PETER BOGDANOVISCH IN AMSTERDAM AKOESTIEK NAGALM Tenslotte dan nog de akoestiek van een zaal. Dit begrip zou men kunnen aanduiden als de leer waardoor de geluids waarneming kan worden beïnvloed. In elke besloten ruimte kan het geluid, d.w.z. de luchttrillingen die door de mense lijke gehoororganen in geluidsindrukken kunnen worden omgezet, ons langs directe en indirecte weg bereiken. Ge luid plant zich in lucht voort met een snelheid van 340 m/ sec. Er is nu ontdekt, dat wanneer de indirecte geluidsweg 17 meter (1/20 sec.) langer is dan de directe, het indirecte geluid als echo wordt waargenomen. Dit zou natuurlijk bij zonder hinderlijk zijn en moet dus worden voorkomen. Als Een aanverwant begrip is de nagalm, resp. de nagalmtijd. Dat is de tijd die verloopt tussen het produceren van een be paalde toon en het geheel uitsterven daarvan door absorptie eventueel na reflectie tussen wanden of andere obstakels. De nagalmtijd is afhankelijk van het volume van de zaal en van de toegepaste materialen in die zaal, bovendien is hij niet voor elke frequentie gelijk. Dit betekent dat hij voor spraak anders ligt dan voor bijv. muziek. Vandaar dat in het begin van dit artikel werd gesproken van een middenweg. Een te lange nagalm tijd geeft tot gevolg dat de verstaanbaar heid van het gesproken woord slecht is omdat de klanken in elkaar zullen gaan lopen. Een te korte nagalmtijd geeft wel T 10 in 0.5 ris 103 8 104 Door bijv. het plafond een bepaald verloop te geven kan men ervoor zorgen dat het indirecte geluid midden en achter in de zaal het directe geluid ondersteund. A —geluidsbron; B reflectiepunt C toehoorder. regel gebeurt dit door wanden of andere onderdelen van een zaal een zodanige vorm te geven dat de indirecte geluidsweg binnen de vereiste perken wordt gehouden. Wanneer dat niet gaat dan kunnen de betrokken gedeelten van een zaal van zodanige bekleding worden voorzien dat het geluid in voldoende mate wordt geabsorbeerd. Overigens ondersteunt het indirecte geluid, mits het niet langer dan 1/20 sec. on derweg is, het directe geluid, waardoor de totale geluids sterkte toeneemt. Bijvoorbeeld onder balkons kan men van dit verschijnsel gebruik maken door geschikte akoestische ingrepen. Grafiek voor de gunstigste nagalmtijd in een bioscoopzaal. T tijd in seconden; V - zaalvolume in m3Bij een zaal van 20 m lang 10 m breed en 5 m hoog is liet volume 1000 m3Bij normale inrichting is dan de gunstigste nagalmtijd voor een gemiddelde frequentie iets minder dan 1 seconde. een goede verstaanbaarheid maar is weer niet bevorderlijk voor een goede muziekweergave. Er moet dus steeds een gulden middenweg worden gevonden wil men van een goede akoestiek en daardoor van een goede geluidskwaliteit, kun nen spreken. Door gebruik van harde (reflecterende) of zachte (absorberende) materialen kan de nagalmtijd worden geregeld. Wij hebben deze zaken in dit bestek op simpele wijze willen aanduiden. In werkelijkheid is de akoestiek een gecompliceerde materie die aan specialisten is voorbehouden. Bij een volgende gelegenheid zal nog wat nader op de ge- luidsreproduktie en op de geluidswaarneming als zodanig, worden ingegaan. Ter gelegenheid van de 'Royal Premiere' in Loridon van zijn achtste film 'Nickelodeon maakte Hollywood-regis- seur Peter Bogdanovich een overstapje naar het vasteland in de vorm van een bliksenbezoek aan Amsterdam. Zijn ouders zijn afkomstig uit Servo-Kroatië, maar hij is nog net in Amerika geboren. Voordat hij zich bezighield met het regisseren van films schreef hij artikelen in 'Esquire'. Hij schreef ook boeken zoals over de regisseur John Ford, waarvoor hij een grote bewondering koestert In 1968 maakte hij zijn Hollywood-debuut als regisseur met de film 'Targets', zijn tweede film in zwart/wit 'The last picture show' was meteen een topper. Daarna volg den 'What 's-up doeen 'Paper Moonwaarin Ryan ONeal net als in zijn nieuwste film 'Nickelodeon' een hoofdrol speelt. Hij draaide tot nu toe slechts een film in Europa nl. 'Daisy Miller', hij vindt het zelf zijn beste re gisseursprestatie en betreurt het dat hij hier niet is uitge bracht. In New York kreeg de film een nogal controversi ële ontvangst. Daarna volgde 'At long last love' de eerste muzikale ko medie ooit rechtstreeks voor de film geschreven en niet gebaseerd op een Broadway-produktie. Bijna alle genres heeft de veelzijdige Bogdanovich nu verfilmd. Zijn nieuw ste film 'Nickelodeon' gaat over de geschiedenis van de film in de pionierstijd van de filmproduktie in Hollywood.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 13