W
over de
filmweek zelf
eer een succes
Vol
Soepele organisatie
Serieus
Weerlegd
mccesv
ol
Bloemlezing
wassen en
Vitamine injectie
Overzicht
,,Een filmweek die slaagde door een
soepele organisatie en zeer plezierige
sfeer. Een filmweek met een overla
den programma zonder veel uitschie
ters. Een filmweek tenslotte met een
belangrijke Nederlandse inbreng."
PETER VAN BUEREN
IN DE TIJD
„Zo er, na alles wat hier in de afge
lopen dagen te doen is geweest, toch
nog iemand was, die eraan twijfelde
of deze vaderlandse filmweek wel
serieus genomen diende te worden,
dan heeft hij het bewijs daarvan gis
teren wel gekregen. Uit het buiten
land, waar verontwaardigde festival
directeuren in Berlijn en Venetië boze
telegrammen naar de Gelderse hoofd
stad stuurden, om te protesteren te
gen het feit, dat voor hun cinemato
grafische festijnen ingeschreven wer
ken als „la collectionneuse" en „Deux
ou trois choses que je sais d'elle"
(bede geprogrammeerd voor de vol
gende week beginnende Berlinale) en
„Mahlenzeiten", ingeschreven voor
de Mostra in de Dogenstad, hier al
eerder zijn vertoond dan op hun fes
tivals, die kleine zusje Arnhem overi
gens geen blik waardig hadden
gekeurd. Een dichter bij huis in het
Arnhemse Rembrandttheater zelf,
waar het telegrafische protest der
Nederlandse critici tegen het toeken
nen van de staatsprijs voor filmkunst
1967 aan Peter Creutzbergs ,,Cor-
sow" gisteravond een staartje kreeg
tijdens de uitreiking van deze uit 5000
gulden en erepenning bestaande prijs
door de minister van cultuur, recrea
tie en maatschappelijk werk, mej. dr.
M. A. M. Klompé.
De minister, geboren en getogen Arn
hemse, die volgens haar eigen woor
den heel wat stapjes in Arnhemse
bioscopen heeft liggen, ging, na de
jury dank gezegd te hebben voor haar
werk, in op genoemd telegram en zij
deed dat op eigen terrein met zoveel
charme, dat zij meer open doekjes
oogstte dan welke film ook deze week
deelachtig is geworden. Uitgangspunt
was daarbij, dat de staatsprijs film
kunst niet is bedoeld als aanmoedi
ging van jonge talenten en ook niet
tot taak heeft een bepaalde stroming
in de Nederlandse film aan te wijzen
die representatief zou zijn."
KEES DE BRUIJN IN
DE HAAGSCHE
COURANT
„Ondanks tal van omstreden zaken,
als de programmering in zijn geheel,
maar dat blijft altijd een kwestie van
smaak en redelijkheid, als de bestem
ming van de Staatsprijs Filmkunst,
ook al zo'n subjectieve kwestie, die
gisteravond op TV nog eens door
enige journalisten werd toegelicht, en
als tweede nieuwe Nederlandse speel
films, op zichzelf een ongekende
luxe, die echter allerminst tot over
moed of zelfgenoegzaamheid mag
leiden ondanks dit alles is de za
terdagnacht met een bruizend slot-
festijn in het Rembrandttheater ge-
eindigde Internationale Filmweek in
Arnhem toch weer een succes gewor
den.
Artistiek, omdat de dwarsdoorsnede
van de huidige filmproduktie binnen
en buiten onze grenzen een duidelijk
beeld, zij het niet steeds even positief,
gaf van de aanwezige mogelijkheden;
zakelijk vanwege de verheugend grote
belangstelling in middag-avond en
nachtvoorstelling."
.f. A. FRENKEL IN
HET ROTTERDAMSCH
NIEUWSBLAD
„De mening van sommigen dat de
huidige internationale filmproduktie
geen of te weinig goed amusante films
voortbrengt, wordt op verschillende
niveau's in de Arnhemse filmweek
weerlegd."
PIERRE H. DUBOIS IN
HET VADERLAND
„Op het moment dat u dit leest,
draait de zesde internationale film
week Arnhem 1967 op volle toeren
en is zij al bijna halverwege. Nu al
kan worden gesproken van een zeer
succesvolle film-manifestatie, zowel
wat het niveau der vertoonde films
betreft als wat de belangstelling van
het publiek aangaat."
DE GELDERLANDER
,,Een van de (grote) verdiensten van
de Filmweek Arnhem ligt in het pro
grammeren van uitsluitend Neder
landse shorts ah „voorwerk" van de
dagelijkse voorstellingen. Voordeel
daarbij voor de attente toeschouwers
(en dat waren er elke dag zeer velen):
een bloemlezing te krijgen uit wat de
jury voornoemd nog méér aan alter
natieven had."
JAN BLOKKER
IN HET ALGEMEEN
HANDELSBLAD
,.De Filmweek Arnhem heeft enige
wrevel bij de organisatoren van de
,,echte" restivals in Berlijn en Venetië
gewekt. Van beide, binnenkort te
houden festivals zijn telegrammen
binnengekomen waarin men het Arn
hem kwalijk neemt dat er de films
,,Mahlzeiten",,La Collectionneuse"
en ,,Twee of drie dingen die ik van
haar weet" worden vertoond. De laat
ste twee films stonden namelijk voor
Berlijn geboekt en ,,Mahlzeiten" is in
het Venetiaanse programma opgeno
men. Van Italiaanse en Duitse zijde
acht men het een oneerlijke concur
rentie dat Arnhem de primeur heeft.
Hoe men ook over de waarde van dit
nogal overgevoelige protest denkt, er
kan in ieder geval uit worden gecon
cludeerd dat het Arnhemse filmfeest
nu ook door de grote buitenlandse
filmbroeders als een volwassen ma
nifestatie wordt beschouwd. Voor hen
die de Filmweek hier iedere twee jaar
van de grond moeten tillen, is dat
althans meegenomen."
CONSTANT WALLACH
IN HET
ALGEMEEN DAGBLAD
Behalve een publiciteitsinjectie voor
het Nederlandse bioscoopbedrijf was
de Internationale Filmweek Arnhem
een vitamineinjectie voor Nederland
se cinefielen. Vrijwillig bewustzijns-
vernauwd, zowel individueel als col
lectief, keek men naar, sprak en
schreef men over, at, dronk en
droomde men ódagen en nachten
lang film, film, film. Een nachtmer
rie voor wie het allemaal niets zegt
een feest voor de ,,aficionado's"
een curiositeit voor de brede burgerij
tussen deze extremen een evene
ment voor de neringdoende provin
ciale hoofdstad. Wat Cannes kan kan
Cannes alleen; maar de Arnhemse
kiennale deed het nu 6 x dunnetjes
over. Het was ditmaal geen briljante
Filmweek. Wel, per definitie, inte
ressant. Geen internationale uitschie
ters: wel, per definitie, veel interna
tionaal en nationaal nieuws. Er
waren (bijna had ik geschreven: per
definitie) veel misverstanden ,,Als
Arnhem ertoe bijdraagt dat beginnen
de jonge cineasten als Daalder en
Van Zuylen aan het werk blijven, dan
was Arnhem al de moeite waard".
ELLEN WALLER IN
DE HAAGSE POST
„Het nut van Arnhem 1967 als
schouw, is het overzicht geweest dat
van het jonge Nederlandse filmen