DOODZONDE INHOUD LOKATIES VALKENBURG ONDERSCHEIDING NIEUWS VAN POLYGOON IN MEMORIAM MR. H.B.F.J.A. PETERS BEDRIJFSREGISTER is de voorlopige titel van de nieuwe film van René van Nie, welke in het najaar in première gaat, met in de voornaamste rollen: Willeke van Am- melrooy, Jan de Cler, Bernard Droog, Chris Lomme, Josee Ruiter, Cor van Rijn, Renee Soutendijk. Een strak omlijnd synopsis van het project is, gezien zijn werkwijze, niet van René van Nie te verwachten. Intu- itief filmt hij het gegeven, ruimte la tend voor welbewuste improvisatie, zijn acteurs en actrices binnen een stra mien ruimte latend voor emotionele acties en reacties. Doch als men het gegeven kort wil sa menvatten: Een man, geboren en opge groeid in het katholieke Zuid-Limburg in een mijnwerkersgemeenschap, vlak voor de Tweede Wereldoorlog, wordt op latere leeftijd geconfronteerd met de frustraties en twijfels van zijn ge loof en zijn beroep. De opnamen vallen in twee delen uit een: eerste helft april wordt in Zuid- Limburg gedraaid, in mei in Amster dam (alle opnamen op lokatie). De Hopel, een kleine wijk, als een vlieg tussen twee sluisdeuren, geklemd tus sen Eygelshoven en Kerkrade, vier stra ten: Kanariestraat, Lijsterstraat, Mees- en Merelstraat, een veertigtal verveloze huisjes, eens wit, nu grauw door 70 jaar kolengruis. Een kleine op zichzelf staande mijn werkersgemeenschap, waar iedereen van iedereen wist wat hij toen deed en nu, 1978 vooral niet doet, want ook hier is het werkeloosheidspercentage schrikbarend hoog. De Hopel, dat in 1958 nog in ruime mate bijdroeg in het totaal van 55.000 mensen, die bij de mijnen werkten, waarvan 33.500 ondergronds, kent vele buitenlandse namen van Poolse, Duitse, en Joego slavische origine, die in de crisisjaren in de Hopel neerstreken met de hoop op beter. Een triest terrein, afgezoomd door de snelweg Weert-Heerlen, een bos en de mijn Julia, die bovengronds nog voor enige werkgelegenheid zorgt. Werkeloosheid verder in overvloed met als enig vertier het verenigingsleven en televisie. Voor de opnamen zullen een 25-tal hoge, alles opvangende anten nes moeten worden verwijderd. De demonstratiemijn, Daelhemerberg, de mergel vervangt de steenkool, dient als achtergrond voor de mijnopnamen. Wie deze 'mijn' bezoekt, begint iets te begrijpen van de risico's, de moeilijk heden en de gevaren die het werk on dergronds met zich bracht. De nauwe personeelstreintjes, die de mijngarde soms via een uurlang tra ject naar de nieuwe schachten ver voerden, de herrie van botsende mijn- wagens en schutgoten, het suizen van de perslucht uit lantaarns en boren (geen enkele vorm van elektriciteit is ondergronds toegestaan wegens gasex- plosies), de nauwe gangen roepen een onheilspellende atmosfeer op. Daar alle Nederlandse mijnen nu geslo ten zijn en de schachten met 'proppen' beton zijn afgesloten tegen het om hoogdringende grondwater is Van Nie wel gedwongen in dit ondergrondse mijnmuseum zijn opnamen te maken. Mergel wordt 'omgespoten' tot steen kool. Het totaal effect zal er niet min der om zijn. Mat van Hensbergen staat voor René van Nie's nieuwste film achter de ca- Na de Prix d'Amsterdam (Nationaal Opdrachtfilm Festival te Amsterdam 1975), de Grand Prix (Internationaal Opdrachtfilmfestival te Montreux 1975) en de Biënnale des journées in- ternationales du film sur 1'environne- ment, te Quistreham Riva-Bella 1976, Frankrijk, heeft de film 'De dorst van de Rijnmond' op het Agrarische Film festival te Berlijn in de kategorie Pu blic Relationsfilms een prijs gewonnen. De film, die laat zien hoe het rivierwa ter in Rotterdam wordt gezuiverd tot drinkwater en op welke wijze het ver volgens wordt gebruikt, is in opdracht van de drinkwaterleiding van Rotter dam door Cinecentrum geproduceerd onder regie van Elvira Kleinen. Polygoon Journaal nummer 15 geeft interessante beeld de manifesta tie 'Techniek in Vrije Tijd' in Utrecht, waar zeer veel belangstelling bestond voor de modelbouw. Voorts een samenvatting van de olie ramp, die ontstond, nadat de Liberi aanse supertanker 'Amoco Cadiz' op de rotsen van Bretagne was gelopen. Verder een kort overzicht van de ge schiedenis van het Haagse Vredespa leis, dat vooraf gaat aan een kleuren- reportage over de ingebruikneming van een nieuwe vleugel van het Internatio naal Gerechtshof. Vorige maand is op de leeftijd van 73 jaar Mr. H.B.FJ.A. Peters overleden. De heer Peters was in de kringen van het Nederlandse film- en bioscoopwe zen een bekende persoonlijkheid. Hij was al voor de oorlog betrokken bij de filmproduktie en de filmstudio te Duivendrecht. Sedert de oprichting van de Stichting Nederlandse Filmstudio in 1948 tot zijn pensionering in 1970 heeft Mr. Peters het studiobedrijf als directeur geleid, in welke hoedanigheid hij een aktieve rol in de Nederlandse filmpro duktie bleef spelen. De problemen, waarmede de Neder landse hoofdfilmproduktie in die jaren had te kampen, leidden ertoe, dat het aantal geproduceerde films zeer gering was, hetgeen mede een ongunstige in vloed heeft gehad op de mogelijkheden van de studio. Dientengevolge heeft de heer Peters zijn werk onder moeilijke omstandigheden moeten verrichten. Mr. Peters heeft ook in de Nederlandse Bioscoopbond belangrijke taken ver richt. Hij was onder meer voorzitter van de Bedrijfsafdeling Filmproduktie en lid van het Hoofdbestuur. In 1966 en 1967 maakte hij deel uit van de commissie die het Hoofdbestuur van advies diende over de herstructurering van de Bond. Het Nederlandse film- en bioscoopwe zen verliest in de heer Peters een mar kante figuur, die door zijn grote ken nis van zaken, zijn inzicht en zijn maatschappelijke contacten hij was onder andere advocaat en procureur te Amsterdam en heeft vele jaren voor aanstaande posten in de Nederlandse tenniswereld vervuld een speciale plaats in deze kringen innam. Het Hoofdbestuur heeft toestemming gegeven aan: Meerburg Theater Beheer B.V. tot voortzetting van de exploitatie van Theater 't Venster te Rotterdam, welk theater voorheen werd geëxploiteerd door Belegging- en Beheermaatschap pij 'Velasquez'B.V.; Bioscoopbedrijf City B.V. te Roosen daal tot voortzetting van de exploitatie van het Luxor Theater aldaar, voor heen geëxploiteerd door Actueel Bio scoop Exploitatie B.V.; Fion Exploitatie Mij B.V. te Naarden tot voortzetting van de exploitatie van het Bijou Theater te Hilversum, welk theater voorheen werd geëxploiteerd door de B.V. Mij voor Cinegrafie; Bioscoop- en Theaterbedrijf Joh. Mie- dema B.V. te Sneek tot voortzetting van de exploitatie van het Amicitia Theater te Franeker, welk theater voorheen werd geëxploiteerd door de heer P. Bonnema.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1978 | | pagina 10