77
Parachutisten
vallen aan
'j3ioócoopbeclryl en reclame
Op deze en volgende pagina's treft u het derde
artikel aan in onze reeks „Bioscoopbedrijf en
reclame", waarin een reclamedeskundige de ver
schillende reclame-uitingen, zoals die in ons bedrijf
voorkomen, aan een kritische beschouwing onder
werpt, in de hoop, dat de leden daaraan iets hebben
voor de praktijk van hun eigen zaak. In dit verband
zullen wij gaarne ook aandacht besteden aan bij
zondere reclamecampagnes, die de leden op touw
zetten, bij voorbeeld ter.gelegenheid van een speciale
première. Voorts zouden wij ten behoeve van deze
rubriek gaarne folders en dergelijke ontvangen, die
voor de propagering van het filmbezoek worden
gebruikt.
Tenslotte zal onze medewerker ook gaarne ingaan
op moeilijkheden, waarop de leden stuiten bij de
voorbereiding en uitvoering van hun reclameplan-
nen.
Vragen, tips, suggesties en materiaal op het ge
bied van de bioscoopreclame ter bespreking in deze
rubriek kunnen worden gezonden aan de redactie
van Film, Jan Luykenstraat 2, Amsterdam.
beperking rekening. Daar de meeste bioscopen (nog) niet
met een reclame-adviseur werken, zullen zij zelf dit belang
rijke punt in de gaten moeten houden.
Het is ontstellend te moeten constateren, dat in film-
advertenties dikwijls de illustraties in één woord erbarme
lijk zijn. Beter geen plaatje dan iets wat alles of niets
probeert voor te stellen. Nu moeten wij meteen vaststel
len, dat in praktisch alle gevallen de fout bij de film-
verhuurmaatschappijen ligt. Deze immers verstrekken de
bioscopen het benodigde reclamemateriaal, dat zij echter
weer gekregen hebben van de filmproducenten. Wanneer
cliché's of matrijzen niet geschikt zijn voor reproduktie in
dag- of nieuwsbladen, dan zijn ons inziens de filmver
huurders verplicht deze niet door te sturen naar hun af
nemers. En is hun budget onvoldoende voor het maken
van goede matrijzen, dan dienen zij de slechte aan de
reclame-afdeling van de producent te retourneren. Indien
deze handelwijze wordt gevolgd, dan maken wij ons sterk,
Tot en met donderdag
6êg. om 3.4S -°4éa 8.30 uwri
Toegang 14 jaar.
Een boeiende en onderhouden
de film
met o.a. de Maastrichter!
JEAN SLUISMANS.
dat aan deze ongewenste situatie heel snel een einde zal
zijn gekomen. Omdat de vicieuze cirkel ergens moet wor
den onderbroken, adviseren wij elke bioscoopexploitant
geen genoegen meer met het slechte illustratiemateriaal te
nemen en dit onverwijld aan de verhuurder terug te zen
den. In twijfelgevallen zal elke advertentie-afdeling van
een krant zijn opdrachtgever een objectief advies willen
geven. Onze cliënten zullen dan in den vervolge verschoond
blijven van illustraties als hierbij afgedrukt (Ursus en
Aan de justitie ontkomen).
Dat het ook anders kan, bewijst de advertentie voor de
film „De vrouw die haar man verkocht". Hier een voor
treffelijk gebruik van de mogelijkheden die de krant op
zwart-wit gebied geeft. Bovendien een sfeer-schepping,
die alle verdere toelichting overbodig maakt. Een rustige
lettering, al vragen wij ons af of het woord „Cinépanora-
mic" de buitenstaander veel zegt. Wij komen dergelijke
woorden meer tegen. Zouden wij ons erg vergissen als wij
stellen, dat deze technische termen er meer in staan ten
faveure van de producent c.q. bioscoopexploitant?
410