MAX GERSCHTANOWITZ 65 JAAR
PIONIER
FILMFESTIVAL
NEDERLAND
PRODUKTIEFONDS
BUITENLAND
CONTACTMIDDAG
SLAP SHOT
krijg je dan ook een zo breed mogelij
ke visie op de aangeboden zaken.
Ter gelegenheid van de vijfenzestigste
verjaardag van ons erelid, de heer Max
Gerschtanowitz eind april jl. hadden
wij in Cannes waar hij sinds enkele ja
ren woont een gesprek met hem.
De heer Gerschtanowitz is een van de
oudgedienden in ons vaderlandse film-
gebeuren. Hij was een van de pioniers
van het eerste uur die al in 1952 pre
sent was op het Filmfestival in Cannes.
Het moet hem wel van het hart dat er
in die vijfentwintig jaar ongelooflijk
veel veranderd is. Als je er bij stil gaat
staan zegt hij dan geloof je het zelf
niet. De maatschappij is in een soort
van stroomversnelling gekomen die
amper nog bij te houden is.
In zijn appartement uitziend over Can
nes en de Middellandse Zee vertelt hij
dat hij in die beginjaren werkehjk de
enige Nederlander was die het Festival
bezocht. Hij heeft het altijd en nu nog
beschouwd als de meest belangrijke ge
beurtenis op filmgebied in de hele we
reld. Door zijn rijke ervaring en zijn
uitstekende contacten was het voor
hem in het begin al duidelijk dat je
daar acte de presence moest geven. Al
leen op die manier leren de mensen je
kennen en de enige plaats waar ieder
een werkelijk zijn gezicht laat zien is
nog steeds Cannes en hij verwacht dat
het ook wel zo zal blijven.
Met de huidige structuur van het hele
gebeuren rond het Festival is hij op dit
moment ook niet zo gelukkig. Als per
manent ingezetene is hij niet zo inge
nomen met de waanzinnige omvang
die het geheel thans heeft aangenomen.
Het is praktisch onmogelijk om je nog
normaal op straat te bewegen dus daar
moeten we die veertien dagen maar
van afzien zegt hij.
Als het niet voor de familie was die
hier natuurlijk nu tijdens het Festival
naar toe komt dan was ik de dag voor
het Festival vertrokken en dan kwam
ik de dag na de laatste voorstelling pas
weer terug. De hele zaak is uit zijn jas
je geknapt en de gemoedelijke sfeer
van vroeger is ver te zoeken. Tegen
woordig wordt er als maar gejaagd en
gedraafd en niemand heeft bijna tijd
voor een ander.
Met de huidige situatie in Nederland
op filmgebied is hij ook alles behalve
gelukkig. De grote onzekerheid die er
op dit moment bestaat door het
vreemde optreden van de procureurs
generaal in afwachting van het van
kracht worden van de nieuwe Wet op
de Filmvertoningen is voor hem onver
teerbaar. Als zakenman weet je dan
toch helemaal niet meer waar je aan
toe bent, zegt hij. Op zo'n manier zou
ik niet hebben kunnen werken. Wat
dat betreft is hij blij dat hij niet meer
zo actief betrokken is bij het gerom
mel in Nederland.
Wat onze eigen filmproduktie betreft
heeft hij als lid van het Produktiefonds
vanzelfsprekend een uitgesproken me
ning over de toekomst van de produk-
tie van eigen bodem.
Je moet alleen heel goed beseffen zegt
hij dat het voor ons als Produktiefonds
een verschrikkelijk moeilijke taak is
om het zeer weinige geld dat er be
schikbaar is zo goed mogelijk te verde
len. Het gebrek aan goede scripts is
volgens hem nog steeds het grootste
manco. We willen graag zo veel moge
lijk mensen een kans geven en doen
dat ook zo veel mogelijk, maar de fi
nanciële middelen zijn nu eenmaal be
perkt. Men moet vooral ook niet verge
ten dat het vaak nog de bioscoopex
ploitanten zijn die grote financiële risi
co's nemen. Je kunt geen film noemen
of hij krijgt van de exploitanten een
kans om zijn waarde aan het publiek te
bewijzen in de theaters en dat is iets
wat men vaak vergeet bij de vele kri
tiek die men te horen krijgt op het
werk van het Fonds.
De mensen die in het Fonds zitten,
worden gezien hun ervaring geacht
goede adviezen te kunnen geven aan
mensen die zich willen inzetten voor
de Nederlandse film. Een goede wissel
werking is belangrijk en door de gevari
eerde samenstelling van het Fonds
Je wordt wel triest als je nu hier in
Cannes hoort dat de Franse regering
heeft besloten tot een extra financiële
injectie van het eigen bedrijf met maar
liefst 25 miljoen francs. Dit bedrag
komt dan nog eens een keer bovenop
de al bestaande subsidieregelingen die
ook al niet mals zijn.
Het is algemeen bekend dat de Belgi
sche overheid veel meer voor de film
produktie over heeft. Het ministerie
van Economische Zaken daar kent b.v.
al lang een systeem voor exportsubsidi
ering.
Ook in ons land wordt nu serieus ge
dacht aan een nieuwe opzet van de ex
portstimulering door het eventueel
aanbieden van nagesynchroniseerde in
plaats van ondertitelde versies. Maar
ook hier is het geld weer het belang
rijkste struikelblok en dat is buitenge
woon jammer.
Het is te hopen dat een nieuwe rege
ring in Nederland zal inzien dat een
noodhjdend filmbedrijf geen filmbe
drijf is, zegt hij, en dat de toekomstige
minister van CRM, wie dat dan ook
moge zijn zal inzien dat er dringend
iets moet gebeuren voor de film in de
breedste zin van het woord in Neder
land. In de huidige situatie komt het er
op neer dat door de inflatie en de uit
de pan rijzende produktiekosten het
steeds moeilijker wordt om tot film
produktie van enige betekenis te ko
men.
Vanaf deze plaats wensen wij de heer
Gerschtanowitz nog van harte geluk
met het bereiken van deze mijlpaal en
hopen dat hij in goede gezondheid zijn
beste krachten zal willen blijven geven
aan het Produktiefonds en de Stichting
Bio-Kinderrevalidatie waarin hij ook
nog steeds zeer actiefis.
van de leden en donateurs van de Nederlandse Bioscoopbond
DINSDAG 7 JUNI 1977
Cinema International
August Allebeplein 4, Amsterdam
Opening zaal 13.30 uur
Filmvertoning aanvang 14.15 uur
Regie: George Roy Hill
in de hoofdrol: Paul Newman
en verder o.a. Strother Martin, Michael Ontkean en
Lindsay Crouse
Een Universal Film, uitgebracht door C.I.C.