in dit
BIOSCOOP IN RUSLAND FAVORIET
Tweewekelijkse
uitgave van de
Nederlandse Bioscoophond,
nummer 1 7
4 augustus 1977
Redactie en administratie:
Postbus 5048, Amsterdam.
Tel: 020-799261
Hoofdredacteur
J.Th. van Taalingen
Eindredacteur:
Bart Eldering
Advertenties:
drukkerijPoortpers b.v.
Torensteeg 3Amsterdam
Tel: 020 -231485
Bioscoop in Rusland favoriet
pagina 1
Filmvernietiging
pagina 2
Nieuwe bioscopen
pagina 4
Produktie
pagina 6
De meest favoriete vorm van uitgaan bestaat voor de Sowjet burger
uit een bezoek aan de bioscoop. Inwoners van Moskou staan voor dag
en dauw op om de nieuwste Franse film te gaan zien om zeven uur
's morgens. De mensen gaan in de Sowjet-Unie vaker naar de film dan
in welk ander land ook ter wereld, maar liefst bijna 19 keer per jaar.
Terwijl de Amerikaanse bioscopen toch een veel grotere variëteit aan
films kunnen brengen dan de Russische gaat de Amerikaan niet meer
dan ongeveer 5 maal per jaar naar de bioscoop. De inwoners van de
E.E.G. gaan ruim 5 keer per jaar, de Japanners daarentegen nog geen
2 keer. Na de Sowjet-Unie hebben Singapore met 17,1 en Hongkong
met 15.1 de hoogste scores.
GOEDKOOP KAARTJE
Natuurlijk is een en ander zeker te danken aan het feit dat het bio
scoopkaartje in Rusland erg goedkoop is, in de middag betaal je nooit
meer dan 70 cent en in een luxe bioscoop nooit meer dan f2,50 per
plaats. Bovendien is het erg moeilijk om buiten de deur een tafeltje in
een restaurant of een plaats voor een toneel- of balletvoorstelling te
veroveren. De mogelijkheden tot andere uitjes zijn dus dun gezaaid.
Bioscopen zijn overal te vinden in totaal maar liefst 155.000 in de
Sowjet-Unie. Moskou alleen telt al een kleine 125 theaters. De televi
sie is niet zo'n aantrekkelijk medium. De inhoud van de bioscoopfilm
is bepaald aantrekkelijker dan die van de films die op de televisie ver
toond worden. Bovendien kent de Russische cinematografie een
lange traditie. Technisch steeds van hoge kwaliteit en hier en daar
toch ook een vleugje seks en geweld. De Russische toeschouwers ra
ken zo langzamerhand uitgekeken op de films oude stijl waarin de ar
beiders met het recht aan hun kant gesteld werden tegenover de
harteloze bazen en uitbuiters.
Een aantal thema's zoals over betrekkingen tussen arbeiders en hun
verplichtingen tegenover de maatschappij worden tegenwoordig in de
nieuwere films wat subtieler en op minder orthodoxe wijze behan
deld en de Russen komen in groten getale naar al dat nieuws kijken.
Een recente opleving van romantische films mag zich in een grote po
pulariteit verheugen.
BUITENLANDSE FILMS
Maar het populairst zijn toch de buitenlandse films die voor de
Russen een blik naar het Westen geven. Bioscopen die zich gespecia
liseerd hebben in oude Amerikaanse, Franse, Duitse en Italiaanse
films zijn vrijwel altijd uitverkocht aan hun vaste klanten. De
grootste menigten worden aangetrokken door speciale filmweken
waar recente produktie uit Amerika en Europa dag in dag uit vertoond
wordt. Filmgekken hangen dan de hele dag rond de bioscopen om
kaartjes van elkaar te kopen tegen fabelachtig hoge prijzen (zelfs voor
onze begrippen). De produktie van speelfilms in de Sowjet-Unie en
Amerika vertoont een steeds groter wordend verschil: in 1975 produ
ceerde Moskou 140 speelfilms en Amerika 250. De import toont
wel een groot verschil: Amerika voerde dat jaar 229 buitenlandse
films in en de Sowjet-Unie slechts 130, ondanks een niet te stel
pen vraag.
FILM
Bij de voorplaat:
Sylvia Kristel op de fiets in de Betuwe
bij de opnamen van de nieuwe
Nederlandse speelfilm
•Pastorale 1943'