Gevel
Cabine
Stoelenplan verzekert comfort
de voor het creëren van een lichtkoof, welke gelijkmatig
horizontaal gericht licht kan uitzenden ter verkrijging van
een rustige plafondverlichting. Met recht kan men zeggen,
dat hier de verlichting en de decoraties van het gebouw
reciprok op elkaar afgestemd zijn. Door de wisselwerking
tussen verlichting en beschildering heeft men getracht de
vormgeving van het gebouw te doen wegvallen voor het
menselijk oog en hel begrip ruimtelijke dimensionering
zijn aangebracht, zodat ook hier bij deze grote mensen
geen klachten meer zullen optreden van te lang in een
hinderlijke houding verkeerd te hebben. Wij kunnen daar
om slechts zeggen, dat de heren J. en F. Biemans met deze
visie van plaatsvorming een meer of min baanbrekend
werk hebben verricht in de geschiedenis van de bioscoop
stoel zelf. Achteraf blijkt, dat het zogenaamde verlies, dat
men door wal minder stoelen in de opzet van de exploi-
DOOCSNEDE A-A
meer te vervangen door ruimtelijke sfeer. Ten deze werd
hierbij assistentie verleend door de binnenhuis-architecten
Jan en Juan Gidding te Schiedam, waarvoor een extra
woord van waardering hier zeer zeker op zijn plaats is.
Voor wat de voorgevel betreft, hier moest tussen twee
gebouwen uit het eerste deel van de negentiende eeuw een
attractief front gemaakt worden voor de bioscoop. Er is
naar gestreefd dit front zo onopvallend mogelijk te laten
staan in de rij der oudere geburen. Hoofdzaak is, dat men
des avonds lichtattraktief de aandacht op de bioscoop kan
vestigen. Ten dien einde is de voorgevel zo rustig moge
lijk gehouden en men heeft hem daarom zo weinig moge
lijk zware afmetingen in de onderdelen willen geven. In
beginsel is het gehele front met de daar achter gelegen
deurpui gemaakt van staalconstructie. De fraaie bronzen
deurpuien van de hoofdingang werden geleverd door
„Staalbouw Weert" te Weert.
talie lijdt, weer wordt opgeheven door de trek naar de
bioscoop zodra het verblijf met goede sfeer als zodanig
gunstig op de bezoekers heeft ingewerkt.
In dit theater zijn slechts drie rangen (zaal, loge en
balkon) met een in drie kleuren uitgevoerde stoelbekle-
ding, te weten strogeel, blauw en oud rosé. De kleuren
van de rangen corresponderen met die van de entree-
kaarten, wat begrijpelijkerwijs vele voordelen biedt.
De cabineverdieping is boven de hal gelegen en is zo
wel van buiten als van binnen bereikbaar. In deze moder
ne cabine zijn twee Philips projektoren 56 opgesteld voor
al Ie projectiesystemen.
Het is wellicht interessant te weten, dat dit theater aan
bouwkosten, omgerekend per zitplaats, geheel inclusief
grond 750,per stoel heeft gekost.
Zeer opvallend is bij dit theater, dat men de zitplaatsen
zo ruim mogelijk heeft genomen en men is zelfs zo ver
gegaan om de onderlinge afstand der rijen op 0,92 tot 1
meter te stellen. Op deze wijze is het zittende verblijf van
enige uren zo aangenaam mogelijk gemaakt, aangezien
men de ledematen voldoende kan uitstrekken. Niet alleen
kijkt het publiek naar de film, doch ondergaat tevens een
stemmingswijziging, afhankelijk van de zit- en verblijf
plaats in de bioscoop. Voorts is hier aandacht geschonken
aan de lichamelijk boven de maat" gegroeide bezoekers,
waarvoor ruimere zetels aan het einde der stoelenrijen
De bouw van deze moderne bioscoop heeft slechts 6^/>
maand in beslag genomen, zodat het Harmonie Theater
op 11 December 1958 met een galavoorstelling kon wor
den geopend.
De bouw geschiedde door Bouwbedrijf „Kleiweg" N.V.
te Rotterdam, terwijl de gehele staalconstructie werd ver
vaardigd en gemonteerd door Schreuders' Machinefabriek
te Fijnaart. De stoelen werden geleverd door Kamphöner
G.m.b.H. te Bielefeld.
INGENIEURSBUREAU VOOR BOUWWEZEN EN
INDUSTRIE, VAN WIJK DE VRIESWIERENGA,