i
Forse taal
Fundamenteel
Eensgezind
moet morgenochtend komen in de
uitpraterij.
9 OKTOBER
"Ï-Toewel de Open Doek filmverto
ning tot in de nacht is doorge
gaan is 's morgens om half elf de
zaal van het cultureel centrum De
Korenbeurs vol. Zo vol, dat de bier-
pomp ervan schrikt en tot de komst
van een monteur de geest geeft. De
uitpraterij begint derhalve met flesjes.
Dr. H. S. Visscher krijgt een groep
enthousiastelingen voor zich, die
nauwelijks de tijd nemen om de door
hem ter inleiding gepresenteerde
standpunten af te wachten en na
twee en een half uur nog niet zullen
zijn uitgesproken over de Nederlandse
film zelfs bozig doen dat de
leiding zegt dat de zaal tot 12.30 uur
is gehuurd.
Het begin van de uitpraterij concen
treert zich rond Wim Verstappen en
de commerciële film, die onderge
schikt wordt geacht aan de art-house
film: „We beginnen dus eerst met
een bordeel en bouwen van dat geld
een kerk ernaast'", zo frustreert Ver
stappen zijn gehoor. Parool-criticus
en redacteur Doolaard ontvouwt een
eigen produktie-plan.
Die hele donderdag is een opeensta
peling van aandacht voor de Neder
landse film.
P. H. Dubois in Het Vaderland vat
dit zo samen: ,,De uitreiking van de
Staatsprijs voor Filmkunst 1969 aan
de cineast Louis Van Gasteren door
de Minister van CRM. mevrouw dr.
M. A. M. Klompé vormde gisteren
in het geheel gevulde Rembrandt
Theater eigenlijk niet meer dan een
schakel in het geheel van de aan
dacht, die de gehele dag op de Ne
derlandse film als totaliteit was ge
richt. Dat kwam misschien ook, door
dat de bekroonde film „Bericht uit
Biafra" reeds de avond tevoren op
televisie te zien was geweest en niet
in de zaal werd vertoond. Maar ook
los daarvan was het duidelijk, dat de
Nederlandse filmproblematiek in zijn
geheel veel meer de kern van de be
langstelling uitmaakte".
Over de uitpraterij van 's morgens
schrijft hij: „De discussies waren
eigenlijk verrassend en hoop
gevend. Verrassend omdat niet meer
zoals vroeger vaak filmers, bedrijf en
overheid zich tegenover elkaar op
stelden, maar omdat bij alle verschil
len van inzicht over de weg naar de
oplossing (van de Nederlandse film-
produktie - red.) er toch een grote
mate van eenheid gegroeid bleek over
een aantal fundamentele feiten".
Hij constateert: „Op alle vragen
kwam uiteraard geen eensluidend ant
woord. Maar het zal ons toch niet
verbazen nu er diverse plannen zijn,
zowel van de Raad voor de Kunst als
9 De zaal van De Korenbeurs vol
sprekers en luisteraars. Onder hen
mr. H. B. F. J. A. Peters, Rein
Bloem, B. J. Bertina in de rech
terbovenhoek Bob Langestraat,
Mare Turfkruyer, A. van Dijk, F.
Raadman, P. van Bueren, L. Dirkse,
J. P. M. F. A. Smulders, de heer en
mevrouw Waller, B. Huising, P. H.
Dubois en C. B. Doolaard, die zo
dadelijk iets in het midden zal bren
gen waardoor men voorlopig niet
uitgepraat zal raken.
S: