Zestig jaar Apollo in
Den Haag
Gastspreker
Uitstekend verslag
Ei-tijd
Oud papier
Voorvechter
27
Als gastspreker werd het woord ge
voerd door de Engelse John Chittock,
redacteur voor industriële films van
The Financial Times, die onder an
dere stelde dat de echte grote kracht
van het onderhavige medium door
het bedrijfsleven nog niet voldoende
wordt onderkend; film kan emotio
neel werken, kan doordringen in het
onderbewuste van de mens. Hij licht
te dit met sprekende voorbeelden toe.
Tijdens de vierde sessie werd gele
genheid gegeven tot het stellen van
vragen, waarvan op ruime schaal ge
bruik is gemaakt en waarna een van
de prijswinnende films van bovenge
noemd festival in Wenen, werd ver
toond, te weten de film „Vision of
reality" van Carillon Films N.V.
Door leerlingen van de School voor
de Journalistiek in Utrecht werd een
uitstekend verslag van deze dag ge
maakt, waarvan het resumé als volgt
luidt:
„Komen wij tot een evaluatie van de
voorlichtingsdag in de RAI, dan valt
op de enorme efficiency, waarmede
een vloed van informatie over het
medium voorlichtingsfilm aan de
deelnemers werd toegediend.
In een tijdsverloop van enkele uren
voerden tientallen sprekers het woord.
Op elk ander congres zou een der
gelijk aantal sprekers slechts één
effect kunnen bereiken: slaap! Dat
in de RAI slaap de menigte niet
overviel, maar dat integendeel de aan
wezigen tot het eind toe aandachtig
bleven, wat het gevolg van het feit,
dat ogen en oren aan de hand van
een uiterst strak draaiboek in een
ijzeren greep werden gehouden.
Sprekers hadden hun spreektijd toe
gemeten gekregen in halve minuten,
of zoals een van hen uitdrukte, zij
mochten hun verhaal vertellen in de
tijd die nodig is om een ei te koken.
De zaal was vrijwel voortdurend in
duister gehuld. Geserreerde aankon
digingsteksten leidden hen in. Spot
lights leidden de ogen naar het spreek
gestoelte en die ogen konden slechts
worden afgeleid door het oplichtende
scherm van de monitoren, die de
f\v 9 oktober werd te Den Haag
een feestelijke voorstelling gege
ven in het Apollotheater te Den Haag,
dat zijn 60ste verjaardag vierde met
de Nederlandse première van Myste
rie in triplo (Histoires extraordinai-
res après Edgar Allan Poe).
Tal van bedrijfsgenoten woonden de
voorstelling bij. Zij werden toege
sproken door de heer R. Uges, direc
teur van Scala Theater NV, die te
rugblikte op de geschiedenis van het
theater, dat oorspronkelijk diende als
rijtuig-verhuurzaak. Sindsdien is het
gebouw herhaaldelijk veranderd, maar
het scheepje op de gevel herinnert
nog aan die tijd van de paarden en
karossen.
Het tijdstip van het grondvesten van
het theater werd vastgelegd in een
document waaruit blijkt dat ten tijde
van de stichting van het Luxor Thea
ter te Leiden het Apollotheater be
stond met 200 plaatsen. In 1908 wa
ren er nog geen zijbalcons in de zaal.
Die zijn er later ingebouwd om de
capaciteit te vergroten tot 650 zit
plaatsen.
Bij restauraties heeft men achter oud
behang eens een programma uit 1910
gevonden, waarin 12 films tegelijk
werden aangekondigd en waarin ook
al de mogelijkheid tot plaatsbespre
ken werd genoemd. Dat kostte toen
0,10 en, zo zei de heer Uges, in 55
spreker in close-up vertoonden en via
ondertiteling informatie verschaften
over zijn naam en functie.
Een groot aantal goed gekozen film
fragmenten dat over de hele congres
dag was uitgestrooid zorgde ervoor,
dat om de paar minuten visuele lafe
nis het door sprekerstekst vermoeide
oor gelegenheid bood tot uitrusten."
Volgens de organisatoren kan deze
dag als bijzonder geslaagd worden
beschouwd en valt over een of twee
jaar een herhaling te verwachten,
waarbij dan kan worden ingegaan op
details die ditmaal niet aan de orde
konden komen.
jaar is die prijs niet verhoogd. Een
logeplaats kostte een gulden, de par
terre 0,30. Een pakje sigaretten
noteerde destijds 0,10...
De heer Uges uitte zijn ongerustheid
over plannen om de binnenstad van
Den Haag tot een domein van wan
delaars te maken, hetgeen hem deed
vrezen dat de sector amusement in
de achterhand zal komen. Hij hoop
te, dat de gemeente in elk geval de
mindere „bereikbaarheid" van het
amusement zou compenseren met
steunende initiatieven van de gemeen
te Den Haag.
De directeur van de Nederlandse
Bioscoopbond, de heer J. G. J. Bos
man, wenste de heer Uges, als een
telg van een der oudste en merkwaar
digste theatergeslachten van ons land
geluk met de verjaardag van de
Apollobioscoop. U bent het ware type
van de onafhankelijke bioscoopexploi
tant, die de karakteristiek heeft uit
gemaakt van de Bond, welke altijd
voor onafhankelijkheid heeft gepleit.
U was een voorvechter.
In programmering en zakendoen
heeft u verheugend veel energie en
tijd gegeven om volgens de goede
zeden van flinke mensen goede din
gen te doen in ons land. Ook de
sociale kanten van het bedrijf hebt u
kundig en energiek aangegrepen, al
dus spreker.
De heer Bosman stelde vast, dat de
toenemende historie het theater niet
belet in de tijd van het heden te staan.
U, heer Uges, zijt er in geslaagd
te appeleren aan het jongere publiek.
Dat op de verjaardag een film van
jonge filmkunstenaars wordt vertoond
naar aanleiding van een auteur, die in
zijn tijd al een beetje provo was is
karakteristiek voor uw bedrijfsvoe
ring.
De gelukwensen van de bedrijfsge
noten kon de heer Uges in ontvangst
nemen tijdens de lange pauze, die
eigenlijk een receptie was. Er waren
zovelen die hem de hand kwamen
drukken dat het onmogelijk is deze
hier allen te releveren. Vatten wij het
kort samen met te zeggen dat de ver
jaardag van Apollo een gebeurtenis is
geworden, waar directeur Uges met
plezier naar kan terugzien.