HET VRIJE VOLK. Meer dan 10.000 bezoekers. Arnhemse
filmweek is groot succes geworden. „De voorstellingen
van de Arnhemse Filmweek hebben meer dan tienduizend
bezoekers getrokken, een aantal als nooit tevoren, dat deze
manifestatie tot een duidelijk succes heeft verheven".
HET VRIJE VOLK (Arnhemse editie). Medaille op de
borst. „De Filmweek is als een medaille op Arnhems borst
teruggekeerd, na vier jaar afwezigheid; het bleek nog een
cultureel siersel van onze toeristenstad. Net zo als de
vroegere Sonsbeektentoonstellingen Arnhem in wijde om
trek een goede naam hebben bezorgd, die nog naklinkt, zo
heeft de Filmweek zonder twijfel zin gehad als bijdrage
aan de bevestiging van de naam van Arnhem als culturele
stad. Andere, minder culturele evenementen als de Nato
taptoe en de actie Arnhem in de wolken, helpen mee om
de faam te vestigen dat er in de hoofdstad van Gelderland
leven in de brouwerij heerst. Dat is allemaal belangrijk,
want een stad die zich weet te onderscheiden van andere
steden, heeft toeristisch al zo een voorsprong. De winst
ligt hier dus in de „reclame" naar buiten. Gelukkig heeft
de Filmweek ook op een andere manier zijn nut bewezen.
Ruim tienduizend mensen hebben de filmvoorstellingen
bezocht. De bezoekers kwamen voornamelijk uit Arnhem en
naaste omgeving. Het programma dat zij te zien kregen
was over het algemeen van zeer behoorlijke kwaliteit. Om
die redenen is de Filmweek ook een wezenlijke bijdrage
gebleken tot de intensiviteit van het eigen culturele leven.
Daaruit kan men besluiten dat de financiële bijdrage van
de gemeente Arnhem gerechtvaardigd is gebleken. Er is
meer aan het licht gekomen. Velen, die in het verleden
de bioscoop zijn gaan ontwijken, hebben op deze Filmweek
hun schade ingehaald".
Dr. H. S. Visscher in TROUW. Filmweek '65: een groot
succes. „De Internationale Filmweek 1965 zal ongetwijfeld
in de herinnering blijven voortleven als een groot succes.
Kenmerkend voor de spontane sfeer was de beslissing van
minister Vrolijk om, nadat hij de week officieel geopend
had, ook de slotavond bij te wonen en persoonlijk de
Staatsprijs voor de beste korte Nederlandse film van de
laatste twee jaren uit te reiken".
HET BINNENHOF. „Zo liep de, in de vertoningen van
tegenstellingen getuigende, doch daardoor juist bijzonder
geslaagde Internationale Filmweek 1965 ten einde met als
een der hoogtepunten in de herinnering: de dagelijkse mani
festatie van de Nederlandse korte film".
Hans Saaltink in DE TYPHOON: „Men kan zeggen dat een
Filmweek Arnhem zin heeft, omdat het een grote reclame
campagne betekent voor de goede film, die in Nederland
in het komende seizoen te zien zal zijn. Op dit moment
kunnen bioscoopbezoekers in Zaandam, Tilburg, Groningen,
of wat dat betreft: Amsterdam, Den Haag of Utrecht slechts
over de vertoonde films lezen, maar in tegenstelling tot
berichten van grote festivals, die in de eerste plaats oriën
tatie geven over wat er op de wereld aan films wordt
gemaakt, kan men er zeker van zijn dat de Arnhem-films
straks overal te zien zullen zijn".
Charles Boost in DE GROENE: „Een geslaagd festival
dus, sober aan festiviteiten, maar overladen in zijn pre
sentaties van films, luidruchtiger, men mag ook zeggen
vitaler, dan vorige keren en in ieder geval, wat de pro
grammering betreft, van een verheugd hoog niveau. Met
films van Varda, Antonioni, Pasolini, Godard, Zetterling
en Lumet was een goede keuze gedaan uit het beste
wat er op het ogenblik internationaal aan de markt is".
ELSEVIERS WEEKBLAD. Jan Baesjou. „Het feest is af
gelopen. De Internationale Filmweek Arnhem 1965 is ge
schiedenis geworden. Te zijner tijd zullen de meeste der
tijdens dit festival vertoonde films in het gewone bioscoop
roulement zijn terug te zien. Tot zolang zal men het
dus moeten doen met de herinnering. Een plezierige her
innering omdat het merendeel van hetgeen werd getoond,
de moeite ruimschoots waard was. Men heeft kennis kunnen
maken met het werk van cineasten die een enkele uit
zondering daargelaten eerstens het cinematografische
vak verstaan en tweedens interessante mededelingen hadden
te doen. Het filmfeest mocht er inderdaad zijn: qua sfeer,
qua entourage, qua gehalte".
CRITISCH FILMFORUM. Charles Boost.
De algemene indruk na de Filmweek Arnhem was wel dat
het geen weekwake aan het bed van een zieke of stervende
was geworden, maar een geanimeerd samenzijn met een
zeer vitale herstellende, die eigenlijk nooit ziek was geweest,
maar alleen wat moeilijkheden had gehad met het zich
aanpassen aan veranderde leefomstandigheden. Anders
gezegd, Arnhem is een veelzijdige manifestatie geworden
van, voor wie het nog niet wisten, de huidige potenties
van de film in zijn diverse mogelijkheden van kunstvorm,
communicatiemiddel en amusementsmedium. Een mani
festatie waarop met een grote publieke toeloop en met
instemming is gereageerd, zodat de conclusie voor de hand
is komen te liggen dat de film springlevend en de belang
stelling voor de film, zij het in getalssterkte afnemend,
volgens de statistieken van de Bioscoopbond, intensiever
en gefundeerder is dan ooit tevoren.
Dit verheugende resultaat heeft de Filmweek Arnhem in
de eerste plaats bereikt door een voortreffelijke program
masamenstelling, waardoor een reeks gevarieerde en groten
deels belangwekkende premières aan de bezoekers van
Rembrandt en Saskia kon worden voorgezet en verder
door de activiteiten van verschillende organisaties, clubs
en verenigingen, die het randwerk rondom de filmvoor
stellingen verzorgden, voornamelijk in de ochtenduren,
daarmee de laatste opening vullend in een programma dat
nu van 's ochtends 10 uur tot 's nachts 3 uur vrijwel zonder
onderbreking de geïnteresseerde bezoeker op de been wist
te houden.
Dat dit alles uiteindelijk veel publiciteit heeft betekent voor
film- en bioscoopbedrijf spreekt vanzelf. Er is veel ge
schreven, veel gepraat, veel gepolemiseerd over de film,
er zijn prijzen uitgereikt en er waren (spaarzame) moge
lijkheden om filmers in levende lijve te ontmoeten en dit
hele geanimeerde samenzijn in Arnhem van publiek, auto
riteiten (tot en met de Minister van Cultuur, etc. toe),
bedrijfsmensen, filmers en de pers, kan niet anders dan
gunstig gewerkt hebben op de algemene stemming in ons
land ten opzichte van het verschijnsel film.
428