DOODZONDE
INHOUD
LOKATIES
VALKENBURG
ONDERSCHEIDING
NIEUWS VAN POLYGOON
IN MEMORIAM
MR. H.B.F.J.A. PETERS
BEDRIJFSREGISTER
is de voorlopige titel van de nieuwe
film van René van Nie, welke in het
najaar in première gaat, met in de
voornaamste rollen: Willeke van Am-
melrooy, Jan de Cler, Bernard Droog,
Chris Lomme, Josee Ruiter, Cor van
Rijn, Renee Soutendijk.
Een strak omlijnd synopsis van het
project is, gezien zijn werkwijze, niet
van René van Nie te verwachten. Intu-
itief filmt hij het gegeven, ruimte la
tend voor welbewuste improvisatie,
zijn acteurs en actrices binnen een stra
mien ruimte latend voor emotionele
acties en reacties.
Doch als men het gegeven kort wil sa
menvatten: Een man, geboren en opge
groeid in het katholieke Zuid-Limburg
in een mijnwerkersgemeenschap, vlak
voor de Tweede Wereldoorlog, wordt
op latere leeftijd geconfronteerd met
de frustraties en twijfels van zijn ge
loof en zijn beroep.
De opnamen vallen in twee delen uit
een: eerste helft april wordt in Zuid-
Limburg gedraaid, in mei in Amster
dam (alle opnamen op lokatie).
De Hopel, een kleine wijk, als een vlieg
tussen twee sluisdeuren, geklemd tus
sen Eygelshoven en Kerkrade, vier stra
ten: Kanariestraat, Lijsterstraat, Mees-
en Merelstraat, een veertigtal verveloze
huisjes, eens wit, nu grauw door 70
jaar kolengruis.
Een kleine op zichzelf staande mijn
werkersgemeenschap, waar iedereen
van iedereen wist wat hij toen deed en
nu, 1978 vooral niet doet, want ook
hier is het werkeloosheidspercentage
schrikbarend hoog. De Hopel, dat in
1958 nog in ruime mate bijdroeg in
het totaal van 55.000 mensen, die bij
de mijnen werkten, waarvan 33.500
ondergronds, kent vele buitenlandse
namen van Poolse, Duitse, en Joego
slavische origine, die in de crisisjaren
in de Hopel neerstreken met de hoop
op beter.
Een triest terrein, afgezoomd door de
snelweg Weert-Heerlen, een bos en de
mijn Julia, die bovengronds nog voor
enige werkgelegenheid zorgt.
Werkeloosheid verder in overvloed met
als enig vertier het verenigingsleven en
televisie. Voor de opnamen zullen een
25-tal hoge, alles opvangende anten
nes moeten worden verwijderd.
De demonstratiemijn, Daelhemerberg,
de mergel vervangt de steenkool, dient
als achtergrond voor de mijnopnamen.
Wie deze 'mijn' bezoekt, begint iets te
begrijpen van de risico's, de moeilijk
heden en de gevaren die het werk on
dergronds met zich bracht.
De nauwe personeelstreintjes, die de
mijngarde soms via een uurlang tra
ject naar de nieuwe schachten ver
voerden, de herrie van botsende mijn-
wagens en schutgoten, het suizen van
de perslucht uit lantaarns en boren
(geen enkele vorm van elektriciteit is
ondergronds toegestaan wegens gasex-
plosies), de nauwe gangen roepen een
onheilspellende atmosfeer op.
Daar alle Nederlandse mijnen nu geslo
ten zijn en de schachten met 'proppen'
beton zijn afgesloten tegen het om
hoogdringende grondwater is Van Nie
wel gedwongen in dit ondergrondse
mijnmuseum zijn opnamen te maken.
Mergel wordt 'omgespoten' tot steen
kool. Het totaal effect zal er niet min
der om zijn.
Mat van Hensbergen staat voor René
van Nie's nieuwste film achter de ca-
Na de Prix d'Amsterdam (Nationaal
Opdrachtfilm Festival te Amsterdam
1975), de Grand Prix (Internationaal
Opdrachtfilmfestival te Montreux
1975) en de Biënnale des journées in-
ternationales du film sur 1'environne-
ment, te Quistreham Riva-Bella 1976,
Frankrijk, heeft de film 'De dorst van
de Rijnmond' op het Agrarische Film
festival te Berlijn in de kategorie Pu
blic Relationsfilms een prijs gewonnen.
De film, die laat zien hoe het rivierwa
ter in Rotterdam wordt gezuiverd tot
drinkwater en op welke wijze het ver
volgens wordt gebruikt, is in opdracht
van de drinkwaterleiding van Rotter
dam door Cinecentrum geproduceerd
onder regie van Elvira Kleinen.
Polygoon Journaal nummer 15 geeft
interessante beeld de manifesta
tie 'Techniek in Vrije Tijd' in Utrecht,
waar zeer veel belangstelling bestond
voor de modelbouw.
Voorts een samenvatting van de olie
ramp, die ontstond, nadat de Liberi
aanse supertanker 'Amoco Cadiz' op
de rotsen van Bretagne was gelopen.
Verder een kort overzicht van de ge
schiedenis van het Haagse Vredespa
leis, dat vooraf gaat aan een kleuren-
reportage over de ingebruikneming van
een nieuwe vleugel van het Internatio
naal Gerechtshof.
Vorige maand is op de leeftijd van 73
jaar Mr. H.B.FJ.A. Peters overleden.
De heer Peters was in de kringen van
het Nederlandse film- en bioscoopwe
zen een bekende persoonlijkheid.
Hij was al voor de oorlog betrokken bij
de filmproduktie en de filmstudio te
Duivendrecht.
Sedert de oprichting van de Stichting
Nederlandse Filmstudio in 1948 tot
zijn pensionering in 1970 heeft Mr.
Peters het studiobedrijf als directeur
geleid, in welke hoedanigheid hij een
aktieve rol in de Nederlandse filmpro
duktie bleef spelen.
De problemen, waarmede de Neder
landse hoofdfilmproduktie in die jaren
had te kampen, leidden ertoe, dat het
aantal geproduceerde films zeer gering
was, hetgeen mede een ongunstige in
vloed heeft gehad op de mogelijkheden
van de studio. Dientengevolge heeft de
heer Peters zijn werk onder moeilijke
omstandigheden moeten verrichten.
Mr. Peters heeft ook in de Nederlandse
Bioscoopbond belangrijke taken ver
richt. Hij was onder meer voorzitter
van de Bedrijfsafdeling Filmproduktie
en lid van het Hoofdbestuur. In 1966
en 1967 maakte hij deel uit van de
commissie die het Hoofdbestuur van
advies diende over de herstructurering
van de Bond.
Het Nederlandse film- en bioscoopwe
zen verliest in de heer Peters een mar
kante figuur, die door zijn grote ken
nis van zaken, zijn inzicht en zijn
maatschappelijke contacten hij was
onder andere advocaat en procureur
te Amsterdam en heeft vele jaren voor
aanstaande posten in de Nederlandse
tenniswereld vervuld een speciale
plaats in deze kringen innam.
Het Hoofdbestuur heeft toestemming
gegeven aan:
Meerburg Theater Beheer B.V. tot
voortzetting van de exploitatie van
Theater 't Venster te Rotterdam, welk
theater voorheen werd geëxploiteerd
door Belegging- en Beheermaatschap
pij 'Velasquez'B.V.;
Bioscoopbedrijf City B.V. te Roosen
daal tot voortzetting van de exploitatie
van het Luxor Theater aldaar, voor
heen geëxploiteerd door Actueel Bio
scoop Exploitatie B.V.;
Fion Exploitatie Mij B.V. te Naarden
tot voortzetting van de exploitatie van
het Bijou Theater te Hilversum, welk
theater voorheen werd geëxploiteerd
door de B.V. Mij voor Cinegrafie;
Bioscoop- en Theaterbedrijf Joh. Mie-
dema B.V. te Sneek tot voortzetting
van de exploitatie van het Amicitia
Theater te Franeker, welk theater
voorheen werd geëxploiteerd door de
heer P. Bonnema.