betrof
hier de introductie van enkele Amerikaanse. Duitse en
Engelse films, die er op gericht zijn de jeugd meer be
kend te maken met de betekenis en werkwijze van publieke
diensten en maatschappelijke instellingen. Deze in ons
land nog maar weinig bekende films, welke in Amerika
„Civics" worden genoemd en in Duitsland als „Sozial-
kundliche" films worden aangeduid, werden door de heer
Pront met enkele woorden ingeleid. Hij ging daarbij na
hoe de opgroeiende generaties in de moderne tijd meer
en meer dienen te zijn voorbereid op haar plaats in het
staatkundig leven en in de samenleving met andere men-
sen, omringd door allerlei instellingen. Hun sociale vor
ming, hun staatsburgerlijke vorming staat op de agenda.
Dit geldt voor de jeugd in het arbeidsleven, in de jeugd-
organisaties. clubhuizen en sportbonden, in de instellingen
voor kinderbescherming, in de militaire dienst, in het
onderwijs.
De film kan hiervoor door haar directer, boeiender en
beeldender karakter diensten bewijzen, die in vele geval
len uitgaan boven de mondelinge uiteenzetting, de les, de
excursie, mits de film niet een uitsluitend documentair
karakter heeft, maar een verhaal geeft met mensen zoals
zij betrokken zijn bij bepaalde facetten van het bestel en
de samenleving. Geen pure speelfilm dus en ook geen
pure documentaire. Ook geen onderwijsfilm, zoals wij die
thans kennen. Het genre gaat om mensen, menselijke ver
houdingen in de gemeenschap, regelingen tussen mensen.
Het moet, volgens de heer Pront, een samenleving wat
waard zijn in de „investering", die toch alle uitgaven
voor opvoeding betekenen, films voor dat doel op te
nemen. De deze middag te vertonen films dienden uitslui
tend bekeken te worden vanuit het gezichtspunt: hoe men
elders, dus voor verhoudingen elders, het medium film
aanwendt voor het gestelde doel. Aan de bezoekers was
een vragenlijst uitgereikt, waardoor zij die dit wensten I11111
opvatting omtrent de wenselijkheid en de mogelijkheid van
het ontstaan van zulk filmmateriaal voor en in Nederland
kenbaar konden maken.
Het programma bevatte een Amerikaans filmpje,
door middel waarvan getoond werd hoe een kleine stad
leeft en functionneert, zulks aan de hand van een school
klas die op jacht is naar het materiaal daarvoor.
Verder een Engels filmpje, waardoor jongeren aan
de hand van een gepleegde inbraak de procedure van het
daaruit ontstane rechtsgeding kunnen volgen én leren.
Een Duits filmpje waarin eveneens een rechtsgang
wordt vertoond, doch hier in verband met een verkeers
ongeluk waarbij dan de jeugdige toeschouwer mede
wordt geconfronteerd met de ieder mens van deze tijd
aangaande vraag of een verkeersdelict als een misdaad
Dit is het publiek waarvoor naar de mening van sommige
vertegenwoordigers van de pers de filmweek georganiseerd zou
moeten worden. „The Strange One" behoeft in dit geval niet als
„De sadist" te Worden vertaald.
mag worden beschouwd en behandeld. En tenslotte een
andere Duitse film die eveneens „opgehangen" aan
het leven van mensen (kinderen) het mechanisme dui
delijk maakt, waarlangs en waardoor in deze tijd een ver
betering in de woon- en verkeersomstandigheden aan de
orde komt, behandeld wordt en verkregen kan worden.
Uiteraard liepen de meningen over het vertoonde mate
riaal zowel bij de toeschouwers als in de pers uiteen en
gaven daardoor ampele aanleiding tot uitvoerige gesprek
ken onder belangstellenden en beschouwingen in de dag
bladen. Daarbij kwam evenwel als communis opinio van
degenen, die het voorrecht hadden deze introductie van
een voor ons land nieuw filmgenre bij te wonen, naar
voren, dat dit initiatief van Film en Jeugd als een belang
wekkende bijdrage tot de Filmweek moest worden gewaar
deerd, aangezien daardoor eens te meer op duidelijke wijze
de mogelijkheden van het medium film waren aangetoond.
27