Fotokina 1970
De Fotokina 1970, die al weer enige
maanden achter ons ligt (3-10 okto
ber), leverde op het gebied van de
bioscoopoutillage ditmaal geen bij
zonder nieuws op, zulks met uitzonde
ring van de hierbij afgebeelde Bauer-
projector.
Deze machine, die in prototype aan
wezig was, zou men een verdere uit
werking van het non rewind-systeem
van Philips kunnen noemen. Het totale
filmprogramma vormt namelijk een
eindeloze lus, waardoor niet behoeft
te worden teruggespoeld en evenmin
na afloop van de voorstelling, opnieuw
behoeft te worden ingelegd.
Door een vibrerende rollenconstructie
onder de „filmvoorraad", een con
structie die enigszins trechtervormig
is geplaatst, worden de filmlagen als
het ware naar binnen geschud. Dit
zou zonder speciale maatregelen na
tuurlijk tot filmbeschadiging leiden.
Derhalve wordt bij dit systeem een
dunne plastic folie tussen de filmlagen
gevoerd (zie foto), waardoor deze el
kaar niet kunnen raken. De gehele
filmtafel is verrijdbaar, hetgeen onder
andere bij de montage van het pro
gramma zijn nut kan hebben. Er was
een 35mm- en een 16mm-uitvoering
in werking te zien.
Wanneer dit systeem aan de markt
zal komen en wat de prijs zal worden,
kon ons nog niet worden medege
deeld.
De overige reeds bekende, al dan niet
geautomatiseerde projectie-installaties
waren ook dit jaar in Keulen aanwezig,
zomede allerlei toebehoren, waar
onder automatische diaprojectoren,
gelijkrichters, gordijnmotoren en bij
voorbeeld fraaie bioscoopstoelen uit
Spanje.
Philips toonde een in bedrijf zijnde
non rewind-installatie voor 70mm-
films, alsook de reeds bekende voor
35mm-materiaal.
De Mechanische Weberei bracht een
oprolbaar zeer breed projectiescherm
15 m), dat via een meervoudige
verende schaarconstructie uit de
vloer naar boven komt. Het scherm
is daarbij op een rol met een diameter
van circa 50 cm gewonden, zodat
geen kreuken kunnen ontstaan. Voor
bioscopen waar het (grote) scherm
niet naar boven of opzij verwijderd
kan worden en waar men toch de
toneelruimte moet kunnen gebruiken,
zou dit systeem een fraaie oplossing
kunnen vormen.
De verwachting dat op de Kina allerlei
nieuws op het terrein van de video
cassettes te zien zou zijn, werd niet be
waarheid. Geen van de drie reeds in
„Film" besproken apparaten was aan
wezig en bij voordrachten over het
onderwerp audio-visuele hulpmidde
len, moest men zich beperken tot
dia's en uiteenzettingen. Wel waren
vele soorten video-recorders te be
wonderen. Trouwens op het gebied
van de filmproduktie was er qua
opname-, bewerkings- en laborato-
riumapparatuur zeer veel te zien. Dit
is echter een gebied voor specialisten.
De fotografische industrie was weder
om op overweldigende wijze vertegen
woordigd.
Wanneer wij het geheel met enig
cijfermateriaal illustreren, dan blijkt
dat in 1950 de eerste Fotokina 300
exposanten telde, een totale vloer
oppervlakte besloeg van 26.000 nr
en dat er 75.000 bezoekers waren. In
1960 waren deze aantallen reeds ge
stegen tot respectievelijk 550, 72.000
nr' en 215.000 bezoekers en in 1970
tot 732 exposanten, 100.000 nr en
232.700 bezoekers uit 114 landen.
De volgende Fotokina is geprogram
meerd voor het najaar 1972.
27