GLOEDNIEUWE LUMIÈRES IN ENSCHEDE In de afgelopen anderhalfjaar zijn in deze rubriek al heel wat nieuwe bioscopen voor het voetlicht geweest. Verhoudingsgewijs betrof het een groot aantal inwendige uitbreidingen en renovaties op bestaande vestigingspunten. Het bioscooppark in Enschede onderging het afge lopen voorjaar nog een tweede belangrijke uitbreiding met een totaal nieuwe vestiging van een complex van drie nieuwe bioscopen in de Hofpassage. Met medewerking van o.a. het komisch duo 'De Moun- ties' werden de nieuwe theaters onder de aandacht van het publiek gebracht. RISICO DOEKBEZETTING FILMPRODUKTIE TOEKOMST In een gesprek met de heer Wilton van City Exploitatie Maatschappij op het hoofdkantoor in Amsterdam gaan we wat nader in op de beweegredenen voor deze nieuwe vestiging in het oos ten van het land. City had al langer plannen voor Enschede maar het zoe ken was naar een geschikt vestigings- punt. Toen in Enschede de verdere uit bouw van het winkel/wandelcentrum ter hand werd genomen leek zich het juiste moment voor te doen om deze grote investering verantwoord te doen zijn. Een totaal onbekende nieuwe ves tiging blijft zeker in het begin altijd een extra risicofactor. De eerste vier maanden zijn vaak moeilijk. Na die tijd moet de automatische loop er in zitten en dat is in Enschede bij de Lumières het geval. Men is op dit moment tevre den en de recettes stijgen nog steeds. In de wandelpassage de aantrekkelijke entree Een gezellige nostalgische foyer Het grote probleem voor een behoor lijke bioscoopexploitatie is met de ge stage uitbreiding van het aantal doe ken, de verantwoorde bezetting van het aantal doeken. Het wordt steeds moeilijker om een continu kwaliteits- produkt te brengen, aldus de heer Wil ton. Internationaal worden steeds ho gere percentages gevraagd en dat maakt het voor de exploitanten vaak moeilijk om tot een sluitende exploi tatie te komen. Bovendien ben je ver plicht tegenover het publiek om toch ook een behoorlijke dosis produkt van eigen bodem te brengen en dat is ook al niet zo'n eenvoudige zaak vandaag de dag. City zou graag weer Nederlandse films willen produceren, maar op een gezon de basis is dat volgens de heer Wilton op dit moment praktisch onmogelijk. Hij is van mening dat het op dit mo ment een eerste vereiste is om een effi ciënte Nederlandse filmproduktie te organiseren. Bij de produktie van een Nederlandse film is de risicofactor groot, de investering is groter dan bij het uitbrengen van een buitenlandse film omdat je met een groot aantal kopieën 'uit moet gaan', waarmee een aanzienlijk bedrag gemoeid is. Als voornaamste oorzaak van het ont breken van een continue Nederlandse filmproduktie op niveau ziet de heer Wilton het gebrek aan goede script schrijvers. Hij ziet dat als de basis van alles. Er is talent genoeg, maar talent moet je oefenen dat wordt bijna nooit perfect geboren. Het is dus zaak om te gaan zorgen dat die mensen die daar voor in aanmerking komen de gelegen heid krijgen om vingeroefeningen te doen, zodat ze kunnen leren wat het scriptschrijven voor een film betekent. City ziet op zich nog steeds veel in de Nederlandse filmproduktie, maar er moet meer continuïteit komen en niet van die plotselinge explosies van crea tiviteit zodat er een opeenhoping van Nederlandse films op hetzelfde mo ment komt. De heer Wilton betreurt het overigens dat Nederlandse producenten zo wei nig trouw zijn aan hun distributeurs. Ook op dat niveau is een vertrouwens basis van belang en die kan alleen maar groeien bij een langdurige samenwer king. Het zou goed zijn als er ook bui ten de tijd dat een producent met een film bezig is contact met de distribu teurs zou zijn zodat er een constante uitwisseling van informatie zou kun nen plaatsvinden, waarbij men op de hoogte blijft van eikaars problemen en mogelijkheden. City blijft echter op alle fronten de toekomst met vertrouwen tegemoet zien ook wat betreft de exploitatie heeft men nog een aantal grote projek- ten op stapel staan. Naast een aantal kleinere inbouwbioscopen die gedeel telijk al gerealiseerd zijn, is men in Haarlem bezig met ee voorbereidingen voor de bouw van een complex van vijl bioscopen op de plaats van het vroege re befaamde restaurant Brinkmann.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1978 | | pagina 8