Militair eerbetoon
voor Nederlandse
Bioscoopbond
Première Ml
Osaka 1970
De blanke slavin
Essay
Citaat
20
In Den Haag werd ver van de loka-
ties in Studio 2000 de première ge
draaid van Limburg een ander ge
zicht", opdrachtfilm door Joop van
Essen voor de Provinciale Staten van
Limburg.
Het team, dat de filmische presenta
tie van Nederland gestalte geeft op de
wereldtentoonstelling in Japan (Osa
ka 1970) bestaat uit: Jan Vrijman lei
der, Frans Weisz regisseur, Anton
Kothuys medewerkend regisseur en
Richard Hendrikx regie-assistent.
Montageleidster is Astrid Weyman,
chef fotografie Bert van Munster,
art-director Massimo Götz en diafo
tograaf Eddy Posthuma de Boer. Ne
derland vroeger, nu en in de toe
komst zullen door dit team moeten
worden vastgelegd in twintig minuten
film voor de miljoenen, die Osaka
komen bezoeken.
Met veel belangstelling wordt uitge
zien naar de première van ,,De Blan
ke Slavin", de nieuwe Nederlandse
speelfilm welke onder regie van Re-
né Daalder wordt gemaakt.
De film is in beginsel aangemeld voor
een vertoning tijdens de Internatio
nale Filmweek Arnhem, waar hij dan
zijn landelijke première zou krijgen.
„De Blanke Slavin' begint zijn roule-
ment in het gerenoveerde City Thea
ter te Amsterdam. De opnamen zijn
dezer dagen beëindigd.
Dr. H. S. Visscher schreef in op
dracht van de gemeente Amsterdam
een essay „Een hand van celluloid",
dat verscheen in de reeks Verken
ningen van het Nederlands Filminsti
tuut.
TV. M. A. M. Klompé in haar ver-
dediging van de begroting van
haar departement:
wanneer hij zegt, dat de filmaca
demie per jaar 90 jonge mensen op
leidt tot filmregisseur, dan is dat niet
geheel juist. Er wordt zeker onder de
nieuwe directie bepaald naar ge
streefd om de opleiding beter te
richten, ook op andere funkties in het
filmbedrijf. Voor zover het in mijn
vermogen ligt zal ik er ook aan mee
werken, dat de verhouding filmacade
mie, filmer, televisie wordt verbe
terd."
Voorzitter Bosman neemt in de vergadering van het presidium van het Neder
landse Bioscoopbond het erevaantje van het Centraal filrnbureau van de
krijgsmacht in ontvangst en drukt majoor A. J. van Dongen de hand.
TVfajoor A. J. van Dongen, hoofd
van hst Centraal filrnbureau
voor de krijgsmacht, vergezeld van de
heer H. J. Langelaan, betrad maan-
dg 23 juni het Bondsbureau met on
der zijn arm een goudkleurig statief
en een platte kartonnen doos.
Het moment was aangebroken waar
op een op 13 november tijdens de ju
bileumreceptie toegezegd geschenk
zou worden overhandigd.
In de vergadering van het presidium
heette de voorzitter van de Neder
landse Bioscoopbond de heer J. G. J.
Bosman majoor Van Dongen en zijn
metgezel hartelijk welkom.
En nog voor de „grootste theaterex
ploitant van Nederland" zoals hij
wel eens gekscherend wordt genoemd
de gelegenheid kreeg waardering te
uiten kwam deze van de kant van de
voorzitter, die de ontwikkeling van de
zakelijke relatie met de krijgsmacht
sinds 20 juni '53 schetste, herinnerde
aan het werk destijds van majoor Pal-
mers om vervolgens grote voldoening
te uiten over het goede contact.
Dat stemde geheel overeen met wat
majoor Van Dongen van zijn kant
ging zeggen, die even de jubileumvie
ring aanstipte om vervolgens terug te
gaan naar de tijd toen hij zelf in het
militaire theatervak stapte. „Ik ben
erin gekomen met angst en vreze als
een outsider, maar de wijze waarop u
mij hebt ontvangen en raad hebt ge
geven heeft mij veel goed gedaan",
aldus majoor Van Dongen, die ver
volgens het beschermende papier
wegtrok van het cadeau: een stan
daard met een geborduurde vaan. De
drie gouden emblemen van leger,
vloot en luchtmacht (leeuw, anker en
wing) in het hart van uitschietende
stralen in de nationale kleuren.
De heer Bosman zei het geweldig te
vinden, „dat esn kleine bedrijfsorga
nisatie geëerd wordt met dit symboli
sche teken van de drie onderdelen
van de krijgsmacht, dat blijk geeft van
een goede verbondenheid en een be
zegeling is van goede verstandhou
ding."