Automatisering van verkoop
van entreebiljetten
Prijs f2.—
Obsessions
Sky zonder limit
Jury Staatsprijs
Filmkunst 1969
Nieuwe fase
Amsterdam
G. Raucamp in de
Raad voor Kunsï
12
CENTRAAL BIOSCOOP
Amstürttam Q'HiQt
Een kaartje
Pim de la Parra's en Wim Verstap
pens film ..Obsessions" ging medio
augustus in dertien steden in Duits
land in eerste roulatie en kreeg een
contract mee voor een dozijn landen
in het verre oosten.
Sky over Holland van John Fern-
hout wordt door Warner Bros 7 arts
in Noord Amerika met 170 kopieën
tegelijk in omloop gebracht. Twaalf
Europese landen hebben de film in
roulement.
De minister van cultuur, recreatie en
maatschappelijk werk, dr. M. A. M.
Klompé, heeft tot leden van de jury
voor de toekenning van de Staatsprijs
Filmkunst 1969 benoemd: dr. H. S.
Visscher (voorzitter) te Heemstede,
G. J. H. Dujardin te Driebergen, B.
Haanstra te Laren (NH), F. A. Raad-
man te Hilversum en W. Verstappen
te Amsterdam. De heer G. J. van der
Molen zal als secretaris van de jury
optreden.
S_J e Centraal Bioscoop aan de
Nieuwendijk te Amsterdam 58
jaar oud heeft op 4 september in
zijn hal een bioscoopkaartjes-auto
maat geïntroduceerd. Het publiek
heeft er redelijk op gereageerd.
Het kan er zijn entreebiljet voor de
laagste rang van 2,(rij 1 tot en
met 8) uit betrekken.
De kaartjes-automaat is een noviteit
voor Nederlandse bioscopen en nog
een zeldzaamheid elders in Europa,
mede omvat niet iedereen overtuigd
is van de doeltreffendheid.
De automatisering van de verkoop
der entreebiljetten is een nieuwe fase
in de automatisering van het bedrijf.
Automatisering is een eis des tijds,
omdat men voor de ingewikkelde
dienstroosters van het bioscoopbedrijf
moeilijk voldoende personeel kan
vinden om alle posten behoorlijk te
bezetten. Temeer daar men voor va
kantietijden en weekends ook moet
kunnen beschikken over een reserve.
Juist door het gebrek aan deze reserve
komt de personeelswerving in het ge
drang, want men kan bij een onvol
doende bezetting de rechtvaardige ver
deling van de vrije tijd niet garan
deren. En daarmee is de cirkel, waar
men niet uitkomt, gesloten, tenzij
men zijn toevlucht neemt tot de tech
niek. „Centraal" aan een van de
drukste straten van de hoofdstad
wordt bij uitstek geschikt geacht voor
een experiment. De grotere concerns
kijken er met belangstelling naar uit.
De simpele daad van het ophangen
van een automaat biedt in het licht
van de elektronische mogelijkheden
ongekende perspectieven. Men kan
zich een theaterhal denken, waar
voor alle rangen een automaat staat
opgesteld. Boven de automaat een
lichtbak met een foto, die een beeld
geeft waar en vooral hoe men zit en
een aftelsysteem, zodat men niet met
zessen komt en dan ontdekt dat er
nog maar twee kaartjes in zitten.
Men kan zich ook een door de stad
verspreid systeem van automaten
uit de automaat
denken, waar men voor een of zelfs
meer theaters een toegangsbiljet ko
pen kan. Een centrale computer re
gistreert de verkoop en coördineert
deze ook in de theaterentrees.
En voor wie er van houdt om alles
heel ingewikkeld en gemakkelijk te
maken: in een volstrekt geautomati
seerd bioscooprayon kan een com
puter elke avond op een centraal punt
de recette-staten uitwerpen, terwijl
diezelfde computer de voorstellingen
bedient, de personeelsadministratie
voert, de filmomloop regelt, enfin
alles regelt wat er te programmeren
is. Maar dat is allemaal peperdure
toekomstmuziek
Carillon Films verzamelde in augus
tus op een zonnige dag een menigte
Amsterdammers die graag wilden
kijken hoe een auto uit het water
werd getakeld. Amsterdam Promotion
laat Carillon Films een tienminuten-
film over de hoofdstad maken onder
regie van Ronny Erends.
Bij Koninklijk Besluit van 31 juli
1969, nr. 26, is de heer G. Raucamp
te Rijswijk benoemd tot lid van de
Raad voor de Kunst.