de delegatie van bevoegdheden, waarop het K.F.C.-werk
steunde wordt afgezien, zullen de gemeenten die alsnog na
keuring wensen artikel 4 moeten toepassen in deze zin dat
de plaatselijke nakeuringen gaan herleven. De verwarring
is dan compleet. We zijn dan weer even ver als in 1929.
Zelfs de gemeenten die bij uitzondering een lokale na
keuring handhaafden, zoals bijvoorbeeld Nijmegen, heb
ben tenslotte ingezien, dat zulk een anachronisme in
de huidige tijd niet te handhaven is. De Venlose houding
reeds voorafgegaan door Roosendaal lijkt ons daarom
het meest logisch, namelijk intrekking van de plaatselijke
nakeuringsverordening, hetgeen uiteraard opzegging in
houdt van het lidmaatschap van de vereniging met
de lange naam. De vraag is trouwens, of indien het
gemeenschappelijk nakeuringsorgaan van zijn taak wordt
ontheven, de vereniging tot instandhouding van zulk een
orgaan nog reden van bestaan heeft. Onzes inziens zal zij
tezelfder tijd gaan verdwijnen. Burgemeester en wethouders
van Venlo schrijven terecht aan de raad, dat de nakeurings
verordening haar bestaansreden verloren heeft, nu per 1
januari 1966 het lidmaatschap van de .Vereniging van Ne
derlandse Gemeenten tot gezamenlijke filmkeuring op ka
tholieke grondslag" is opgezegd om redenen, welke ook ten
aanzien van voormelde verordening zijn te stellen: de vrij
heid tot, respectievelijk de persoonlijke verantwoordelijkheid
van ieder mens voor het maken van een keus met be
trekking tot datgene, wat hij (i.c.) kan beleven op het
gebied van het ontspanningsmedium film. Burgemeester
en wethouders stellen dan ook voor de genoemde ver
ordening met onmiddellijke ingang vervallen te verklaren.
Deze ingangsdatum sluit weliswaar niet aan op de datum
van beëindiging van het lidmaatschap van genoemde ver
eniging (1 januari a.s.), maar deze laatste datum is uit
sluitend het gevolg van een statutaire opzeggingstermijn,
welke niets afdoet aan de op het moment van de besluit
vorming tot stand gekomen beslissing tot afschaffing van
de filmnakeuring, aldus Burgemeester en Wethouders in
hun voorstel.
Zonder twijfel zullen andere gemeenten van betekenis
volgen. Voorzover er een aantal kleinere overblijven dienen
de besturen dezer gemeenten te bedenken, dat de onzeker-
heidsfactor van een lokale keuring het toch al labiel bestaan
van de kleinere bioscopen nog verder aantast en het op
gang zijnde sluitingsproces van deze categorie verhaast.
Mogelijk houdt zulk een verordening het langer uit dan de
bioscoop, tenzij de wetgever, indien wijziging van de wet
in kwestie te zijner tijd wederom aan de orde zou worden
gesteld op de dwalingen van de jaren 1927 terugkomt, met
de eisen van de tijd rekening houdt en aan alle verwarring,
die slechts bij de gratie van nooitbedoelde wettelijke sanctie
mogelijkheden in stand wordt gehouden, een einde maakt.
De vergunninghouders die bijvoorbeeld op grond van hun
beginselen behoefte hebben aan een bepaald toezicht kunnen
in de artikelen 20 en 21 van de wet voldoende mogelijk
heden overhouden, al vinden wij ook deze mogelijkheid op
zichzelf verouderd. Wij achten onze leden, die op het
stuk van de normen van openbare orde en zedelijkheid op
grond van welke overtuiging ook bepaalde inzichten hebben,
na jaren van ervaring en gezien hun vakkennis in staat
om te onderscheiden en datgene uit hun theaters te houden
wat zij niet wensen te vertonen. Dit geldt in dezelfde mate
voor de bevolking. De filmontwikkeling en de filmvoorlich-
ting zijn ver genoeg gevorderd en de keuzemogelijkheid is
groot genoeg om ruimte te laten voor de persoonlijke ver
antwoordelijkheid en in eerste instantie de persoonlijke
vrijheid van de volwassen burgerij.
„Aah Tamara" is naar Cannes
als officiële Nederlandse inzen
ding. Regisseur Tim de la Parra jr
is er best tevreden over.
De film is opgenomen in be
staande locaties te Amsterdam
van 15 september 1964 tot 2 okto
ber bij elk weertype. Tamara, een
vlotte Amsterdamse, speelt met
Engelse, Franse, Amerikaanse en
Italiaanse toeristen luchthartig op
en rond de grachten. Waarschijn
lijk zal na de première in Cannes
de film voor ons land het eerst
in de Arnhemse filmweek te zien
zijn. „Aah Tamara" is opge
dragen aan Joris Ivens en heeft
een motto van Jean Luc Godard:
„La difficulté d'être libre dans Ie
cinéma fait partie du cinéma".
Het camerawerk is van Gerard
Vandenberg. De rol Tamara
wordt gespeeld door Kitty Cour-
bois, die op de foto is afgebeeld
met de Oscar van Bert Haanstra.
379