RUIM 50 JAAR WEEKBLAD VOOR DE CINEMATOGRAFIE NIEUW WEEKBLAD VOOR DE CINEMATOGRAFIE Het is zeker op zijn plaats om in de nieuwe Bondsuitgave FILM stil te staan bij de geschiedenis an het Weekblad voor de Cinematografie dat zoveel jaren lang elke week weer zorgde voor nieuws uit de branche. Meer dan vijftig jaar lang heeft het weekblad alle branchegenoten be reikt en dit dankzij het initiatief van een man die in 1922 een visie had op het hele bedrijf waarin hij duidelijk die behoefte aan een vak blad voor het bioscoopbedrijf voelde, nl. Pier Westerbaan. L.S. lsTE JAARGANG No 1 5 OCTOBER 1922 VERSCHIJNT VRIJDAGS IIIIDaDaDDaaaOllDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDIlDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDaDDIlDaDOaDOflDDDaDDDD Hoofd-Redacteur-Directeur: PIER WESTERBAAN BUREAU: VR EEWIJ KS TR A AT 11. LEIDEN TELEFOON INT. 2135 C=i§£) ABONNEMENTSPRIJS: Voor bioscoopdirecties en haar 1.75 per 3 maanden. - Vo de hier genoemden 4.— pei Voor het buitenland verhoogd r gcemployecrden ir anderen dan hunenlandsch Pi§£> ADVERTENTIEPRIJS: @gi^l Per regel 30 cent. Voor grootere annonces en contracten tarieven op aanvrage. Voor dienstbetrekkingen 1.50 per vakje van 10 regels of gedeelte daarvan. POSTCHÈQUE EN GIRODIENST No 78722 DaaDaDDDDDQDDDDaDDDDDDOaQDDDDDDPDaDQaDDDDaDaDaDDaDaDDDDDODaaaDDDapgDDaDDDDDDDaPDnDDDDDa Het is gewoonte, dat de verschijning van een nieuw blad met eenige regelen den toekomstigen lezer kenbaar wordt gemaakt, dat verteld wordt, wat met de uitgave wordt beoogd en hoe zal worden getracht dit doel te bereiken. Bij de verschijning van dit vakblad op het gebied der cinematografie zullen we met die gewoonte niet breken. In de kringen van de betrokkenen bij het bioscooptheater- en filmwezen zijn we niet onbekend. En uit dien hoofde weten we ook, hoe in die kringen wordt gedacht, welke verlangens daar leven. Daarmede hebben we gemeend reke ning te moeten houden en de ver schijning van dü blad is voor een aanzienlijk deel een bij ons opgewekt verlangen om een weekblad saam te stellen, waarin wordt beantwoord aan de eischen uit de kringen der be trokkenen. Een dergelijk plan uit te voeren is voorwaar geen gemakkelijke taak, we ontveinzen ons dit geen oogenblik, en we hebben rijpelijk overwogen of 't mogelijk was te slagen. Naar alle zijden hebben we onze voelhorens uitgestoken en we mochten al dadelijk overal veel sympathie vinden. Die gevoelens deden ons goed en we zijn er zeer dankbaar voor. Vooral voor den steun, dien ons de filmver huurkantoren toezegden, een steun die we behoeven dat niel te ver bloemen beslist noodzakelijk is om in ons voornemen te kunnen slagen. We willen thans trachten ons blad die plaats te doen innemen in het filmbedrijf in ons land, die het als onmisbaar stempelt voor allen, die bij dit bedrijf betrokken zijn. En die plaats kunnen we onsdit gevoelen we volkomen slechts ver overen door een uiterst verzorgden inhoud. Reeds dit nummer geeft aan in welke richting we zullen gaan. De tijd van voorbereiding is niet lang geweest, maar de richting die we willen inslaan, zal ieder duidelijk zijn bij het nagaan van den inhoud van dit nummer. In de eerste plaats zal dit orgaan den strijd voeren voor de erkenning en de waardeering. waarop de cinema tografie aanspraak heeft. In weinige jaren heeft ze een ontwikkelingsgang doorgemaakt, die verbazingwekkend is. En wanneer haar tegenstanders meenen dat ze alle recht hebben om op film en bioscoop de meest scherpe critiek uit te oefenen, dan vergelen ze daarbij één ding, namelijk dat het ontwikke lingsproces zich zoo snel heeft afge speeld. Op dien grond kan men juist niet anders dan de grootste waardeering voor het filmwezen koesteren. Verder willen we pogen om alle belanghebbenden bij bioscooptheater en film bijeen te brengen en te houden, omdat door hechte organisatie men tot de mooiste resultaten komt, zooals in ons land reeds eenige malen op de meest doorslaande wijze is gebleken. Op grond hiervan hebben we ons dan ook in verbinding gesteld met den Bond en daarmee onderhandelingen gevoerd. Dan zijn er nog andere eischen, waaraan een vakblad op het gebied der cinematografie moet voldoen. Een dezer, niet de minst belangrijke, is dat het blad technische voorlichting ver schaft. En op dit punt zijn we zeer gelukkig geslaagd. We hebben namelijk de heer W. H. Idzerda, ex-privaat- docent van de Technische Hoogeschool te Delft, bereid gevonden de leiding op zich te nemen van de technische rubriek. Op populaire wijze zal de heer Idzerda hier den technischen kant van het bedrijf bezien en in z'n rubriek hoopt hij die aangelegenheden te be handelen, die voor de technici van belang zijn. Wanneer van die zijde nu maar de noodige belangstelling wordt getoond, wanneer van dien kant wen- schen en verlangens worden kenbaar gemaakt, dan is de heer Idzerda zeker de richting in te slaan, die de meest begeerde is. De allereerste pagina 'Westerbaan Pier Westerbaan werd in 1885 in Bols- ward geboren, waar hij op 19-jarige leeftijd in 1904 als volontair-journalist in dienst kwam van de Bolswaardse Courant. Dit was het begin van zijn journalistieke loopbaan. In 1906 trok hij als redacteur-verslaggever naar Am sterdam en kwam in dienst van de Te legraaf van welk blad hij in Bolsward al correspondent was. Via Alkmaar en Middelburg kwam hij tenslotte in 1912 bij het Leids Dagblad, aan welke krant hij tot 1918 verbonden was. In dat jaar benoemde A.W. Sijthoff hem tot hoofdredacteur van het Weekblad Ci nema en Theater en in 1920 tot redac teur van Kunst en Amusement. Dit betekende dus het afscheid van de dagbladjournalistiek en de eerste stap op het gebied waaraan hij zijn hele ver dere leven zou wijden, het film- en bio scoopbedrijf. Om zich volkomen vrij te kunnen ontplooien, maakte hij zich los en liet op 6 oktober 1922 het eers te nummer verschijnen van het door hem zelf uitgegeven en geredigeerde filmweekblad 'Nieuw Weekblad voor de Cinematografie Zijn streven naar volkomen zelfstan digheid vond zijn bekroning, toen hij in maart 1925 een drukkerij in de Nieuwe Molstraat in Den Haag over nam, die later, in 1932, verhuisde naar de Vaillantlaan. Door zijn veelzijdige belangstelling en ongeremde activiteit werd Pier Wester baan weldra een begrip voor iedereen die op enigerlei wijze met de film te maken had. Hij beschouwde alle bij het bedrijf betrokkenen als één grote familie, onderhield met zeer velen een persoonlijk contact en stelde zijn blad graag ter beschikking als communica tiemedium. Er kon in Nederland niets op filmgebied gebeuren of hij deed er verslag van, meestal vanuit eigen erva ring. Ook veel van wat zich in het bui tenland afspeelde, en zeker wanneer dit van belang was voor het Nederlands bedrijf, werd door hem gesignaleerd. De basis van zijn in omvang spoedig groeiende uitgave werd gevormd door de advertenties. De grote diversiteit van importeurs en verhuurders ver schafte hem een rijk geschakeerd ad vertentiepakket en het is hierom al leen al zo boeiend om de jaargangen door te bladeren. Men vindt er niet al leen een praktisch volledige inventa ris van alle geïmporteerde films en pro- dukten van eigen bodem, maar krijgt tevens een indruk van het bioscoopre pertoire, het spel van aanbod, distri butie, successen en mislukkingen. Daarbij valt ook de stijl op van de re clame zoals die zich in de loop der ja ren heeft ontwikkeld, terwijl de zake lijke gegevens een bron van informa tie vormen voor wie het verleden inte resseert. Westerbaan zelf schreef in veertig jaren duizenden pagina's vol met zakelijke verslagen en nieuws, maar liet daar naast ook velen aan het woord die hun mening of standpunt wilden kenbaar maken. Dat verleent aan de geschied schrijving weer een extra kleurig as pect naast de persoonlijke mededelin gen in de vorm van familieberichten en de jaarlijkse pagina's nieuwjaars wensen, waarin verhuurders en exploi tanten zich manifesteerden. Wat er in de redactionele kolommen aan de orde kwam, levert een complete afspiegeling op van alles wat er zich in het vader landse filmwereldje afspeelde: ope- openingen, restauratie en sluiting van theaters, mutaties in de bewindvoerin gen, vestiging van en koersveranderin-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 10