Nieuwe theaters-Vernieuwde theaters
Studio
D
11
"Dondsdirecteur J. G. J. Bosman
opende woensdag 5 februari aan
de Oude Delft te Delft het nieuwe
theater „Studio-D".
„Weliswaar heeft hier ooit een oud
theater gestaan, maar deze metamor
fose wil ik toch beschouwen als de
afbraak van een verleden en de op
richting van een totaal nieuw bedrijf
gericht op de toekomst van de film en
een nieuw filmpubliek. Studio-D ap
pelleert aan de voorkeuren van dat
nieuwe publiek en de cijfers wijzen
uit, dat er belangstelling is voor de
avant-garde in het filmbedrijf. Als zo
danig zal „Studio-D" in een belang
rijk stuk amusement voorzien, maar
vooral als geestelijk voorzieningsbe-
drijf. Een avant-garde theater is nl.
in een studentenstad als Delft zeer op
zijn plaats."
Voor de heer Bosman tot spreken
en openen kwam had de heer
H. W. M. Janssen verantwoording af
gelegd, waarom hij zo'n mooi theater
had gebouwd. „Ik wil Delft in Delft
houden".
De architect, Ir. J. H. Steenkist, ver
telde een en ander over het waarom
en het hoe van allerlei bouwkundige
zaken, maar hij kwam niet zonder een
laatste toevoeging in het theater, nl.
met een Icarusplastiek van de kun
stenaar Leen Droppert, die ook het
voordoek van een kleurrijke voorstel
ling heeft voorzien. De plastiek werd
onthuld in de foyer.
Het personeel van Studio-D en van
het Delfia-theater bood een borstbeeld
aan, voorstellende wijlen de heer
F. H. Janssen, de grondlegger van de
Delftse „Janssen-theaters".
Studio-D te Delft.
Eregaste was tijdens de openings
uren mevrouw Henriëtte Davids.
Anderhalf jaar nadat de naam
Studio-D de naam Roxy verving heeft
die naam het bijbehorende theater ge
kregen.
Noviteit is hier de invoering van
een eenheidsprijs. De directie heeft
gebroken met de indeling van de zaal
(200 plaatsen) in rangen.
Opvallend is de presentatie van de
films. Men heeft geprobeerd harmo
nische overgangen te zoeken voor het
traditionele openen en sluiten van het
gordijn voor het projectiescherm.
Directie en architect menen het te
hebben gevonden in een dubbel gor
dijn: een voorhang en een kaderdoek.
De voorhang is gemaakt van een
grofmazig, zwart net. De kunstenaar
Leen Droppert heeft dit beschilderd
met een abstracte voorstelling. Deze
steekt contrastrijk af tegen een ach
ter het net hangend blauw kaderdoek.
Vooral wanneer beide worden aange
licht door vier schijnwerpers in het
plafond.
Als de voorstelling begint en het
licht in de zaal dooft, wordt het blau
we kaderdoek weggetrokken. De
schijnwerpers branden nog. De schil
deringen op het zwarte net krijgen dan
een verrassend nieuw aspect. Ze lijken
te zweven in een horizonverre ruimte.
Dan werpt de projectiestraal het eer
ste filmbeeld op het scherm. De
schijnwerpers doven gelijktijdig.
Hoewel de voorstelling op het ga
zen doek er dan nog hangt, valt het
wegnemen in het geheel niet meer op.
Het is namelijk alsof het doek bij to
verslag is verdwenen. De gehele ope
ratie is onder andere mogelijk gewor
den door automatisering van de pro
jectiehandelingen.
De aankleding van de projectiezaal
is smaakvol. Binnen de zachtwitte mu-
Sittard. De bevolkingssamenstelling
ervan is jeugdiger dan het landelijk ge
middelde. Er is een relatief hoog per
centage academici hier. Er is ook een
filmtraditie met een tot heden sluime
rend filmclubleven, dat gezien de reac
ties op Studio Anders 132 een nieuwe
opzet als deze volkomen rechtvaardigt.
Voorts zal de Royal Bioscoop met zijn
604 plaatsen overigens als actie
theater van een totaal verschillend
karakter in de toekomst het veld
moeten ruimen.
Het tweelingtheater Roxy en Studio
Anders 132 zal een gerichte werving
voeren voor het ambitieuze en afwis
selende programma dat Drs. Bouts in
petto heeft, waarbij hij kan teruggrij
pen op een systeem van direct mailing
dat ook vroeger al eens werd toege
past en dat de inwoners van de mijn
streek zich zullen herinneren.
Hoewel men in Limburg zeven televi
sieprogramma's kan ontvangen en er
volop concurrerende recreatie lokt in
Duitsland en België, heeft Drs. Bouts
een met argumenten gesteund ver
trouwen in de belangstelling, die men
voor film zal blijven koesteren. Men
moet echter de film en de bezoekers
een handje helpen om elkaar te vin
den. Studio Anders 132 h zo'n mo
derne ontmoetingsplaats.