Schep een verwachting en maak deze waar!! Tivoli herrees in de Witte Vernieuwdetheaters Vernieuwdetheaters 16 f\p donderdag 5 juni werd te Den Helder het vernieuwde Tivoli- Theater geopend in het gebouw aan de Koningstraat 105-107, waarin tot september 1968 de Witte Bioscoop was gevestigd. De voormalige Tivoli Bioscoop aan de Molenstraat 76, welke werd geslo ten heeft zijn naam geleend aan de gerenoveerde bioscoop in de Koning straat. De naam Witte Bioscoop is hiermede verleden tijd geworden. Met de verbouwing, die heeft geleid tot de opening van het Tivolitheater en de opening van de nieuwe Rialto bioscoop in september 1968 heeft het theaterpark van Den Helder in een jaar tijds een volkomen verandering ondergaan. Voor de vroegere theaters, die de eisen van de tijd niet meer aan konden, zijn twee moderne bioscopen in de plaats gekomen. De enige con cessie aan het verleden is het feit, dat de gevel van de Witte Bioscoop niet door een andere kon worden ver vangen zodat de naam Tivolitheater thans prijkt op de muur, waar een an dere naam Den Helderse historie heeft gemaakt Het gehele interieur van het theater is uitgebroken en vervangen. De wanden zijn bekleed met steenplaat, die in witgrijze tint is gespoten. De opstelling van de stoelen is veran derd. De zaal loopt voorin schuin omhoog en achterin is een trapsgewij ze opbouw met treden van 20 cm. hoog en een rij-breedte van 95 cm. De voormalige foyer, die men bereik te via twee trappen heeft plaats ge maakt voor een gelijkvloerse ruimte met kassa en buffet van vijfentachtig vierkante meter. Nieuwe toiletten en een nieuwe garderobe completeren de verbouwing. "E^n nu krijgen ze me met geen tien paarden meer de bioscoop in voorlopig" is een kreet die iede re exploitant vreest. Waar ter wereld hij ook zijn bioscoop heeft staan. En elk een heeft hem ooit horen uiten door een teleurgestelde bezoeker en is bij zichzelve te rade gegaan waarom zegt die man dat. Waarom vond die vrouw ,,er niets aan". Waarom zeggen die mensen alleen kwaad van een film, die hij naar eer en geweten als een van de beste presentaties van het jaar voor die bepaalde week had gekozen. Hij neemt zich voor nog beter op de trend te letten, zich nog beter aan te passen aan wat in de wandeling ,.de smaak van het publiek" heet. De dooddoener voor een niet te ontraad selen en hoogst gecompliceerd me chanisme, dat van het ene moment op het andere het in of uit zijn van een film kan bepalen. Af en toe kan het goed zijn de over geleverde gebruiken, de traditionele manier van overwegen onder de loep te nemen. Handelingen waaraan men gewend is kunnen met de jaren antiek zijn geworden, niet meer efficiënt zijn het ,,to the point" hebben verloren en derhalve niet meer bijdragen aan het succes. Wie zichzelve periodiek de tijd gunt de hand in eigen boezem te steken, het stof van zijn denkbeelden af te vegen en de blik wil verruimen door nieuwe vormen van aanpak in zich op te nemen zal ontdekken dat films uit brengen, films vertonen behalve de tien procent intuïtie en inspiratie voor negentig procent een kwestie is van marktwaarneming, positieve beïnvloe ding van zijn publiek en de durf een vooruitstrevend beleid te voeren. Tot de deugden van het ambacht van vertonen en verhuren behoort fanta sie, besluitvaardigheid maar ook een exacte voorstelling van wat de juiste film is voor het juiste theater en het juiste publiek. Een opgave die zwaarder wordt naar mate het filmaanbod groter wordt en de variëteit breder, het publiek (wie zal het dat verwijten?) verwender en kritischer. De toeschouwer komt vervuld van ze kere verwachtingen. Al zou hij tot de drempel van het theater een blanco idee hebben gehad over de film, op de gevel of in de hal treft hem wel er gens een slogan, die verwachting in zijn geest grift. En zo doen ook de keuze van de foto's en de sterk ver grote scène of compilatie van scènes op de gevelborden. De reclame is de intro van een film nog voor het eerste beeld op het doek verschijnt. Van het beeld der ver wachting naar het beeld op het doek gaat de eerste „montage" in de psy che van de toeschouwer en is als zo danig bepalend voor zijn oordeel. Eén overtrokken accent kan het aan vankelijke oordeel, als een effect bij biljarten, een richtingverandering mee geven, welke fataal is voor de caram bole oftewel de voorstelling van de bezoeker over wat hij verwacht te krijgen en wat hij te zien krijgt. Een formule voor „zo moet het" is hierbij niet te geven. Wel aanwij zingen. De filmreclame van de laatste tijd lijkt eenvoudiger te worden. Een simpele afbeelding met een niet over trokken tekst, slechts een enkele naam en in zijn totaliteit een aandui ding van de sfeer. Eenvoud is het kenmerk van het ware. De gracieuse versimpeling van de aankondiging, het onder de aandacht brengen van films is het resultaat van invloeden uit de reclamesector op grond van ervaringen met volkomen andere producten. Het is het resultaat van een verfijning en raffinement, van een gevoel voor estetiek gekop peld aan oprechtheid en geloof in de kwaliteit van de aanbieding. Televisie heeft de mensen gevoelig ge maakt voor genuanceerde reclame, kritischer gemaakt jegens platge- praate kreten en schouderophalend over het wittere wit dan dat andere wit. De kijker is echter wel alert ge worden voor originele vondsten en hij is bereid de inventiviteit van de ont werper te honoreren met zijn belang stelling. Hij vraagt een prestatie voor de ver wachting, die hij zichzelve heeft ge vormd op grond van de „aanbieding". Dat is een nuchter standpunt. Het kan even nuchter worden tegemoetge- treden zonder paniek. Als men bedenkt, dat er geen tijdperk meer was vervuld van sex dan het Victoriaanse, terwijl men naar buiten toe toch alle kleding tot de enkels aanhield kan men zich daardoor laten inscherpen dat het scheppen van de sfeer der verwachting niet behoeft te geschieden door alle subtiliteit te la ten varen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 15