SCHETS VAN DE ONTWIKKELING
VAN EEN OPDRACHTFILM-
PRODUKTIEONDERNEMING
FILM
CONSULENTEN
FILM VOOR DE
SAMENLEVING
MULTISCHERM
DIA-PRESENTATIES
f 1
TELEVISIE-COMMERCIALS
Ted de Wit en Gerard J. Raucamp von
den elkaar al vóór 1949, het jaar waar
in zij tot samenwerking besloten. Zij
trokken als jonge cineasten de aan
dacht van bedrijfsleven en niet-com-
mercièle instellingen met hun presta
ties op filmgebied. Hun plan was al
snel tot een maatschappelijke vorm
van hun coöperatie te komen; het
werd een firma, die zij aanvankelijk in
het buitenland wilden vestigen.
Maar de ontdekking van hun talenten
bracht goede Nederlandse bedrijfsrela-
ties ertoe aan te dringen op vestiging in
Nederland, waarbij bepaalde filmop-
drachten werden gegarandeerd.
Onder de naam Carillon Films startten
zij in 1949 in een bescheiden ruimte te
Voorburg. Reeds enkele jaren daarna
bleek een grotere en betere ruimte
noodzakelijk, die werd gevonden in
een riant pand in Rijswijk.
Van meet af aan geloofden zij niet in
een lonende continuiteit van vrije film-
produktie in Nederland, gebaseerd op
b.v. speelfilms. Zij wierpen zich conse
quent op projecten voor overheid en
bedrijfsleven en streefden daarbij naar
vertaling van de doelstellingen van hun
opdrachtgevers in filmtaal, uitwerkt
met artistieke vindingrijkheid.
dia-presentaties herkenden, propageer
den en de produktie ter hand namen.
Een nieuwe loot aan de Carillon-stam
zette zich in 1967 aan de opbouwvan
het ong piepjonge medium: dia-verto
ning met synchroon geluid en beeld
wisseling door middel van door com
puter gestuurde projectoren.
Met de kennis van montage en ritme
uit de filmervaring bij de hand kon de
multischerm dia-presentatie groeien
tot een eigentijds medium.
Zo draaide reeds enkele weken vóór de
opening van de wereldtentoonstelling
in 1970 in Tokio een voor die dagen
zeer spectaculaire multivision show,
geproduceerd door Carillon, die met
groot succes de aandacht vestigde op
de betekenis van Nederland als export
land van agrarische produkten.
De filmers Gerard J. Raucamp en Ted
de Wit van weleer hadden inmiddels
een producenten-onderneming opge
bouwd, die de omzetting van een ven
nootschap onder firma in een naamlo
ze vennootschap wenselijk maakte.
Toen in 1972 de wet op de N.V.'s een
statutenwijziging noodzakelijk maakte,
werd de nieuwe naam 'Carillon Audio-
visual Media' vastgesteld. Toch wordt
geconcentreerde vorm van filmcreatie
ervaring op te doen.
Na vijf succesvolle jaren werden de ac
tiviteiten van Topspot gestaakt, omdat
het geheel minder paste binnen de om
lijsting van de andere Carillon-specialis
men.
Een van deze specialismen is het meer
en meer op de voorgrond tredende
consulting.
Steeds meer ondernemingen en instel
lingen gaan ertoe over faciliteiten te
scheppen om films en A/V multi
scherm dia-presentaties in eigen huis
op professionele manier te kunnen ver
tonen, hetgeen bepaalde eisen stelt aan
de inrichting van gebouwen en kanto
ren. Door inschakeling van Carillon als
adviesbureau voor audiovisuele voor
zieningen kan een weloverwogen keuze
worden gemaakt uit het overstelpende
aanbod van A/V hardware (appara
tuur)
Carillon onthoudt zich bij het uitoefe
nen van dergelijke adviseurstaken van
bindingen met hardware-fabrikanten.
Zij stelt zich onafhankelijk en onpartij
dig op en kan uit eigen ervaring en
know how een duidelijk en scherp om
lijnd advies geven. Gebleken is dat zo
wel in het bedrijfsleven, als in de
bouwwereld een groeiende belangstel
ling en waardering voor deze adviseurs
functie bestaat en dat Carillon ook dit
terrein terecht is gaan betreden.
Filmproduktie was oorspronkelijk de
enige doelstelling van Carillon. De uit-
Indien het bekroond wordt tijdens
filmfestivals met prijzen als een aan
wijzing van welslagen mag worden be
schouwd, dan is Carillon vele malen ge
slaagd. Talrijke oorkonden en onder
scheidingen verkregen op internationa
le filmfestivals in vele landen, trekken
de aandacht van iedere bezoeker aan
de tegenwoordige showroom/studie
aan de Geldersekade te Amsterdam.
Carillon behoorde tot de eerste Neder
landse produktiecentra, die de waarde
voor de interne en externe bedrijfs
communicatie door middel van multi
door velen nog steeds Carillon Films
als roepnaam gehanteerd.
toen aan het eind van de zestiger jaren
de STER op de tv werd geïntroduceerd
kon Carillon niet achterblijven. Ook
hier kwamen de internationale ervaring
en contacten goed van pas. Vele bui
tenlandse (speel)filmregisseurs van in
ternationale faam werden gecontrac
teerd om voor Carillon's dochteronder
neming 'Topspot' tv-commercials te
realiseren, zodat ook op dit nieuwe
terrein een vliegende start kon worden
gemaakt. Nieuwe, jonge filmtalenten
konden worden ingeschakeld en
kregen de gelegenheid met een hoogst
bouw van de onderneming in de loop
der jaren heeft Carillon's belangstelling
voor film in al haar aspecten niet doen
afnemen.
Carillon heeft grote veranderingen in
de opvattingen van wat toegepaste
filmproductie zijn moet, op de voet ge
volgd. Zo heeft zij bijvoorbeeld de 'be-
drijfsdocumentaire' een natuurlijke
dood zien sterven en plaats zien maken
voor de moderne communicatiefilm.
Deze houdt zich bezig met het functi
oneren van het economische leven en
het ondernemerschap, hun verant
woordelijkheden ten opzichte van, en
hun betekenis voor de samenleving.