Nieuw bij oud
Ontvangst
Om en Om
even groot, als oprecht is. Nu moet ik
volstaan met mij zelf toe te vertrou
wen aan het medium film en hoe dan
ook vorm gegeven de Filmweek
Arnhem geopend te verklaren."
Burgemeester J. A. F. Roeien sprak
daarna een welkomstwoord, waarin
hij de goede, door de traditie gegroei
de banden met de filmweek, zei te
v/aarderen.
Burgemeester Roeien, als een goed
ambassadeur van zijn stad, betoogde
hoe Arnhem het nieuwe aan het oude
weet te paren en met zin. Ook hoe
Arnhem op deze manier een stad is
vol gebouwen, waar de kunst en de
cultuur actief wordt beoefend. Hij
noemde Musis, het concertgebouw,
de Arnhemse Schouwburg, het Thea
ter aan de Rijn. Hij wees op de reeks
van kunstzinnige opleidingen, die
Arnhem kent als een academie voor
beeldende kunsten en een toneel
school en een muzieklyceum. Hij som
de ook enkele manifestaties op welke
aan de Rijn tot haar recht komen, de
Sonsbeekse beeldententoonstelling, de
Internationale orgeldagen en de In
ternationale Filmweek. Deze drukt
Arnhem als een bijou aan zijn borst,
zei hij lyrisch.
Hij onderstreepte het belang, dat in
de Filmweek 1969 zoveel jonge men
sen actief en passief konden meedoen.
Actief in de projecten van de school
voor de journalistiek en de filmaca
demie, passief doordat de publiciteit
in Arnhem flink op de jongeren ge
richt was. Hij hoopte dat deze werk
zaamheid, alsmede de filmweek in het
algemeen een goed resultaat zou be
reiken.
Diezelfde hartelijkheid legde de ge
meente Arnhem na de projectie van
„Last Summer" (Filmverhuurkantoor
Nederland NV) van Frank Perry aan
de dag door het organiseren van een
sfeerrijke ontvangst in het wijdse
stadhuis. Nogmaals benadrukte de
burgemeester de relatie tot de film
week en hoe de stad Arnhem bijzon
der graag een open huis wil zijn van
waar men de stoot tot praten geeft.
Het open stadhuis is er het symbool
van, aldus de heer Roeien.
De ontvangst werd o.a. bijgewoond
door de congressisten, die om „De
toekomst in het oog" te zien waren
samengebracht door het Samenwer
kingsverband Film (het Nederlands
Filminstituut, de Stichting Filmcen
trum, het Instituut Film en leugd).
Rechts naast het Rembrandt Thea
ter stond vrijwel de gehele week
een straalzendmast van de Neder
landse Omroep Stichting, zodat
eveneens vrijwel dagelijks Neder
land via de buis kon kennis nemen
van het witte doek.
Deze zagen 's morgens in Rembrandt
„2001, Space Odyssee".
De filmploeg van de Filmacademie
zette in het stadhuis zijn activiteit
voort, welke hij begonnen was tijdens
de „fotomarkt" voor filmverslagge-
vers, 's middags om half vier.
Aansluitend aan deze pers-technische
beurs presenteerde Multifilm N.V. in
het Rembrandt Theater de door Bob
Langestraat geregisseerde korte film
„Ontrouw in duplo", gevolgd door
een ontvangst.
Deze receptie was bijzonder druk be
zocht, men mocht veronderstellen dat
Arnhem 1969 wat de belangstelling
betrof onder een gelukkig gesternte
was begonnen. Een ander voorteken
was geweest een meer dan gewone
vraag naar toegangsbewijzen van het
publiek. Het initiatief de openings- en
de sluitingsfilm voor publiek te her
halen bleek ingeslagen. De eerste
nachtvoorstelling was uitstekend be
zet.
Dinsdagmorgen eiste de toekomst al
ler aandacht met de vertoning van
Things to come en The Gladiators!
's Middags presenteerde de filmweek
in het Saskia Theater „Academie om
en om".
Het was de opzet in dit programma
korte films te vertonen van de Ne
derlandse Filmacademie, naast die
van de filmgroep der University of
Southern California en van het Bri-
tish Film Institute.
Helaas werd de inzending van laatst
genoemd instituut niet ontvangen, zo
dat de vergelijking beperkt moet blij
ven tot die met de Amerikaanse in
zending.
Het programma zag er als volgt uit:
1. „Ik", een eindexamenfilm van de
N.F.A. door Govert Veldt, René
Swetter, Richard Hoek en Kees
Kuiper; commentaar Ph. H. Fie
deldij Dop, Kinderarts; 29 minu
ten, zwart/wit.
2. „Defiance" door Jerry Hartleben;
±10 minuten, kleur.
3. „The race problem" door Terence
Winckles; 10 minuten, zwart/
wit.
4. „Le divine" door lohn A. O' Con-
nor; 10 minuten, zwart/wit.
5. „The passing lane" door Mat-
thew Robbins; 10 minuten,
kleur.
6. „The great walled city of Xan"
door Hal Barwood; 10 minu
ten, kleur.
7. „Kristal", een eindexamenfilm
van de N.F.A. door Flip lansen;
25 minuten, kleur.
De films werden goed ontvangen.
Na de matinee met „The Rain Peop-
le" van Coppola (Warner Bros-7 Arts)
riep Technicolor haar relaties op naar
Groot Warnsborn, waar de mana-
ging-director, de heer F. C. Little-
johns en zijn echtgenote voor dit
wereldconcern gastheer en -vrouw
waren.
Tijdens deze receptie viel na te kaar-