ARNHEMSE KINDEREN MAKEN
EIGEN FILM
Peter Fonda en Warren Oates, welkome gasten in Arnhem
de jeugd gehouden in Luxor, gaf de directie van Gofilex
hei: veelgeprezen Gofilex ontbijt in de Kromme Dissel in
Heelsum, was er om half een een glorieuze ontvangst ter
gelegenheid van de Van der Rijnprijs, ging om twee uur
het „Open Doek 2" weer open in Saskia zodat men nauwe
lijks tijd had overal op tijd te zijn.
In de middagvoorstelling van Rembrandt opende Boud Smit
met zijn korte film „Klein bestel" of „De planetariumbouwer
van Franeker", gevolgd door een korte film van Bela Vadja:
„Mozi". „Desperate characters" van Frank D. Gilroy was
de hoofdfilm van deze middag met Shirley Maclaine en Ken-
neth Mars in de hoofdrollen.
De Van der Rijnprijs 71 werd dit jaar gedeeld door de cine
asten Guido Pieters voor zijn film „Carnaval" en Otto Jon-
gerius voor zijn „Joyriding". Anton Koolhaas, directeur van
de Nederlandse Filmakademie zei bij de uitreiking onder
andere over de film in Nederland: „Het filmklimaat heeft
hier iets azijnachtigs. Als je echter een fles natuurazijn te
gen het licht houdt, zie je de azijnaaltjes zwemmen. Die
aaltjes houden de zaak nog een beetje levend".
Peter Fonda en Warren Oates, hoofdrolspelers in de film
van Fonda „The hired hand" waren welkome gasten tijdens
de avondvoorstelling waarin de vertoning van hun films het
hoogtepunt van het programma was. Na afloop kregen zij
ieder een fles echte Hollandse bols, bloemen pasten niet zo
bij deze ruige mannen.
Fonda had in Duitsland een Mercedes gekocht om zo snel
en confortabel mogelijk naar Arnhem te reizen. Dinsdag
middag werden zij in de „Plof inn" aan het Stationsplein
door het Filmverhuurkantoor Cinema International Corpo
ration aan de pers en genodigden voorgesteld. Oates ver
telde ongedwongen over zijn film, zijn hobbies, zijn visie
op de wereldproblemen en op „the American way of life".
Een kleurrijke figuur met een sterke persoonlijkheid.
De woensdag, de dertiende, de slotdag van de Filmweek Arn
hem 71 heeft voor iedereen die mej. mr. C. A. Krietemeyer
kent, een scherp trieste kant gekregen. Met de haar eigen
tomeloze energie en accuratesse had zij, voor de Filmweek
begon reeds maanden aan de voorbereiding gewerkt, altijd
bereid om naast haar eigen werk anderen met raad en daad
bij te staan. Woensdagochtend kwam ze even uitblazen
in de perskamer: „Ik heb zo'n zin in het feest vanavond,
clan kunnen we ons eindelijk ontspannen". In de loop van
de ochtend kwam ze een flesje frisdrank halen, gehaast
omdat er altijd wel vier of vijf mensen zijn die haar onmid
dellijk moe':en spreken. Ze pakte zelf een flesje uit de ijs
kast, stootte daarbij tegen een andere fles die op de vloer
uiteenspatte. Een glasscherf sprong in haar rechteroog. Zij
bleef kalm en kordaat bij alle consternatie, onvoorstelbaar
moedig terwijl het bloed over haar gezicht stroomde. Een
paar uur later werd zij geopereerd in het Ooglijderszieken-
huis in Utrecht. Weken is zij daar gebleven onder de zorg
van specialisten, nu is zij nog thuis om het gewonde oog
alle kansen te geven te herstellen. Wat er die dag ook ver
der is gebeurd, dit ongeluk zal niemand vergeten.
De slotdag was weer een adembenemende zaak: een groot
aantal evenementen rond de theaterprogramma's. De Be
drijfsafdeling Filmproduktie van de Nederlandse Bioscoop
bond presenteerde in Saskia „Opdrachtfilm 71", nodigde
haar gasten des middags uit voor een lunchbijeenkomst
in Rembrandt, er was des middags ook een „borrel" van
de Gasunie, bovendien een filmvoorlichtingsbijeenkomst
voor de jeugd in Luxor.
In het hoofdprogramma werd des middags de film van
Claude Chabrol „Juste avant la nuit" vertoond, voorafge
gaan door een korte film van Joszef Neppe: „Dat geldt voor
Gustaaf".
Als uitsmijter was „Loot" gekozen, een film van Silvio Ariz-
zano, in Engeland gemaakt. De kostelijke korte film „Le
plat du jour" van George Spicas ging aan de hoofdfilm voor
af, gevolgd door „Verknipt" van Frantisek Vystreik.
Saskia sloot de Filmweek af met het „Rembrandt-avond-
programma", Luxor met „The great race" van Blake Ed-
wards met in de hoofdrollen Nathalie Wood en Tony Cur-
tis. In Palace was „Planet of the apes" de uitsmijter re
gie Franklin Shaffner en in Studio A „Midnight cowboy"
van Jerome Hellman.
Een bijzonder geslaagd onderdeel van het Filmweek
71-programma is de activiteit geweest van drie groe
pen van elk tien leerlingen uit de hoogste klas van de
Eduard van Beinumschool in Arnhem. Zij hebben onder
leiding van Karst van der Meulen, vierdejaars student
aan de Nederlandse Filmakademie zelfbedachte speel
films gemaakt. Drie volledige teams, met cameramen
sen, regisseurs, geluidstechnici en acteurs, kinderen
van 11 en 12 jaar, zijn de eerste dagen van de Film
week druk bezig geweest om hun griezelige, span
nende of gekke verhaal in beelden om te zetten.
Over de achtergrond van dit project zei Karst van der Meu
len: „Het is niet in de eerste plaats de bedoeling om de
opleiding tot cineast op een vroege leeftijd te laten begin
nen, maar heeft voornamelijk tot doel, kinderen vertrouwd
te maken met de mogelijkheden van het medium film als
uitdrukkingsmiddel.