HET
REMBRANDT-
THEATER
DAG EN NACHT
In het Rembrandttheater aan het Velperplein dat,
met bloemen en vlaggen van de deelnemende landen,
getooid, in een waarlijk festivaltheater werd veranderd
beleefden elf hoofdfilms en een gelijk aantal Neder
landse korte films tijdens de filmweek, hun nationale
première. Het theater was in de week van 12 tot en met
17 juni het centrum van het filmgebeuren, want ook
de nachtvoorstellingen, waarvoor wederom veel belang
stelling was bij de jeugdige bioscoopgangers, werden in
dit theater gegeven.
In het Saskiatheater werden tijdens de Internationale
Filmweek zes Nederlandse speelfilms elke dag één
uit de jaren dertig opnieuw vertoond. Daarnaast werden
door verscheidene instanties, waar onder de Katholieke
Filmactie, het Filmcentrum en het Nederlandse Film
museum, bijzondere voorstellingen gegeven.
(De programma's van de nevenactiviteiten en de voor
stellingen in het Saskiatheater vindt u elders in dit blad.)
Maandag
Dinsdag
De dinsdagmorgen werd begonnen met een druk be
zochte persvoorstelling van het ministerie van Cultuur,
Recreatie en Maatschappelijk Werk. De in Arnhem
aanwezige journalisten konden hier als eersten kennis
nemen met „Lichaam en Ziel" van Renee Daal
der, „Trein Anoniem" van Paul Schneider en
„Spelen in liet Donker" van Corinne van Moor
se la a r over de dichter Pierre Kemp.
Het Rembrandttheater bleek vrijwel geheel uitverkocht
toen de zaallichten doofden voor de eerste middagvoor
stelling. „Holland terra fertilis", een kort film van R o n-
ny Erends werd eerst vertoond gevolgd door J e a n
Luc-Godard's „Deux ou trois choses que je sais
d'elle". Alle films, zowel van de middag als de avond
voorstelling, werden uitgebracht door de N.V. Gofilex.
Na het Nederland-nieuws van Polygoon werd de avond
voorstelling ingezet met de korte kleuren-film van
JoanvanderKeuken, „Een film voor Lucebert"
Jana Brejchova en Vlastimil Brodsky, hoofdrolspelers
uit „Zenu ani Kvetinou Neuhodis" (Sla nooit een vrouw,
zelfs niet met 'n bloem), waren naar ons land gekomen
om de première van deze film, die hierna werd getoond
en die werd gemaakt door de Tsjechische regisseur
Zdenek Podskalsky, bij te wonen. De dinsdag werd be
sloten met de nachtvoorstelling van „Ucellacci-Uccel-
lini" van de Italiaan Pier Paolo Pasolini.
Woensdag
Woensdagmorgen beleefde in het Rembrandttheater de
documentaire „Slag om Arnhem" zijn première tijdens
een door de Stichting Film en Wetenschap georganiseer
de voorstelling.
Het middagprogramma begon met de eerste publieke
vertoning van Paul Schneider's korte film
„Trein Anoniem".
Hierna volgde „Privilege"de nieuwste film van de En
gelsman Peter Watkin s. Paul Jones, naast Jean
Shrimpton hoofdrolspeler in deze kleurenfilm, woonde
de voorstelling bij. De film wordt in ons land uitgebracht
door Universal International Films Nederland N.V.
De woensdagmiddag werd afgesloten met een druk be
zochte persvoorstelling van „Corsow" van Staatsprijs
winnaar Peter Creutzberg
De woensdagavond werd dé avond van de Nederlandse
Film. Allereerst werd Renee Daalders korte film
„Lichaam en Ziel" vertoond. Daarna volgde de wereld
première van „De Verloedering van de Swieps", de eer
ste hoofdfilm van E r i c Terpstra. Deze film wordt
I I I I I I I I I I I I I I I I I 1 I I I I I I
De filmweek werd op maandag 12 juni feestelijk ge
opend met een galavoorstelling in het Rembrandt
theater. De selectiecommissie was erin geslaagd
beslag te leggen op „Sky over Holland", de met de
Gouden Palm in Cannes bekroonde korte 70 mm
film van John Fernhout. Deze, door de n.v. Film
verhuurkantoor Nederland uit te brengen film,
maakte deel uit van het voorprogramma van deze
eerste avond. De hoofdschotel van deze galavoor
stelling waarover u elders in dit nummer van
„Film" een apart verslag aantreft werd gevormd
door „You're a big boy now", van de jonge Ame
rikaanse regisseur Frances Ford Coppola. Deze
film wordt in ons land uitgebracht door Warner Bros
First National Pictures N.V.
In de nachtvoorstelling volgde als slot van deze
eerste dag „The Shooting" van M. Hellman.