INSCHRIJVING IN HET NAAMREGISTER Op basis van dit advies ging de Vereni ging van Bioscoopreclame-Exploitan ten al zover, dat zij terzake een be- drijfsbesluit behelst in het kort de vol gende voorschriften: 1. Per bioscoopprogramma geldt een maximum vertoningsduur van tien minuten; 2. Per bioscoopprogramma geldt een aantal van tenminste vier reclame films (voorzover aangeboden), zulks met een maximum van vijf; 3. Per bioscoopprogramma worden ten hoogste drie vormen van recla me vertoond, te verdelen in twee blokken, welke gescheiden worden door een trailer en/of ander bij werk. Het eerste blok bevat hoofd zakelijk gewone dia's of andere ty pes daarvan, eventueel gevolgd door één of meer filmdia's en als laatste één van de vijf reclamefilms; liet tweede blok bevat dan de overige reclamefilms; 4. Ongeacht het aantal te vertonen reclamefilms geldt een beperking ten aanzien van: a. reclamefilms voor tabaksartike- len en wel tot ten hoogste l'/i film per periode van twee weken in plaats van ten hoogste twee films, zulks met ingang van het jaar 1980; b. reclamefilms voor alcoholische dranken en wel tot één film per periode per bioscoop in plaats van zoals tot dusver een zwak- alcoholische drank naast een sterk-alcoholische drank, even eens met ingang van het jaar 1980. 5. Ten aanzien van het eerste punt geldt, dat de betrokken reclame- pachter de indeling der reclame blokken tijdig aan al zijn collega's- leden der Vereniging van Bioscoop reclame-Exploitanten opgeeft na met de bioscoopondernemers ge pleegd overleg, ten aanzien van de keuze van de in 1979 te vertonen reclame-vormen. Een wijziging van de indeling is in de toekomst vanzelfsprekend ook moge lijk, mits tijdig opgegeven. Daarnaast is nog bepaald, dat de verto ning van tegen het normale tarief be taalde reclame te allen tijde voorrang heeft op de vertoning van aantrekke lijk bijwerk met een ondergeschikt reclame-element. De dia-vormen mo gen niet worden benut als reclame voor onder punt 4 genoemde produk- ten, behoudens nog lopende overeen komsten. Ten slotte kan worden medegedeeld, dat ook de mogelijkheid is geopend tijdelijk proeven te nemen met nieuwe verschijningsvormen en/of samenstel lingen van reclame-uitingen in de bio scopen, zulks na verkregen goedkeu ring van de daarvoor te benoemen ex perimentencommissie. In een slot-advies van de studiecom missie is nog aan de bioscoopreclame ondernemers en de bioscoop-exploi tanten geadviseerd om de nodige voor zichtigheid te betrachten bij het ac cepteren van orders voor sluikreclame die beoogt de beperking van de recla- me-mogelijkheid voor tabaksartikelen en alcoholica te doorbreken. Het is duidelijk, dat naast de gewone reclame voor tabak en alcohol niet nog eens reclame kan worden gemaakt voor bij voorbeeld sigarettenvloei, bierglazen met merknamen van bierleveranciers, sherry's met een sigarettennaam, etc. etc. Zij die dergelijke reclame-uitingen accepteren moeten er zich van bewust zijn, dat deze reclame niet wordt aan vaard als blijkt, dat zij duidelijk gericht is op een doorbreking van de ruimte beperking voor de genoemde artikelen. Ook moet men zich realiseren, dat reclamefilms voor bierglazen, wijngla zen, asbakken, shirts, enz. met een naam, welke door gelijkenis of door zijn uitvoering duidelijk een bepaald alcohol- of tabaksmerk suggereert, niet kunnen worden geboekt naast alcohol en/of tabaksreclame, en dat omge keerd geen reclame voor alcoholica of tabaksprodukten kan worden ge boekt, als de beschikbare plaats in het voorprogramma reeds is ingeno men door de bedoelde films met sluikreclame. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor filmdia's. Eventuele bezwaren tegen het verto nen van als 'sluikreclame' aangemerkte films en filmdia's kunnen worden in gediend bij de daarvoor in te stellen klachtencommissie. Ingevolge artikel 4 van het Reglement op het Naamregister zijn de navolgende verzoeken tot inschrijving van titels in het Naamregister gedaan. Voorliet indie nen van bezwaren tegen de verlangde inschrijving, hetgeen binnen acht dagen na verschijning van dit blad schriftelijk bij het Hoofdbestuur moet geschieden, raad plege men artikel 6 van het Reglement op het Naamregister. De tussen haakjes geplaatste namen zijn de buitenlandse titels, die uitsluitend worden gepubliceerd ter oriëntering van de leden. Filmnamen waarvoor inschrijving is verzocht: Battle star Gallactice (Battle star Galactice) Blue collar (Blue collar) Foul play (Foul play) Heavcn can wait (Heaven can wait) International velvet (International velvet) National lampoon's animal house (National lampoon's animal house) Paradise alley (Paradise alley) The Wiz (The Wiz) Force 10 from Navarone (Force 10 from Navarone) Klaar... over boord maar (Captain Lust) Meisjes die er voor 'klaar' gemaakt worden (The ceremony) De porno-avonturiers (The young tycoon) De porno-boerderij (Cathy, fille soumise) Heet gedonder in Tirol (Love hotel in Tirol) Just a gigoio (Just a gigoio) De aanval op Muc-Wa (Go teil the Spartans) De navolgende filmtitels zijn vervallen: 1) Commando Navarone 2) Go teil the Spartans Naam houders exploitatierechten C.I.C. Columbia Express Go file Nova

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1978 | | pagina 11