DAGBLAD en BEDRIJF twee jaar Parool-puzzle 'WIN EEN FILM' /■■■■■Il [■■■■■II ■■■■■II ii 1 ■■II II iiiniiiii 1111 ril il ÏÏÏIn, ■iiïiiiiii ïiiiii iï iiïiiiiiii iiiiiiiiii nmi»"in w^^^m- HET BONDSORGAAN IS ENIGSZINS VERANDERD. IN DE KOMENDE NUM MERS ZAL DIT DUIDELIJKER DAN NU REEDS HET GEVAL IS TOT UITING KOMEN. DE REDACTIE ZAL ONDERMEER GASTSCHRIJVERS UITNODIGEN ÉÉN OF MEERDERE ARTIKELEN VOOR 'FILM' AF TE STAAN. GASTSCHRIJVERS MET KENNIS VAN ZAKEN OP GESPECIALISEERDE TERREINEN DIE VOOR HET FILM- EN BIOSCOOPBEDRIJF VAN BELANG ZIJN. MOGELIJK DAT HUN ME NING OF VISIE U AAN HET DENKEN ZET. IN DIT GEVAL IS RECLAMEMAN HANS FERRÉE VERZOCHT TE SCHRIJVEN OVER DE RECLAME VOOR FILMS EN BIOSCOOP. U KUNT HET WEL, NIET OF GEDEELTELIJK MET HEM EENS OF ONEENS ZIJN. UW REACTIES ZIJN OVERIGENS WELKOM. HET ARTIKEL BEGINT OP DE VOLGENDE BLADZIJDE. 23 I' lllllll llll' - Uil lllll lllln IMIIIIII llll I I i_" ■■■•■■■lil ÏÜÏM 1. I I S ïiijllllll I 'TVee jaar geleden startte het dag blad Het Parool een originele puzzel: Win een film. Dit geschiedde na overleg met het bestuur van de afdeling Amsterdam, dat op zijn beurt de leden had geraadpleegd. Men was het er over eens, dat het idee goed was en dat deze puzzel voor de lezers van de krant, maar zeker ook voor de Amsterdamse bioscoopexploitanten at tractief zou worden. Het Parool had voor de cartoons we ten aan te trekken de filmkriticus Charles Boost die, evenals destijds Jordaan, de tekenstift met evenveel talent hanteert als de schrijfpen. Boost tekende van toen af aan elke week een prentje dat in de vrijdagse filmpagina van de krant werd afgedrukt. Achter elke cartoon ging de titel schuil van een film. Niet alleen van premières, ook wel eens van films die al weken draaiden. Het was de opdracht aan de lezers van Het Parool om vrijdagavond meteen een briefkaartje te zenden naar de Wibautstraat, met de vermel ding van de filmtitel. Aan tien van de inzenders werden, reeds 's maandags daarop formulieren gezonden, waar mee zij zich die maandag, dinsdag of woensdag bij de bioscoop konden ver voegen waar de film draaide en waar zij dan recht hadden op twee vrijplaat sen. De samenwerking tussen bond, thea terdirecties en de krant was voorbeel dig. In het begin werden prijswinnaars wel eens weggestuurd omdat een cas- sière domweg niet wist van die af spraak, maar gaandeweg raakten allen gewend aan het systeem, ten profijte van alle partijen. Wij zeggen expres alle, omdat Charles Boost niet alleen de theaters in het centrum, maar her haaldelijk ook de wijkbioscopen in de puzzel betrok. Kortsluiting op de 27ste etage. Hoe vermoord ik mijn vrouw? Alleen kamers voor gehuwden. De erfenis van een gangster.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1966 | | pagina 23