ROBERT DE NIRO
in een film van
BRIANDEPALMA
Nog
zo'n Cupido
sukses
CF CUPIDO FILMS CF
Een Amerikaanse Godard
2e week Cinetol-Amsterdam
Bekroond Filmfestival Berlijn
Recensie AVef Parool
Gtêetms
OJKDO [jC
Met „Obsession" en ..Sisters*'
heelt regisseur Bnan de Palma we
reldfaam verworven als de waardi
ge opvolger van Alfred Hitchcock.
Zijn ..Phantom of the Opera" was
een mengeling van bekende lilm-
thema's uit een aantal klassieken.
De Palma is dus kennelijk iemand
die zijn collega-regisseurs nauwlet
tend bestudeert en daaruit zijn
voordeel trekt.
Een nieuw bewijs daarvoor is
..Greetings" uit 1968. De Franse
stroming van de Nouvelle Vague"
had net zijn hoogtepunt gehad en
een aantal stijlkenmerken daaruit,
werden ook door filmers buiten
Frankrijk toegepast. Een belang
rijk regisseur en theoreticus was in
die tijd Jean-Luc Godard. Zijn gro
te invloed is duidelijk zichtbaar m
..Greetings" Bnan de Palma geeft
dat ook ruiterlijk toe. Het liefste
was hij in die tijd de Amerikaanse
Godard geworden
Greetings" lijkt dan ook heel
sterk op Godards „Masculin Femi-
nin". Ook hierin staat de eigentijd
se problematiek centraal en de ac
teurs hebben een grote inbreng
door teksten te spreken, die uit
henzelf komen. In het Amerika van
1968 waren dat zaken als de dienst
plicht in Vietnam, de moord op
president John Kennedy. de hip
pies, de seksuele vrijheden en het
gebruiken van computers voor het
maken van afspraken bij de keuze
van een toekomstige partner.
Deze problematieken geeft De
Palma gestalte door een drietal
De vrienden (Gerritt Graham, Jonathan Warden en Robert de Niro)
proberen door een paar nachtjes niet te slapen afgekeurd te worden voor de
dienstplicht in Vietnam.
jongens te volgen uit het middle-
class milieu. Het zijn Paul. Jon en
Lloyd gespeeld door Jonathan War
den. Robert de Niro en Gerritt Gra-
hame. Ze doen verwoede pogingen
om zich te wapenen tegen een op
roep voor de dienstplicht, breken
zich het hoofd over de eventuele
dader, die de moord op Kennedy
gepleegd zou kunnen hebben, wor
den ingepakt door dames, die via
een computer op zoek zijn naarden
minnaar en gebruiken een a(it-
millimetercameraatje om 4HMM.
uit de kleren te krijgen
orakelt president Johja^n
televisie.
In het beeld past De
Den als slapstickachtige:
gen toe. Hij maakt
waarbij de camera honderdtachtig
graden verder geplaatst is en de in
die tijd met veel overmoed toege
paste ..springers" in de montage
worden veelvuldig gebruikt. Daar
door verspringen de acteurs naar
alle kanten door het beeld. Door
deze technieken krijgt ..Greetings"
het relativerende dat we ook ken
nen uit de „Beatlefilms" van Ri-
chard Lester.
Voor de tijd. dat Brian de Palma
zijn film maakte, is het allemaal
zeer aannemelijk. De manier, waar
op hij zijn opvattingen over Vjet-
_am verpakt zijn pnjzenswyr(J(|,
MAARTEN VAN ROÓ^flK