Nieuw bij oud Ontvangst Om en Om even groot, als oprecht is. Nu moet ik volstaan met mij zelf toe te vertrou wen aan het medium film en hoe dan ook vorm gegeven de Filmweek Arnhem geopend te verklaren." Burgemeester J. A. F. Roeien sprak daarna een welkomstwoord, waarin hij de goede, door de traditie gegroei de banden met de filmweek, zei te v/aarderen. Burgemeester Roeien, als een goed ambassadeur van zijn stad, betoogde hoe Arnhem het nieuwe aan het oude weet te paren en met zin. Ook hoe Arnhem op deze manier een stad is vol gebouwen, waar de kunst en de cultuur actief wordt beoefend. Hij noemde Musis, het concertgebouw, de Arnhemse Schouwburg, het Thea ter aan de Rijn. Hij wees op de reeks van kunstzinnige opleidingen, die Arnhem kent als een academie voor beeldende kunsten en een toneel school en een muzieklyceum. Hij som de ook enkele manifestaties op welke aan de Rijn tot haar recht komen, de Sonsbeekse beeldententoonstelling, de Internationale orgeldagen en de In ternationale Filmweek. Deze drukt Arnhem als een bijou aan zijn borst, zei hij lyrisch. Hij onderstreepte het belang, dat in de Filmweek 1969 zoveel jonge men sen actief en passief konden meedoen. Actief in de projecten van de school voor de journalistiek en de filmaca demie, passief doordat de publiciteit in Arnhem flink op de jongeren ge richt was. Hij hoopte dat deze werk zaamheid, alsmede de filmweek in het algemeen een goed resultaat zou be reiken. Diezelfde hartelijkheid legde de ge meente Arnhem na de projectie van „Last Summer" (Filmverhuurkantoor Nederland NV) van Frank Perry aan de dag door het organiseren van een sfeerrijke ontvangst in het wijdse stadhuis. Nogmaals benadrukte de burgemeester de relatie tot de film week en hoe de stad Arnhem bijzon der graag een open huis wil zijn van waar men de stoot tot praten geeft. Het open stadhuis is er het symbool van, aldus de heer Roeien. De ontvangst werd o.a. bijgewoond door de congressisten, die om „De toekomst in het oog" te zien waren samengebracht door het Samenwer kingsverband Film (het Nederlands Filminstituut, de Stichting Filmcen trum, het Instituut Film en leugd). Rechts naast het Rembrandt Thea ter stond vrijwel de gehele week een straalzendmast van de Neder landse Omroep Stichting, zodat eveneens vrijwel dagelijks Neder land via de buis kon kennis nemen van het witte doek. Deze zagen 's morgens in Rembrandt „2001, Space Odyssee". De filmploeg van de Filmacademie zette in het stadhuis zijn activiteit voort, welke hij begonnen was tijdens de „fotomarkt" voor filmverslagge- vers, 's middags om half vier. Aansluitend aan deze pers-technische beurs presenteerde Multifilm N.V. in het Rembrandt Theater de door Bob Langestraat geregisseerde korte film „Ontrouw in duplo", gevolgd door een ontvangst. Deze receptie was bijzonder druk be zocht, men mocht veronderstellen dat Arnhem 1969 wat de belangstelling betrof onder een gelukkig gesternte was begonnen. Een ander voorteken was geweest een meer dan gewone vraag naar toegangsbewijzen van het publiek. Het initiatief de openings- en de sluitingsfilm voor publiek te her halen bleek ingeslagen. De eerste nachtvoorstelling was uitstekend be zet. Dinsdagmorgen eiste de toekomst al ler aandacht met de vertoning van Things to come en The Gladiators! 's Middags presenteerde de filmweek in het Saskia Theater „Academie om en om". Het was de opzet in dit programma korte films te vertonen van de Ne derlandse Filmacademie, naast die van de filmgroep der University of Southern California en van het Bri- tish Film Institute. Helaas werd de inzending van laatst genoemd instituut niet ontvangen, zo dat de vergelijking beperkt moet blij ven tot die met de Amerikaanse in zending. Het programma zag er als volgt uit: 1. „Ik", een eindexamenfilm van de N.F.A. door Govert Veldt, René Swetter, Richard Hoek en Kees Kuiper; commentaar Ph. H. Fie deldij Dop, Kinderarts; 29 minu ten, zwart/wit. 2. „Defiance" door Jerry Hartleben; ±10 minuten, kleur. 3. „The race problem" door Terence Winckles; 10 minuten, zwart/ wit. 4. „Le divine" door lohn A. O' Con- nor; 10 minuten, zwart/wit. 5. „The passing lane" door Mat- thew Robbins; 10 minuten, kleur. 6. „The great walled city of Xan" door Hal Barwood; 10 minu ten, kleur. 7. „Kristal", een eindexamenfilm van de N.F.A. door Flip lansen; 25 minuten, kleur. De films werden goed ontvangen. Na de matinee met „The Rain Peop- le" van Coppola (Warner Bros-7 Arts) riep Technicolor haar relaties op naar Groot Warnsborn, waar de mana- ging-director, de heer F. C. Little- johns en zijn echtgenote voor dit wereldconcern gastheer en -vrouw waren. Tijdens deze receptie viel na te kaar-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 6