f f IN STKLJLf UilFOi KORTE SAMENVATTING VAN DE PERS TOT OP HEDEN OVER De Telegraaf: EEN STILLE LIEFDE: NEDERLANDSE FILM VAN ALLURE Rene van Nie is er na zijn succes met KIND VAN DE ZON opnieuw in geslaagd een film te maken waarin hart en ziel de hoofdrollen vertolken. Zodanig zelfs dat bij het kijken naar zijn nieuwe met emoties geladen compositie EEN STILLE LIEFDE ontroering vaak onontkoombaar is zoals de lach niet te ontwijken valt op momenten van kleine, maar intense hunor. Rene van Nie heeft het pijnlijke gegeven van een echtscheiding dat maar al te actueel is zorgvuldig uitgewerkt zonder een der partijen uit te roepen tot de grote zielepoot of de grote gelijkhebber, maar naar beide kanten ruimte gemaakt voor een gevoelsleven waarin uiteindelijk oprechte liefde de kans krijgt. Tot op de laatste scène heeft hij goedkope effecten vermeden en de gemakkelijkste en meest voor de hand liggende oplossing omzeild met een verrassende vondst. De Volkskrant VERRASSENDE COR VAN RIJN IN DICHTER LIJKE SCÈNES VAN EEN ECHTSCHEIDING Van Nie heeft met deze film weer een goede beurt gemaakt. Het was hem gegeven een reëel stuk echtscheidingsproblematiek uit te spinnen in een hartveroverend avontuur met hier en daar zelfs sprookjesachtige kanten. Vooral Cor van Rijn heeft zich daarin volmaakt ingeleefd. EEN STILLE LIEFDE zit vol goede momenten. De details van het vader en zoon avontuur in België vertonen verrassende wendingen en dichter lijke accenten waarbij de welsprekende gezichten van Cor van Rijn en Sem de Jong voortreffelijk funktioneren. Een raak gespeelde kinderrol van Sem de Jong heeft bijgedragen tot het effect dat deze film ongetwijfeld in de bioscopen zal hebben. De noodsituatie van een kind van gescheiden ouders zag men zelden zo raak getroffen. Haagse Courant LEVENSWARME FILM OVER GESCHEIDEN VADER Schitterende rol van Cor van Rijn. Het Nieuwsblad van het Zuiden GROTE FILM VAN EEN KLEIN GEGEVEN Het is Rene van Nie gelukt van een (wat uiterlijk heden betreft) klein gegeven een grote film te maken die veel belangstelling verdient. Cor van Rijn geeft het karakter van de vader in zijn creatie alle onzekerheden en emoties mee: dat Rene van Nie kinderen kan regisseren bewijst hij hier opnieuw. Gooi Eemlander Intussen is wel aangetoond dat Rene van Nie ook met een wat commerciëler werk dan KIND VAN DE ZON zichzelf blijft en, liever dan zich van te voren zo goed mogelijk in te dekken door naar een veelgelezen boek te grijpen een minder makke lijk onderwefp kiest waar hij achter kan staan. ANP Op de persconferentie werd na het zien van EEN STILLE LIEFDE de film meteen uitgeroepen tot een Nederlandse FIETSENDIEVEN (van Vittorio de Sica). Algemeen Dagblad RENE VAN NIE MAAKTE SPEELSE FILM VOL HARMONISCHE TEGENSTELLINGEN De actie in deze strak op tempo gehouden drama tische reportage schuilt vooral in allerlei wendin gen in het verhaal over de vlucht van de vader en z'n zoontje door Nederland en de zomerse Bel gische Ardennen. Hun situatie wisselt keer op keer als gevolg van plotselinge voorvallen van buitenaf. Dat levert omstandigheden op die beurtelings spannend, humoristisch of ontroerend zijn. Bovendien is het Rene van Nie vooral in zijn treffende spelregie gelukt een speels karakter in zijn film overeind te houden. Ook bij de nu en dan effectvol toegepaste tegenstellingen in de structuur van wat soms op een intrige begint te lijken, blijft de harmonische toon gehandhaafd. NRC Handelsblad RENE VAN NIE DOET WAT MEN MAAR ZELDEN IN NEDERLANDSE FILMS DOET: HIJ FILMT EMOTIES Intense werking daarentegen bereikte van Nie met Cor van Rijn en Sem de Jong die zich met hun personages konden identificeren in een lang en ook alweer intens proces van inleving. Daarom weten wij in de zaal zoveel van hen dat we intens met hen meevoelen. De kracht van Rene van Nie blijkt nu al voor de tweede keer het sesibili- seren van acteurs te zijn. Plug Even herinneren: Rene van Nie werd eerder in Plug (door mij) bejubeld vanwege KIND VAN DE ZON, waarin een jonge vrouw met psychische problemen zich met hulp van anderen weet aan te passen in de samenleving. Een film met opmerkelijke geloof waardige acteerprestaties. Dat heeft van Nie in deze laatste produktie EEN STILLE LIEFDE op nieuw bereikt. Het leuke van Van Nie is daarbij dat hij in zo'n treurig verhaal voortdurend grappen ver werkt, waardoor je het geheel ook nog plezierig be kijken kan. Ook dat is werkelijkheid: in de meest dramatische periodes in het leven doen zich des ondanks altijd dingen voor, die eigenlijk vreselijk komisch zijn.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 15