Harde aanpak Filmacademie verrast ons bij examen Uw trailer is meer dan een vóórfilmpje 10 f\n\ de sluiting van de cursus 1968/ 69 van de Nederlandse Filmaca demie luister bij te zetten werden op 27 juni belanghebbenden en belang stellenden genood naar het Leidseplein Theater, waar acht van de eindexa- menfilms een uitstekende indruk ga ven van de opgaande lijn, die de Nederlandse filmschool vermag te tonen. Citeren wij een willekeurig gekozen verslag: (onder de films) zitten en kele regelrechte verrassingen. Het ge hele programma maakt een frisse vol wassen indruk. Met name in de films, waarin met de verworven technische kennis iets meer gedaan wordt dan alleen de levering van het bewijs dat er in de klas goed is opgepast." Er slaagden dit jaar voor het eerst na een studieduur van vier jaar zestien leerlingen. Vier van de eind- examenfilms behoorden tot de cate gorie „educatieve films", een afdeling welke dit cursusjaar voor het eerst op het lesrooster werd opgenomen. Deze zestien maakten het geval van 143 afgestudeerden vol in de ruim tien jaar, dat de Nederlandse Film academie bestaat. Een cursist werd afgewezen en een doet herexamen. De geslaagden zijn: Ontwerp en regie; Ernie Damen, Fons Grasveld, Flip Jansen, Gert van der Meer, Thijs Ockersen, Ruud Schuitemaker, René Swetter en Go- vert Veldt. Uitvoeringstechnieken: Johan Ab- bink, Jacob Brugman, Hermien Me- kenkamp-Buys, Nieck Goedbloed, Ri- chard Hoek (met lof), Kees Kuiper en Otto Louw. Produktie: Kees Groenewegen. De vertoonde examenfilms waren: Rosemary's Baby (fragment uit het boek van Ira Levin) onder regie van Gert van der Meer. Ilsauxiles, een animatie naar een car toon van Mordillo door Otto Louw. Gewoonte, over de steriele wijze van modern wonen onder regie van Mie- ke Buys. Surprise, een instructiefilm gemaakt met steun van het Prins Bernhard- fonds onder regie van Thijs Ockersen. Ik, een pedagogisch inzicht in per soonlijkheidsvorming van een kleuter gemaakt door Govert Veldt, René Swetter, Richard Hoek en Kees Kui per. De man met 1000 tanden, verrassen de „horror" gemaakt door Fons Grasveld. Open 19.00 07.00, een close up van het leven der thuislozen door Kees Kuiper en Richard Hoek. Kristal, een pop-art-achtige montage van minifilmpjes, waarbij voor regie, scenario en montage Flip Jansen te kent. Een film vervaardigd in op dracht van de gemeente Amsterdam. Er was grote waardering voor het boeiende programma, dat toonde dat in de Filmacademie wordt gebouwd op de beste tradities van het Neder landse filmen met grote ruimte voor persoonlijk initiatief. De academie begint het nieuwe cur susjaar met 28 nieuwe leerlingen, die het toelatingsexamen passeerden. [Tw trailers verdienen méé\ aan dacht, dan ze slechts te be schouwen als een voorfilm. Producers, verhuurders en exploi tanten over de gehele wereld zoeken naar middelen om de „trektitel.. zo aantrekkelijk mogelijk te maken en hem het „zwaan-kleef-aan-effect" te geven. Trailers werden al gemaakt voor en alesr men nog aan vormen van pu bliciteit dacht. Het formaat werd be paald door het voorhanden zijnde materiaal. En dat was in het begin van de showbis uiterst eenvoudig. Men knipte wat spannende scènes uit de films, monteerde titels en klaar was de trailer. Hij werd aan de start van de lopende film geplakt en ging aan de voorstel ling vooraf. Vandaar het woord „trai ler". Vandaag is de trailer een voorbe schouwing, een kijkje in de keuken van de te verwachten evenementen. De manier waarop zo'n toekomstblik in elkaar gezet moet worden om een goed rendement op te leveren is on derwerp van diepgaande studie. Men vraagt zich namelijk af of het nog wel doelmatig is om stukjes uit de beste scènes te gebruiken, overwe gende dat men daarmee eigenlijk al te voren het beste van te verwachten In deze overweging speelt de ontdek king, dat men noch toneelstukken, noch boeken noch andere media vormen aanprijst op de manier waar op dit via trailers met film geschiedt. Het doel van de trailer is belangstel ling op te wekken. Een sfeer van „willen zien" te scheppen En dat mag uiteraard niet gebeuren op een wijze, die een intelligente kijker met een de gehele plot cadeau doet en de spanning bij voorbaat ontspant. Dientengevolge overweegt men ande re wegen in te slaan bij het maken van trailers. Men ziet o.m. goed ma teriaal in alles wat rondom een film- voorbereiding gebeurt. Van dit streven getuigen talloze tv-trailers, welke apart worden gemaakt en aller lei bijzonderheden laten zien over de creatieve en uitvoerende kunstenaars zonder in bijzonderheden te treden over de film als zodanig. Men wil aan de trailer ook het recla mekarakter ontnemen en er een korte film als zodanig van maken. Sommi ge maatschappijen concentreren zich geheel op het maken van de voorfilm om er iets bijzonders van te kunnen maken. In het licht van al deze moeite is het aan te bevelen de trailer niet als bij werk zonder meer te beschouwen, maar hem de status te geven, die de trailer toekomt. "C'ngeland is een land van „harde aanpak" getuige twee voor beelden uit de Britse vakpers. Ted Brett van de Peterborough ABC vertelt vol ingenomenheid over zijn reclamestunt voor „No way to treat a lady." In de buurt van zijn theater stond een auto, en onder de net ge opende klep van de koffer uit staken twee in keurige nylons gestoken da mesbenen. Verrast publiek bleef staan en meende een lijk in de koffer te hebben ontdekt. Bij nadere be schouwing zagen de „detectives" dan de aankondiging voor de film en zo zegt Ted Brett: „the good work was done." Dennis Bowden van Bournemouth Westover draaide „Gone with the wind." Om aandacht te trekken werd een uiterst aantrekkelijke jongedame geïnstalleerd in een keurig bed in de etalage van een meubelzaak. Zij lag te lezen in de dikste editie van „Gone with the wind" die maar te vinden was. Boven haar hoofd hing een schild: „Waarom zou je in bed blijven en dagen lang lezen als je in de Wes- toverbioscoop het verhaal in vieren- halfuur kunt gaan zien" De jongeda me heeft het etmalen uitgehouden in bed eer het boek uit was. En het stond zwart van de mensen voor het raam.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 10