11 NOVEMBER 1978 - DE FAMILIE BIOSCOOP TE 's-HEERENBERG VIERT HAAR VIJFENZESTIG JARIG BESTAAN! ERETEKEN NIEUWE SPELREGELS BIOSCOOPRECLAME "Heden verkocht aan de heer G. Schuurman, Café- en Winkelhouder te 's-Hee- renberg, een COMPLETE BIOSCOOPINRICHTING bestaande uit: 1 Pathé Ap- parat met Objectiv, 1 Kopere Etherlamp, 2 Oxigene fleschen, met 4 gratis films voor de prijs van f 200, Deze somma in contact empfangen te hebben... 's-HEERENBERG, 11 NOVEMBER 1913." Dat was de voorzichtige start. En nu, 65 jaar later bestaat de Familie Bio scoop nog steeds. En nog steeds wordt het bedrijf uitsluitend gerund door le den van de Familie Schuurman. Zoals de huidige directeur, de heer A.H.W. Schuurman dan ook trots opmerkte: "We hebben d'r nooit een ander bij hoeven halen in al die jaren." De foto's tonen een beeld van de zaal zoals deze er na 1955 uitziet en een statieportret gemaakt ter gelegenheid van het vijfentwintigjarig bestaan in 1938. Op de laatste foto kan duidelijk worden vastgesteld dat de heer A.H.W. Schuurman in de loop der jaren niet opvallend is veranderd (staand, rechts). Het Hoofdbestuur heeft in de vergade ring van 30 augustus jl. besloten het volgende ereteken te verlenen: In goud met diamant (40 jaar) aan de heer H.M. Wakkermans, Miedema's Bioscoop- en Exploitatie Mij B.V., Deventer. Zoals in grote trekken bekend heeft een studiecommissie ad hoc, samenge steld uit leden van de Vereniging van Bioscoopreclame-Exploitanten en de Exploitantenraad onder leiding van de Bondsvoorzitter, de heer J. Nijland, die daartoe door beide groepen was aangezocht, in de loop van het jaar 1978 een advies tot regulering van de bioscoopreclame uitgebracht. Dit ad vies werd door de Vereniging in de vorm van een Bedrijfsbesluit aanvaard en eveneens goedgekeurd door de Ex ploitantenraad, onder voorbehoud van goedkeuring door de leden der exploi- tantenafdelingen. In afwachting van de definitieve af ronding van de getroffen maatregelen was de publikatie in dit blad nog aan gehouden. Maar de pers hard er intus sen lucht van gekregen dat er een re gulering van de bioscoopreclame in voorbereiding was. En er viel dus aan een beantwoording van gevraagde in lichtingen niet te ontkomen. Aangezien de feiten waar het om gaat lang niet altijd goed in de bladen zijn vermeld, wordt een nadere toelichting in dit blad op haar plaats geacht. Het bestaan van een zestal reclamevor- men, die in sommige bioscopen bijna alle aan bod kwamen, gecombineerd met het toenemend aantal filmdia's en reclamefilms, leidde sedert 1976 niet alleen tot uitdijing van de vertonings duur, maar veroorzaakte ook dat het geheel een rommelig aanzien kreeg, dat noch de bezoekers, noch de bedrijfs- genoten konden waarderen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1978 | | pagina 10