MAX GERSCHTANOWITZ 65 JAAR PIONIER FILMFESTIVAL NEDERLAND PRODUKTIEFONDS BUITENLAND CONTACTMIDDAG SLAP SHOT krijg je dan ook een zo breed mogelij ke visie op de aangeboden zaken. Ter gelegenheid van de vijfenzestigste verjaardag van ons erelid, de heer Max Gerschtanowitz eind april jl. hadden wij in Cannes waar hij sinds enkele ja ren woont een gesprek met hem. De heer Gerschtanowitz is een van de oudgedienden in ons vaderlandse film- gebeuren. Hij was een van de pioniers van het eerste uur die al in 1952 pre sent was op het Filmfestival in Cannes. Het moet hem wel van het hart dat er in die vijfentwintig jaar ongelooflijk veel veranderd is. Als je er bij stil gaat staan zegt hij dan geloof je het zelf niet. De maatschappij is in een soort van stroomversnelling gekomen die amper nog bij te houden is. In zijn appartement uitziend over Can nes en de Middellandse Zee vertelt hij dat hij in die beginjaren werkehjk de enige Nederlander was die het Festival bezocht. Hij heeft het altijd en nu nog beschouwd als de meest belangrijke ge beurtenis op filmgebied in de hele we reld. Door zijn rijke ervaring en zijn uitstekende contacten was het voor hem in het begin al duidelijk dat je daar acte de presence moest geven. Al leen op die manier leren de mensen je kennen en de enige plaats waar ieder een werkelijk zijn gezicht laat zien is nog steeds Cannes en hij verwacht dat het ook wel zo zal blijven. Met de huidige structuur van het hele gebeuren rond het Festival is hij op dit moment ook niet zo gelukkig. Als per manent ingezetene is hij niet zo inge nomen met de waanzinnige omvang die het geheel thans heeft aangenomen. Het is praktisch onmogelijk om je nog normaal op straat te bewegen dus daar moeten we die veertien dagen maar van afzien zegt hij. Als het niet voor de familie was die hier natuurlijk nu tijdens het Festival naar toe komt dan was ik de dag voor het Festival vertrokken en dan kwam ik de dag na de laatste voorstelling pas weer terug. De hele zaak is uit zijn jas je geknapt en de gemoedelijke sfeer van vroeger is ver te zoeken. Tegen woordig wordt er als maar gejaagd en gedraafd en niemand heeft bijna tijd voor een ander. Met de huidige situatie in Nederland op filmgebied is hij ook alles behalve gelukkig. De grote onzekerheid die er op dit moment bestaat door het vreemde optreden van de procureurs generaal in afwachting van het van kracht worden van de nieuwe Wet op de Filmvertoningen is voor hem onver teerbaar. Als zakenman weet je dan toch helemaal niet meer waar je aan toe bent, zegt hij. Op zo'n manier zou ik niet hebben kunnen werken. Wat dat betreft is hij blij dat hij niet meer zo actief betrokken is bij het gerom mel in Nederland. Wat onze eigen filmproduktie betreft heeft hij als lid van het Produktiefonds vanzelfsprekend een uitgesproken me ning over de toekomst van de produk- tie van eigen bodem. Je moet alleen heel goed beseffen zegt hij dat het voor ons als Produktiefonds een verschrikkelijk moeilijke taak is om het zeer weinige geld dat er be schikbaar is zo goed mogelijk te verde len. Het gebrek aan goede scripts is volgens hem nog steeds het grootste manco. We willen graag zo veel moge lijk mensen een kans geven en doen dat ook zo veel mogelijk, maar de fi nanciële middelen zijn nu eenmaal be perkt. Men moet vooral ook niet verge ten dat het vaak nog de bioscoopex ploitanten zijn die grote financiële risi co's nemen. Je kunt geen film noemen of hij krijgt van de exploitanten een kans om zijn waarde aan het publiek te bewijzen in de theaters en dat is iets wat men vaak vergeet bij de vele kri tiek die men te horen krijgt op het werk van het Fonds. De mensen die in het Fonds zitten, worden gezien hun ervaring geacht goede adviezen te kunnen geven aan mensen die zich willen inzetten voor de Nederlandse film. Een goede wissel werking is belangrijk en door de gevari eerde samenstelling van het Fonds Je wordt wel triest als je nu hier in Cannes hoort dat de Franse regering heeft besloten tot een extra financiële injectie van het eigen bedrijf met maar liefst 25 miljoen francs. Dit bedrag komt dan nog eens een keer bovenop de al bestaande subsidieregelingen die ook al niet mals zijn. Het is algemeen bekend dat de Belgi sche overheid veel meer voor de film produktie over heeft. Het ministerie van Economische Zaken daar kent b.v. al lang een systeem voor exportsubsidi ering. Ook in ons land wordt nu serieus ge dacht aan een nieuwe opzet van de ex portstimulering door het eventueel aanbieden van nagesynchroniseerde in plaats van ondertitelde versies. Maar ook hier is het geld weer het belang rijkste struikelblok en dat is buitenge woon jammer. Het is te hopen dat een nieuwe rege ring in Nederland zal inzien dat een noodhjdend filmbedrijf geen filmbe drijf is, zegt hij, en dat de toekomstige minister van CRM, wie dat dan ook moge zijn zal inzien dat er dringend iets moet gebeuren voor de film in de breedste zin van het woord in Neder land. In de huidige situatie komt het er op neer dat door de inflatie en de uit de pan rijzende produktiekosten het steeds moeilijker wordt om tot film produktie van enige betekenis te ko men. Vanaf deze plaats wensen wij de heer Gerschtanowitz nog van harte geluk met het bereiken van deze mijlpaal en hopen dat hij in goede gezondheid zijn beste krachten zal willen blijven geven aan het Produktiefonds en de Stichting Bio-Kinderrevalidatie waarin hij ook nog steeds zeer actiefis. van de leden en donateurs van de Nederlandse Bioscoopbond DINSDAG 7 JUNI 1977 Cinema International August Allebeplein 4, Amsterdam Opening zaal 13.30 uur Filmvertoning aanvang 14.15 uur Regie: George Roy Hill in de hoofdrol: Paul Newman en verder o.a. Strother Martin, Michael Ontkean en Lindsay Crouse Een Universal Film, uitgebracht door C.I.C.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 9