Nakaarten Beurzen Belgische avond 13 dat het vooral om technische re denen die door de filmer zijn aan gevoerd niet mogelijk is gebleken de bekroonde film hier te vertonen. Deze omstandigheid is echter voor de filmweek aanleiding geweest U ken nis te laten maken met een andere nieuwe, opnieuw van zijn bewogen heid met de mens getuigende film van Louis van Gasteren, de film „Be grijpt U nu waarom ik huil?", die hij in samenwerking met prof. Bas- tiaans en in opdracht van de Rijks universiteit van Leiden maakte en die tot dusver alleen in besloten kring is vertoond. Het verheugt mij bovendien, dat zeer velen gisteravond voor de televisie opnieuw van de bekroonde film heb ben kunnen kennis nemen." Vrijdagmorgen werd er stevig nage- kaart aan het NBF-ontbijt over het bezoek van de minister. Overigens zonder dat journalisten de inside-in- formation kregen waar zij op uit wa ren. Een „dwarsgebakken" tafelrede van flinke afmetingen (zie elders) door bestuurslid Boud Smit vertolkte de maatschappelijke rol, die de filmer spelen wil terwijl hij zijn brood ver dient. Een deel van de broodeters ging naar Saskia, waar de NBF een tweede de monstratie hield, een ander deel naar de uiterst verzorgde tafels van een koud buffet in Rembrandt. De inlei ding op de uitreiking in de matinee van de Van der Rijnprijs. Na een inleidend woord van de heer G. Waller, directiesecretaris van de firma Van der Rijn, volgde de prijsuitreiking door de heer J. W. de Witte. René van Nie (Bronbeek bijvoorbeeld) en Jan de Bont (De be zetene) kwamen op het podium om de prijs (een stuk keramiek in kist) in ontvangst te nemen. Voor René van Nie was er een tele gram van Joris Ivens. Het werd voor gelezen. T>ij de uitreiking van de Van der Rijnprijs door de heer Hans de Witte deelde de heer Waller mede dat enige beurzen voor Tsjechische film- studenten bij de filmakademie te Am sterdam konden worden toegekend, elk van 1250,één door de Van der Rijnprijs en één door de Billiton Maatschappij N.V. Zij hopen hierdoor mede de zo gewenste internationale samenwerking op cultureel gebied te bevorderen. De vrijdag kende meer merktekens. Sinds donderdag waren de regisseur van de Zweedse film „Bamse" Arne Mattsson met de spelers Ulla Jacobs- son en Folke Sundquist in Arnhem. Zij werden hartelijk welkom geheten in de vrijdagmatinee, en vertrokken niet zonder applaus en bloemen, zo min als Bob Langestraat wiens „On trouw in Duplo" werd vertoond. De matinee werd bijgewoond door de ambassadeur van Zweden Baron K. G. Lagerfelt. 's Avonds maakte hij ook het succes van „Adalen 31" mee. De NBF weet dat de liefde door de maag gaat. Met een ontbijt, maar ook met een diner praat het gemakkelijker en minister dr. M. A. M. Klompé deed hen de eer aan bij hen aan te zitten. V.l.n.r. Eric Terp stra, de minister, J. S. Nieuwenhuis, J. van Rij, Philip Bloemendal en Boud Smit. Na de avondvoorstelling waarin mr. X, een tekenfilm van Rupert van der Linden werd vertoond en de Zweedse Film „Adalen 31" van Bo Widerberg (Paramount films N.V.) een uitbun dige ontvangst kreeg was de dag niet ten einde. In Saskia verzamelden zich 's avonds rond 100 toeschouwers voor een wat laat gearriveerd, maar daarom niet minder waardevol Belgisch Program ma. Vier korte films openden de avond: „Goldframe" en „Sirene" van R. Servais, „La pluie et Ie beau temps" van Coignon en „Non lieu" van M. Stameschkine. Emile Degelin leidde persoonlijk met een kort woord: „Mijn film zal naar ik hoop voor zichzelf het woord doen", zijn „Palaver" in. „Palaver" kreeg en petit comité een geweldig onthaal, wat re gisseur Degelin een aantal Nederland se contacten voor later tijd opleverde en een grote belangstelling op een persconferentie in Hotel Bosch. Daar waren ook de heren E. Ham- brouck en E. Cantillon voor het Bel gische ministerie van Cultuur. Emile Degelin wilde de hulde voor

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 13