$0rl\osenha»ali0r Uitroepteken is een leesteken Grote of kleine advertenties? VOORVERKOOP Slechts 7 avondvoorstellingen Besproken Beweging De schokkende analyse van mensen uit onze tijd!De film met enthousiaste perskritiekenHET theater waar men altijd gezellig uit is!Geen vrouw was hem veilig! Deze kreten zijn naar believen uit te breiden. Wij zullen al deze uitroeptekens maar beschouwen als late overblijf selen uit de „kermistijd". Een uitroepteken zegt Van Dale's Woordenboek is een leesteken, dat achter uitroepen, bevelen, aanspraken en wensende zinnen geplaatst wordt. Daar alle overdrij ving schaadt, zullen de vele uitroeptekens achter boven aangehaalde kreten wel spoedig tot het verleden gaan be horen. Laten wij dit hopen! Een vraag die onmogelijk zo maar te beantwoorden is. Niet alleen het reclamebudget, maar ook onder andere het soort film speelt hierbij een belangrijke rol. Het maken van een film vraagt grote investeringen. Dat gaat overi gens voor elk produkt op. Merkwaardig is evenwel, dat zodra de film gereed is, vaak op de publiciteitskosten wordt beknibbeld. En dat is nu precies het omgekeerde van wat bij andere artikelen gebeurt. Daarom vonden wij het verheugend, dat het advertentiemateriaal voor de film „Rififi in Amsterdam" van de Nederlandse Filmproductie Maatschappij uitstekend was verzorgd. Er waren diverse mogelijkheden om deze film te annonceren: tekstadverten ties, maar ook goede illustraties, vooraankondigingen en kleine herinneringsadvertenties. Wij hopen, dat dit goede voorbeeld door andere Nederlandse filmproducenten zal worden nagevolgd; niet nagebootst, want elke imitatie werkt averechts. Ook de reclame voor films als „De langste dag" en „Boccacio 70" was beslist verantwoord. Speciaal van de laatste film vielen de eenvoudige lettering en de strakke lay-out op. Advertenties behoeven niet groot te zijn om op te vallen. De advertentie voor „Der Rosenkavalier" is op dit gebied een prima voorbeeld, evenals de hierbij gereproduceerde zet-advertentie van Lux uit Maastricht. Verstandig dat in gehaakt werd op het meespelen van de Maastrichtenaar van 10 t/m 25 OKT0BBR Aanv. Ï.4S - einde 11.15 ft«* KSfifltt* |USA»«M SCHWARÏKOCf S6NA JliBINAC - AHNtUIS» RÖTMiH»«t«ïf* OIT.0- SOELMAN.K ÏBICH «UNZ m urn. •■mi smmx eeaprödttetic «ar* te rank iH-g&nb*tie KASSA GKOPKMD «10-18 - 1M~.% - 6,30-ÏO Jean Sluismans. Trou wens hier liggen meer mogelijkheden voor plaatselijke bioscopen. Zo draaide in het Winston Theater te Hoorn de film „The in- spector", waarvan de op namen gedeeltelijk in deze plaats waren ge maakt. Drie foto's, die betrekking hadden op Hoorn, werden genum merd in de etalagekast opgehangen. De eerste vijf bezoekers, die de juiste volgorde van deze foto's bij de aanvang van de voorstelling opgaven, ontvingen een gratis toe gangsbewijs. Gehoord de discussies bij de ingang, bleek het verre van ge makkelijk de goede volg orde te bepalen. Een uit stekend idee! Het is natuurlijk niet goed mogelijk altijd iets origineels te vinden. Ge lukkig maar, want het moet geen gewoonte wor den. Wel zal de bio scoopexploitatie ook op dit terrein actief en crea tief moeten blijven, al komt het niet dagelijks voor elke 10.000ste be zoeker (ster) gratis een langspeelplaat te belo ven. Maar daarvoor heet de film dan ook: West Side Story. Mk In de Cinegrafiareeks, bestaande uit publikaties van het Nederlands Filminstituut, die wordt uitgegeven door J. Muusses N.V. te Purmerend, is thans het vijfde deeltje verschenen„Besproken Beweging". Onder deze ietwat merkwaardige titel gaat een vertaling schuil van de hand van dr John B. Knipping van Henri Agels „Esthétique du cinéma". In het boekje wordt uitvoerig de ontwikke ling van de filmesthetiek nagegaan, voornamelijk door een bespreking van de opvattingen van een groot aantal schrijvers over filmesthetische problemen. Zo is een rijke gedachten wereld ontstaan, die de moeite van het kennis nemen ruimschoots waard is, zij het dan, dat de beknopte vorm, waarin de opvattingen van sommige auteurs is weergegeven, wel hoge eisen aan de lezers stelt. „Besproken Beweging" is voor in de filmesthetiek be langstellenden zonder twijfel een waardevol boekwerkje. „Wij willen een verenigd Europa, maar wij zijn niet bereid om de Italiaanse film daaraan op te offeren. Wij hopen de verlangens van de Europese Economische Ge meenschap met de behoeften van onze filmindustrie in overeenstemming te kunnen brengen". Alberto Folchi 411

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1962 | | pagina 20