/l UÊÊ MË* |P IJ li ja FILMCONSERVERING En rfl m m ■pp^'t f- Het filmarchief van het Filmmuseum is sinds geruime tijd actief bezig met het opnieuw 'bereikbaar' maken van de Nederlandse speelfilm uit de periode van voor de tweede wereldoorlog. Dit gebeurt met het uiterst kostbare en tijdrovende procédé van film- conservering. Zeer veel materiaal uit deze bijzonder vruchtbare periode is vanzelfsprekend verloren gegaan. Er moet dus vaak erg veel speurwerk worden verricht om werkt voordat de uiteindelijke kopie zodanig is opgeknapt, hersteld en ge completeerd, dat de conservering kan worden afgesloten met de vervaardi ging van een onbrandbare projectie kopie. Er wordt prioriteit verleend aan de Nederlandse film die er het ergste aan toe is en dat wil zeggen dat wanneer die betreffende film niet binnen een bepaalde tijd geconserveerd wordt, de kans bestaat dat het oude filmmateriaal opeens in een versneld tempo in een ergens een nog bestaande kopie op te z.g. verpulveringsproces raakt. Dan is duiken. Wordt dan tenslotte toch weer een ontdekking gedaan, dan blijkt meestal dat van de brandbare en soms zwaar beschadigde kopie maar niet zo een twee drie een nieuwe onbrandbare pro jectie-kopie vervaardigd kan worden. Er zijn nu enkele lange speelfilms bij het Filmmuseum 'in bewerking', een tijdrovende bezigheid. Soms moet aan één film enige maanden worden ge- geen redding meer mogelijk. Het waardevolle van deze taakuitvoe ring van het Filmmuseum is dat er van zo'n teruggevonden film tenslotte een vertoonbare kopie beschikbaar gesteld kan worden. Op die manier is het mogelijk om acteurs en actrices terug te zien in hun vroegere rollen. Dat kan het toneel niet bieden. Door de wedervertoning van deze in vele gevallen indertijd niet zulke grote filmsuccessen, wordt een leerzaam beeld gegeven van een mentaliteit (wat maakte men toen en hoe) en van niet meer bestaande situaties of van een niet meer bestaande speeltrant. Onlangs zijn twee speelfilms uit de der tiger jaren gereed gekomen. Allereerst de 'muziekfilm' 'Op een avond in mei' van Jaap Speyer uit 1936. Muziek: Max Tak. In de hoofd rollen: Joh. Elsensohn, Francisca Ben- nekom, Adolphe Engers, Henk Speyer, Minny Erfman, Henri de Vries en Marie van Westerhoven. Als tweede: 'Morgen gaat het beter' van Friedrich Zelnik uit 1939. Een produktie van Rudolf Meyer voor Neerlandia Film. Eveneens met muziek van Max Tak. Met o.a.: Lily Bouwmeester, Nico de Jong, Paul Steenbergen, Theo Frenkel, Chris Baaij, Aaf Bouber, Ko Arnoldi, Fie Kohier, Piet Kohier, Louis Gim- berg en Bob de Lange. 'Op een avond in mei' 'Morger gaat het b eter' k J. Een scène uit de nieuwste film van de Hongaarse regisseur Miklós Jancso 'Vices and Pleasures' (Loflied op de zonde). De film is volledig in Italië ge produceerd en is een fabel over de machthebbers en de machtelozen. Hoofdrollen: Lajos Balazsovits, Pamela Villoresi, Franco Branciaroli en There- se Ann Savoy. Camera: Tomislav Pin- ter; scenario: Giovanna Gagliardo; pro duktie: Monica Venturini en Giancarlo Merchetti. Vertoningsduur: 104 minu ten. Distributie: Gofilex b.v.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 9