in dit
Cannes 1978 uitgewoed
Tweewekelijkse
uitgave van de
Nederlandse Bioscoopbond
nummer 11
1 juni 1978
Redactie en administratie:
Postbus 5048, Amsterdam.
Tel: 020-79 92 61
Ho ofdredac teur:
J.Th. van Taalingen
Eindredacteur:
Bart Eldering
Advertenties:
drukkerij Poortpers b.v.
Torensteeg 3, Amsterdam
Tel: 020-23 14 85
Cannes 1978 uitgewoed
pagina 1
Cannes1978
pagina 2
Produktie
pagina 5
Nieuwe films
pagina 6
Bondsnieuws
pagina 7
Premières
pagina 8
FILM
Bij de voorplaat:
Het 'Palais des Festivals'
te Cannes in volle glorie
Op het moment dat dit nummer verschijnt is het 31e Internationale Filmfestival
in Cannes nog maar amper uitgewoed.
Het slechte weer bij het begin van het festival heeft de pret niet kunnen beder
ven. Onstuitbaar trekken de cinefielen uit de hele wereld elk jaar weer naar Can
nes. Met in hun kielzog een hele meute van nieuwsgierigen, souvenirverkopers,
vuurvreters, guitaarspelers, bedelaars en andere verschijnselen die de boulevard
overbevolken tot in de kleine uurtjes.
De sterren vliegen af en aan en alle avondvoorstellingen in het Grand Palais wor
den opgeluisterd door hun aanwezigheid. Farrah Fawcett-Majors ('de vrouw van
zes miljoen'), Nick Nolte (van de 'Jordaches') ook even naar Cannes overgeko
men als onderdeel van z'n huwelijksreis, ontwrichten bij hun verschijnen het ver
keer volkomen. Bij alle galavoorstellingen zijn sterren, regisseurs, producenten en
aanhang aanwezig. Een geduldige menigte wacht trouw aan de ingang om een
glimp van de een of andere 'personalityte kunnen opvangen.
Dit zijn elk jaar weer de onafwendbare uiterlijke verschijnselen waarmee dit
grootste filmfestival ter wereld gepaard gaat.
De kapstok van het hele gebeuren is eigenlijk de 'Marché' (de filmmarkt). Achter
het bekende festivalgebouw dat dateert uit 1947 is een nieuwer deel opgetrok
ken waarin de verschillende produktiemaatschappijen landenvertegenwoordi-
gingen hun films aan de man kunnen brengen. Het is een driftige handel van lo
ven en bieden. De eerste contacten worden meestal op de stands gelegd, maar de
uiteindelijke contracten worden bijna altijd in een minder hektische omgeving
getekend. De 'marché' is namehjk voor iedereen vrij toegankelijk, bij slecht weer
kan men er dus op rekenen dat er een gezellige toevloed van schuilers komt,
compleet met huilende kinderen, piepende kinderwagens en blaffende honden.
De mensen uit het vak moesten dit jaar voor het eerst als een soort verrassing 50
francs betalen om aan een badge te komen die vrij toegang verleend tot de voor
stellingen van de films die in de handel zijn, een aardige extra inkomensbron
voorde organisatie.
Dit jaar zijn in de 'marché'-voorstellingen 300 films gedraaid voor belangstellen
de kopers met een totale lengte van 84.000 kilometer, d.w.z. zeven maal de om
trek van de aarde. Negenendertig landen zijn hier vertegenwoordigd, waaronder
voor het eerst India, Egypte, Senegal, Nieuw-Zeeland en Cuba. In totaal lopen er
in Cannes in die tijd een kleine 3000 producenten, distributeurs, exporteurs en
exploitanten rond allemaal juist op zoek naar iets bijzonders.
Daarvan heeft met name de nieuwe Nederlandse familiefilm 'Pinkeltje' geprofi
teerd, welke film door het toegepaste procédé veel interesse trok.
Wat de animatiefilms betreft hebben we een goede naam in het buitenland. Vol
gens insiders zou de Nederlandse inzending 'Oh my darling' van B^rge Ring een
goede kans op een prijs maken. Ook de andere speelfilms mogen zich in een con
tinue belangstelling verheugen. Na het mooie resultaat van 'Max Havelaar' in de
Verenigde Staten is er een nieuwe golf van interesse losgekomen. Over de exacte
resultaten van de Nederlandse produktie hopen wij in het volgende nummer wat
meer gegevens te kunnen publiceren.
Nederlandse ster op de voorgrond in Cannes was Monique van de Ven die hier
was om haar eerste grote film in haar Amerikaanse carrière te promoten.
De film heet 'Stunt Rock' en de naam zegt het al, het is een gewaagde combina
tie van stunts, spanning en muziek. Monique haalde de voorpagina van het geren-
nomeerde Engelse blad Screen International en werd geïnterviewd door de Ame
rikaanse 'Hollywood Reporter'. Twee van de vier bladen die gedurende het festi
val elke dag verschijnen boordevol informatie over het festivalgebeuren en alles
wat er om heen hangt.
Op de Nederlandse ontvangst was niet alleen de gehele Nederlandse 'kolonie'
aanwezig, doch ook een groter aantal buitenlandse relaties dan voorheen. Het is
van belang, dat het buitenlandse element in de toekomst nog zal worden ver
sterkt.
Het 31e filmfestival van Cannes en de zeventiende editie van de 'marché' zitten
er weer op en volgend jaar zal het allemaal nog wel veel groter worden als men
de festivaldirectie mag geloven.
B.E.