w
Maak van de
perforatie
geen zilveren
kerstboom!
Het euvel van de niet verwijderde metaal-
strips ten behoeve van de projectieautomaat,
vóór een film wordt doorgezonden naar
een ander theater is er nog altijd.
En de nadraaier verwacht van u geen
kerstboom te ontvangen, die hij eerst moet
aftuigen, eer hij zijn eigen strip-codering
kan aanbrengen.
Wij vragen daarom nogmaals uw aandacht
voor de werkwijze, waarbij metaalstripjes
voor het automatisch overnemen van de
filmacten en andere schakelingen vergeten
worden.
De gevolgen daarvan kunnen zijn, dat de
nadraaier, indien deze eveneens een half- of
geheel geautomatiseerde cabine-installatie
heeft, ernstige moeilijkheden krijgt wanneer
een of meer van de achtergebleven stripjes
bij de controle onopgemerkt blijven. Dit kan
zo ver gaan, dat zijn gehele voorstelling in
de war loopt door automatische schake
lingen op verkeerde tijdstippen.
Met het oog hierop zijn degenen wier cabine
is geautomatiseerd genoodzaakt al het bin
nengekomen materiaal zeer grondig te in
specteren en hebben zij soms langdurig
werk met het verwijderen van achtergeble
ven metaalstrips.
Wij dringen er derhalve op aan, het
cabinepersoneel nadrukkelijk opdracht te
geven alle aangebrachte metaalstrips dus
ook die voor het overnemen vóór door
zending zorgvuldig te verwijderen.
BLANKE SLAVIN
Op donderdag 13 november (met een voor
vertoning in de nacht van dinsdag op woens
dag) ging De Blanke Slavin in première in
elf Nederlandse theaters, met als centrum
City-Amsterdam.
De film werd geregisseerd door Renée
Daalder en geproduceerd door Gijsbert Ver-
sluys produktiemaatschappij.
Sinds Haanstra's „Stem van het water" werd
een Nederlandse film niet meer in zoveel
kopieën tegelijk uitgebracht.
De voorpremière werd vergezeld van een
nachtelijke ontvangst in de „Slave inn", zo
als de foyer van City-Amsterdam voor dat
ogenblik was omgedoopt.
Er kwam ook een kameel aan te pas. In de
tochtsluis van het theater kon men zijn
evoluties zien.
De film oogstte een voortreffelijke pers wat
betreft de hoeveelheid en de intensiteit
waarmee vóór- en tegenstanders (zo mag
men ze wel noemen dit keer) elkaar te lijf
gingen getuigende van aanprijzing, afwijzing,
inzicht, gebrek aan inzicht, dubbele bodem,
lof en gramschap. Boeiende lectuur, welke
menigeen zal hebben verlokt de film te zien
om het eigen oordeel te toetsen.
jÉÈÊÊÊ
Mariene Rahn, gesluierd, roept oosterse
sfeer op in De Blanke Slavin.
Gunther Ungeheuer, Vicka Borg en Rijk de
Gooyer eensgezind aan het werk voor De
Blanke Slavin.
21