w Maak van de perforatie geen zilveren kerstboom! Het euvel van de niet verwijderde metaal- strips ten behoeve van de projectieautomaat, vóór een film wordt doorgezonden naar een ander theater is er nog altijd. En de nadraaier verwacht van u geen kerstboom te ontvangen, die hij eerst moet aftuigen, eer hij zijn eigen strip-codering kan aanbrengen. Wij vragen daarom nogmaals uw aandacht voor de werkwijze, waarbij metaalstripjes voor het automatisch overnemen van de filmacten en andere schakelingen vergeten worden. De gevolgen daarvan kunnen zijn, dat de nadraaier, indien deze eveneens een half- of geheel geautomatiseerde cabine-installatie heeft, ernstige moeilijkheden krijgt wanneer een of meer van de achtergebleven stripjes bij de controle onopgemerkt blijven. Dit kan zo ver gaan, dat zijn gehele voorstelling in de war loopt door automatische schake lingen op verkeerde tijdstippen. Met het oog hierop zijn degenen wier cabine is geautomatiseerd genoodzaakt al het bin nengekomen materiaal zeer grondig te in specteren en hebben zij soms langdurig werk met het verwijderen van achtergeble ven metaalstrips. Wij dringen er derhalve op aan, het cabinepersoneel nadrukkelijk opdracht te geven alle aangebrachte metaalstrips dus ook die voor het overnemen vóór door zending zorgvuldig te verwijderen. BLANKE SLAVIN Op donderdag 13 november (met een voor vertoning in de nacht van dinsdag op woens dag) ging De Blanke Slavin in première in elf Nederlandse theaters, met als centrum City-Amsterdam. De film werd geregisseerd door Renée Daalder en geproduceerd door Gijsbert Ver- sluys produktiemaatschappij. Sinds Haanstra's „Stem van het water" werd een Nederlandse film niet meer in zoveel kopieën tegelijk uitgebracht. De voorpremière werd vergezeld van een nachtelijke ontvangst in de „Slave inn", zo als de foyer van City-Amsterdam voor dat ogenblik was omgedoopt. Er kwam ook een kameel aan te pas. In de tochtsluis van het theater kon men zijn evoluties zien. De film oogstte een voortreffelijke pers wat betreft de hoeveelheid en de intensiteit waarmee vóór- en tegenstanders (zo mag men ze wel noemen dit keer) elkaar te lijf gingen getuigende van aanprijzing, afwijzing, inzicht, gebrek aan inzicht, dubbele bodem, lof en gramschap. Boeiende lectuur, welke menigeen zal hebben verlokt de film te zien om het eigen oordeel te toetsen. jÉÈÊÊÊ Mariene Rahn, gesluierd, roept oosterse sfeer op in De Blanke Slavin. Gunther Ungeheuer, Vicka Borg en Rijk de Gooyer eensgezind aan het werk voor De Blanke Slavin. 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 20