NIEUWS uit het buitenland
Amerika krijgt (weer)
vertrouwen in de film
Ierse filmindustrie
komt van de grond
r\e Amerikaanse filmmaatschap
pijen hebben reden tot enig
optimisme aangaande de verwach
tingen voor het jaar 1968.
Sinds 1963 is een toenemende in
teresse van het bioscooppubliek
voelbaar. Dit komt ook tot uiting
in de toename van de recettes die,
naar men verwacht, in 1968 verder
zullen stijgen.
In 1966 gaven de Amerikanen 11,23
procent meer geld uit aan bioscoop
bezoek dan het jaar ervoor.
Ook in de Verenigde Staten vormt
de jeugd de groep van de meest
enthousiaste bioscoopgangers. Een
onderzoek van „Seventeen Magazine",
een van Amerika's grootste week
bladen voor tieners heeft zelfs uitge
wezen dat 41,6 procent van de in
totaal 12,5 miljoen Amerikaanse
meisjes tussen de tien en twintig jaar,
minstens eenmaal per week naar de
bioscoop gaat.
Ook de belangstelling in financiële
kringen wijst erop dat de Amerikanen
(weer) vertrouwen krijgen in de eigen
filmproduktie.
De koersen van de aandelen der Ame
rikaanse filmmaatschappijen op de
New Yorkse effectenbeurs zijn de
laatste maanden merkbaar gestegen.
Amerika heeft het, mede op grond
van deze toenemende belangstelling,
weer aangedurfd nieuwe bioscoop
theaters te bouwen en bestaande thea
ters uit te breiden of te moderniseren.
Op het ogenblik wordt in Amerika
gewerkt aan de bouw van 400 nieuwe
theaters terwijl de plannen klaar lig
gen voor realisatie van 200 theaters.
Deze op het eerste gezicht impone
rende cijfers moeten uiteraard worden
gezien tegen de totale bevolking van
de Verenigde Staten, rond de 200
miljoen zielen.
Het is interessant in dit licht ook eens
de situatie in Rusland te bezien.
Omdat de mogelijkheden voor cultu
rele ontspanning buiten het bioscoop
theater in dit land beperkter zijn dan
in Amerika, wordt de bioscoop door
de Russen veel bezocht. De Rus gaat
gemiddeld 18 maal per jaar naar de
bioscoop. Hoewel daarnaast de moge
lijkheden om balletuitvoeringen, con
certen, toneeluitvoeringen e.d. te be
zoeken voor de Russen steeds groter
worden, taant de belangstelling voor
de film niet. Het filmbezoek neemt
zelfs nog steeds toe. Het is erg moei
lijk om uit Rusland cijfers te krijgen
over de smaak van het publiek. In
Russische filmtijdschriften heet het
dat in de Sovjet-Unie de voorkeur van
het publiek vooral uitgaat naar pro-
d Likten van eigen bodem. Toch koos
het Russische publiek een buiten
landse actrice, Sophia Loren, tot de
beste actrice van het afgelopen jaar.
In de overige Oost-Europese landen
is een tendens merkbaar naar een
stabilisatie van het bioscoopbezoek
binnen enige jaren. Statistische gege
vens over het aantal bezoekers dat
naar buitenlandse films komt kijken
worden alleen door Polen verstrekt.
Uit deze cijfers kan worden geconclu
deerd dat 36 procent van de film-
aanbiedingen in dit land uit West-
Europa komen, dat 43 procent van
de in Polen draaiende films uit deze
landen komen en dat deze films 55
procent van het totaal aantal bezoe
kers trekken.
Wat de filmproduktie betreft lijdt het
geen twijfel dat Rusland in ver
gelijking met de overige Oost-Euro
pese landen veruit bovenaan staat.
De sterke aandacht die bijvoorbeeld
Tsjechoslowakije, Polen en Hongarije
als filmproducerende landen trekken
moet vooral geweten worden aan de
kwaliteit en de originaliteit van een
deel dezer produktie. Hierbij vallen
vooral de prestaties op het gebied van
de korte film, de culturele-documen-
taire-, de teken- en de truckfilm sterk
op. Omdat juist deze vormen in de
filmkunst in de Oost-Europese landen
worden bedreven en sterk worden ge
subsidieerd domineren onder de speel
films de buitenlandse produkten.
Ook in een land dat iets dichter bij
Nederland ligt, Denemarken, is er
enige aanleiding voor de bioscoop
exploitanten de toekomst van het film
en bioscoopbedrijf niet al te somber
in te zien. Hoewel het in cijfers nog
nauwelijks is uit te drukken is de
belangstelling van de Denen voor het
medium film het afgelopen jaar toe
genomen. Ook in dit land is de be
langstelling voor de eigen films
bijzonder groot. Zij steeg het afge
lopen jaar zelfs met tien procent. De
recettes van de theaters stegen niet
onbevredigend al gaat ook in dit land
nog steeds een te groot deel van de
recettes naar de belastingen. Ondanks
een aantal theatersluitingen werd het
totale theaterpark met één bioscoop
uitgebreid. De Deense theaterbezitter
is voor de toekomst niet pessimistisch
gestemd. Hij verwacht voor 1967 een
verdere vergroting van de recettes en
meer belangstelling van de zijde van
het Deens publiek.
De Amerikaanse regisseur lohn Hus-
ton, die zich tot Ier liet naturaliseren
en zich in Ierland vestigde, probeert
een eigen Ierse filmproduktie van de
grond te krijgen. Tot op heden wordt
Ierland eigenlijk alleen voor de bui
tenopnamen van Britse en Ame-
ikaanse filmprodukties gebruikt.
Slechts weinige films en dan
hoofdzakelijk nog documentaires
(denk aan „Ierland" van George Slui-
zer) worden geheel in Ierland op
genomen, lohn Huston is nu begon
nen in Ierland een speelfilm op te
nemen. Gesteund met Amerikaans
kapitaal heeft hij de opnamen kunnen
beginnen van „Sinful Davey", de
eerste echte Ierse film met John Hurt
en Ronald Fraser in de hoofdrollen.
United Artists heeft inmiddels de we-
reldrechten gekocht. De Ierse rege
ring zou filmplannen in eigen land
willen gaan steunen.
137