Detail van de nieuwe 16 Debrie. De in de tekst geen belang. polijsten, wassen, e.d., de kleuren-negatieven zo gaaf mogelijk te houden. Anderzijds werd getracht een com promis te vinden, waarbij door verstrooiing van het print- licht de afbeeldingen van beschadigingen werd verzacht, terwijl contrast, contourscherpte en kleurverzadiging niet te veel mochten lijden. Zoals met vele compromissen het geval is, voldoet ook dit noch aan het een, noch aan het ander. In de fotografie, waar bij het vergroten analoge moei lijkheden bekend zijn, past men dan anti-scratch baden toe. Hiertoe wordt het negatief gespoeld in een bad, dat een vloeistof bevat, die de ongerechtigheden „opvult" en die een brekingsindex heeft, die gelijk is aan die van het negatiefmateriaal. Het aldus behandelde negatief wordt nat tussen twee glaasjes in het vergrotingsapparaat ge bracht, waarbij de beschadigingen optisch geen invloed meer op de stralengang uitoefenen en dus niet meer wor den afgebeeld. Uiteraard werd bij het toenemen van de vraag naar 16 mm verkleiningskopieën, waarbij boven beschreven on volmaaktheden zich steeds duide lijker manifesteerden, gezocht naar een toepassing van deze anti-scratch baden bij het optisch kopiëren van cinematografische film. De praktische uitvoering van deze methode in de printmachine, waarbij de 35 mm. negatieven gemiddeld met een snelheid van 600-900 m/uur (30.000-45.000 beeldjes per uur) door het me chanisme worden gevoerd, is niet eenvoudig. Immers, hierbij moet het negatief van de rol, voordat het in het venster van de machine komt, met de vloeistof worden bevochtigd, in deze toestand naar het venster worden gebracht, daar tussen glaasjes worden aange drukt (zodanig dat het vloeistof laagje gelijkmatig zonder luchtbelletjes of andere veront reinigingen over het beeldje is verdeeld) om, zodra de film het venster heeft verlaten, snel te worden gedroogd, zodat het weer in droge toestand kan wor den opgerold. Vele proeven zijn hiermee ge daan, vooral in Amerika; enkele leidden hier en daar tot een nog steeds min of meer experimentele apparatuur. Het was de bekende Franse fabriek van filmappara- turen André Debrie, die tot een oplossing van het probleem kwam en een verkleiningsmachine uitrustte: de TIPRO COLOR TRI. Van dit type optische printer zijn er thans drie in Europa ge plaatst, waarvan één bij N.V. Ci- necentrum te Hilversum. De hierbij opgenomen foto toont het anti scratch ge deelte van deze copieermachine. Het 35 mm negatief wordt vanuit de onderste trommel, via de geleiderollen (J en L), door een bakje (G) gevoerd, waarin zich de anti- scratch vloeistof bevindt. Het negatief, dat door zijn snel heid de vloeistof op zijn oppervlak meevoert, komt dan in het venster waar het wordt aangedrukt door een losse, glazen achterplaat (D), die door luchtdruk via het slangetje (C) de dikte van de vloeistof laag op de film controleert. Na het venster wordt het negatief over de sprocket (O) door een afzuigkanaal (B) gevoerd, waarin door de slang (A) de lucht zo krachtig wordt afgezogen dat het negatief dit kanaal weer droog verlaat en op de bovenste frictie kan worden opgerold. De resultaten van deze printmethode zijn verbluffend. Niet alleen zijn de kopieën zeer gaaf, maar bovendien zijn, als gevolg van het feit dat de vloeistof ook de ver strooiing van het gerichte licht op het oppervlak van de emulsie zelf opheft, de kleurverzadiging, brillance en contourscherpte van een kwaliteilt die tot nu toe voor 16 mm kleurverkleiningen niet voor mogelijk werd gehouden. mm kleuren verkleiningsmachine „Tipro Color Tri" van de firma niet verklaarde letteraanduidingen zijn voor deze publicatie van 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1960 | | pagina 27