DAGBLAD en BEDRIJF
twee jaar Parool-puzzle 'WIN EEN FILM'
/■■■■■Il
[■■■■■II
■■■■■II
ii
1
■■II II
iiiniiiii
1111 ril il ÏÏÏIn,
■iiïiiiiii
ïiiiii iï
iiïiiiiiii
iiiiiiiiii
nmi»"in
w^^^m-
HET BONDSORGAAN IS ENIGSZINS VERANDERD. IN DE KOMENDE NUM
MERS ZAL DIT DUIDELIJKER DAN NU REEDS HET GEVAL IS TOT UITING
KOMEN. DE REDACTIE ZAL ONDERMEER GASTSCHRIJVERS UITNODIGEN
ÉÉN OF MEERDERE ARTIKELEN VOOR 'FILM' AF TE STAAN. GASTSCHRIJVERS
MET KENNIS VAN ZAKEN OP GESPECIALISEERDE TERREINEN DIE VOOR HET
FILM- EN BIOSCOOPBEDRIJF VAN BELANG ZIJN. MOGELIJK DAT HUN ME
NING OF VISIE U AAN HET DENKEN ZET. IN DIT GEVAL IS RECLAMEMAN
HANS FERRÉE VERZOCHT TE SCHRIJVEN OVER DE RECLAME VOOR FILMS
EN BIOSCOOP. U KUNT HET WEL, NIET OF GEDEELTELIJK MET HEM EENS
OF ONEENS ZIJN. UW REACTIES ZIJN OVERIGENS WELKOM.
HET ARTIKEL BEGINT OP DE VOLGENDE BLADZIJDE.
23
I' lllllll llll' -
Uil lllll lllln
IMIIIIII llll I I
i_"
■■■•■■■lil
ÏÜÏM 1. I I S
ïiijllllll I
'TVee jaar geleden startte het dag
blad Het Parool een originele
puzzel: Win een film. Dit geschiedde
na overleg met het bestuur van de
afdeling Amsterdam, dat op zijn beurt
de leden had geraadpleegd. Men was
het er over eens, dat het idee goed was
en dat deze puzzel voor de lezers van
de krant, maar zeker ook voor de
Amsterdamse bioscoopexploitanten at
tractief zou worden.
Het Parool had voor de cartoons we
ten aan te trekken de filmkriticus
Charles Boost die, evenals destijds
Jordaan, de tekenstift met evenveel
talent hanteert als de schrijfpen. Boost
tekende van toen af aan elke week een
prentje dat in de vrijdagse filmpagina
van de krant werd afgedrukt. Achter
elke cartoon ging de titel schuil van
een film. Niet alleen van premières,
ook wel eens van films die al weken
draaiden.
Het was de opdracht aan de lezers
van Het Parool om vrijdagavond
meteen een briefkaartje te zenden
naar de Wibautstraat, met de vermel
ding van de filmtitel. Aan tien van de
inzenders werden, reeds 's maandags
daarop formulieren gezonden, waar
mee zij zich die maandag, dinsdag of
woensdag bij de bioscoop konden ver
voegen waar de film draaide en waar
zij dan recht hadden op twee vrijplaat
sen.
De samenwerking tussen bond, thea
terdirecties en de krant was voorbeel
dig. In het begin werden prijswinnaars
wel eens weggestuurd omdat een cas-
sière domweg niet wist van die af
spraak, maar gaandeweg raakten allen
gewend aan het systeem, ten profijte
van alle partijen. Wij zeggen expres
alle, omdat Charles Boost niet alleen
de theaters in het centrum, maar her
haaldelijk ook de wijkbioscopen in de
puzzel betrok.
Kortsluiting op de 27ste etage.
Hoe vermoord ik mijn vrouw?
Alleen kamers voor gehuwden.
De erfenis van een gangster.