Eén miljoen Neder landers keken naar .Arnhemse' films ÈMmWt "?l 8 (tekst van een folder verspreid in Arnhem) "Dijna een miljoen Nederlanders heb ben de roep van de Internationa le Film week Arnhem 1967 verstaan. Bijna een miljoen Nederlanders be zochten na de Arnhemse premières van de Zesde Internationale Filmweek een of meer films uit dit programma. Onmiskenbaar bewijs van de plaats, die de Internationale Filmweek Arn hem inneemt in het nationale film- gebeuren. Aan de vooravond van de ZEVENDE INTERNATIONALE FILMWEEK 1969 (van 6 oktober tot en met 11 oktober) valt te berekenen, dat de programma's welke in 1955, 1959, 1961, 1965 en 1967 te Arnhem en in 1957 te Den Haag werden gepresenteerd ruim TIEN MILJOEN Nederlanders naar de bioscopen heb ben getrokken, van film naar film. Waarschijnlijk behoorde U ook tot hen! Wat betekent „ARNHEM" in film taal? Het is een vogelperspectief van het geweldige stromenland der filmpro- dnktie, teneinde daarin bepaalde on derstromen te herkennen, welke zich in de toekomst als maatgevend zul len doen gelden. Arnhem introduceerde in 1955 het realisme van Fellini met de ver toning van „La Strada" filmtaal, die nog moest worden geleerd in de wereld, maar te Arnhem reeds beter werd verstaan dan in Fellini's vader land Italië. In 1957 keerde Fellini te rug met ,,Le notti di Cabiria", die nu genoteerd staat bij „The Great Hundred". In 1959 introduceerde Arnhem in Nederland de Nouvelle Vague met Frangois Truffauts „Les quatre cents coups" en Chabrols om streden „Les cousins"Namen, welke historie hebben gemaakt in de jaren na 1959, toen de filmweek o.m. ook „Orfeu negro" van Marcel Camus naar ons land bracht. A rnhem registreerde de plotselinge opkomst van de filmcreativiteit van Tsjechoslovakije met Zdenek Podzkalski's „Sla nooit een vrouw, zelfs niet met een bloem". Hs Arn hemse vertoning van „Op de drempel van het leven" nam de drempelvrees weg, welke tot dan toe nog bestond jegens een thans gevestigde filmer: Ingmar Bergman, wiens „Het oog van de duivel" ook te Arnhem de Ne derlandse premiere beleefde. De Filmweek confronteerde ons land met Polen door „Moeder Joanna van de Engelen" van Jerzzy Kawalaro- wicz, men werd er verrast door de virtuoze „Shadows" van John Cas- savetes en de stijl van Pierre Paolo Passolini in „Vangelo secondo Mat- teo". Arnhem vestigde de aandacht op nieu we wegen zoekende jonge Britse fil mers als Delbert Mann „Marty"Jack Clayton „Room at the top" en Karl Reisz „Saturday night, sunday mor- ning". TAe Nederlandse cineast heeft een belangrijke rol in het Arnhemse filmfeest. De internationaal met lau weren bekroonde „Dutch shorts" heb ben per dozijn hun filmweekpre- mière gekregen neem Haan stra's „Rembrandt, schilder van de mens", of John Fernhouts „Sky over Holland"; „Lichaam en ziel" van Re- né Daalder, George Sluizers „Ierland", en „De Lage Landen", „Corsow" van Peter Creutzberg: „La Seine a rencon tre Paris" van Ivens werd in Arnhem toegejuicht. Er zijn reputaties gevestigd. Herinner slechts „Slochteren aan de lijn" van Rolf Orthel, „Facade" van Jan Wiert- sema, „Aah Tamara' van Pim de

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 8