OSCARS 1976 een bewijs dat ze minder goede zaken lieden zijn dan men geneigd was aan te nemen. Van R O (Research en Ont wikkeling), een basisonderdeel van marketing voor de toekomst, van het vormen van een nieuw, groter publiek hebben zij blijkbaar nooit gehoord.' Laten wij vooropstellen, dat de Bond binnen de mogelijkheden die er zijn, inderdaad probeert iets ten behoeve van de goede film te doen. Wij hebben reeds de aandacht gevestigd op de in richting van het Nederlands Filminsti tuut. Wij zouden hier ook melding kunnen maken van de pogingen die in de eerste naoorlogse jaren zijn gedaan om de vertoning van korte Nederland se films in de bioscopen te bevorderen. Wij zouden verder willen noemen de initiërende arbeid van de Bond ter za ke van de oprichting van de Nederland se Filmacademie en het Productie fonds. Van de laatste tijd dateert de in stelling van het Fonds voor de Kunst zinnige Film. Wij lopen met deze akti- viteiten bepaald niet te koop. Ander zijds is het zo, dat dergelijke activitei ten voor een organisatie van onderne mers in het algemeen tamelijk onge bruikelijk zijn te noemen, zeker verge leken met de werkzaamheid van zus terorganisaties in het buitenland. Van een verschrikkelijke situatie van onze leden, vooral in de provincie, is ons gelukkig niets bekend. Zij hebben in het algemeen een redelijk belegde boterham, maar ook niet meer dan dat. Het verschil met de leden die biosco pen exploiteren en andere instellingen die op non-commerciële basis en vaak gesteund door subsidies werken, bestaat hierin, dat onze leden zich nu eenmaal niet kunnen permitteren met verlies te werken. Wij zouden bepaald niet wil len beweren, dat de programmering van sommige bioscopen niet voor ver betering vatbaar zou zijn, al maakt de scribent van het artikel er zich wel heel gemakkelijk van af door te doen voor komen alsof er overal alleen maar Tiro- ler sexfilms worden vertoond. Wij be grijpen dat een filmcriticus het liefste de allerbeste films in de bioscopen ver toond zou willen zien, maar dat geldt in wezen ook voor de bedrijfsgenoten in het algemeen. Er is echter niet één soort publiek. Een bioscoopexploitant in een kleine plaats zal zoveel mogelijk rekening moeten houden met de veel heid van wensen van zijn publiek. Het is nu eenmaal zo, dat daarbij ook luchti ge sexfilms een kans behoren te krij gen. Wij achten het in ieder geval niet juist, ook niet tegenover het publiek, dat de betrokken redactie daar zo de nigrerend over schrijft als in het onder havige geval gebeurt. Ten aanzien van de films van Film In ternational hebben wij reeds opge merkt, dat dit genre zich beter leent voor vertoning in filmhuizen dan in bi oscopen. Dat genre is zo gespeciali seerd, dat, op enkele uitzonderingen (wordt vervolgt op pag. 8) De jaarlijkse uitreiking van de Oscars heeft weer plaatsgevonden. Deze prijzen worden toegekend door de Amerikaanse Academy of Motion Pictures Arts and Sciences. De officiële naam voor een Oscar is dan ook Academy Award. Een commissie uit iedere beroepsvereniging die een samenwerkingsverband heb ben in de Academy stelt jaarlijks een voordracht van vijf samen waaruit dan per categorie de winnaar wordt aangewezen. BESTE AMERIKAANSE FILM 'Rocky', A Robert Chartoff-Irwin Winkler Production, United Artists. Irwin Winkler and Robert Chartoff, Producers. BESTE BUITENLANDSE FILM 'Black and White in Color', An Arthur Cohn Production-Société Ivorienne Du Cinema (Ivory Coast). BESTE REGISSEUR John G. Avildsen, 'Rocky'. BESTE ACTEUR Peter Finch, 'Network'. A Howard Gottfried-Paddy Chayefsky Production. Metro-Goldwyn-Mayer/United Artists. Howard Gottfried, Producer. BESTE ACTRICE Faye Dunaway, 'Network'. BESTE ACTEUR IN EEN BIJROL Jason Robards, 'All the President's Men'. A Wildwood Enterprises Production, Warner Bros. Waker Coblenz, Producer. BESTE ACTRICE IN EEN BIJROL Beatrice Straight, 'Network'. BESTE SCENARIO Paddy Chayefsky, story and screenplay, 'Network'. BESTE SCENARIO NAAR EEN BOEK William Goldman, 'All the President's Men'. BESTE CAMERAWERK Haskell Wexler, 'Bound for Glory', The Bound for Glory Company Production, United Artists, Robert F. Blumofe and Harold Leventhal, Producers. BESTE FILMMONTAGE Richard Halsey, Scott Conrad, 'Rocky'. BESTE OORSPRONKELIJKE MUZIEK Jerry Goldsmith, 'The Omen', 20th Century-Fox Production Ltd. 20th Century Fox. BESTE MUZIEK BEWERKING 'Bound for Glory', adapted by Leonard Rosenman. BESTE SONG 'Evergreen (Love theme from 'A Star is Bom')' from 'A Star is Born', music by Barbra Streisand, lyrics, Paul Williams. BESTE ART DIRECTION 'All the President's Men', George Jenkins; set decoration George Gaines. BESTE KOSTUUM-ONTWERP Danilo Donati, "Fellini's Casanova', a PEA-Produzioni Europee Associate S.p.A. Production. Universal.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 6