DE LUIDSPREKER DE VERSTERKERS PROJECTOR TOONLAMPGELIJKRICHTER PROGRAMMA-AUTOMAAT SAMENVATTING JAN JANSEN, FILMER OVERLEDEN klinken, zonder storende resonanties. Bovendien streeft men naar een gelijk matige weergave voor alle plaatsen in de zaal... en het balcon. De inregeling wordt gedaan door gespe cialiseerde technici. Zij maken daarbij gebruik van een zogenaamde rosé ruis generator, waarmee gelijktijdig alle fre quenties uit het geluidsspectrum via de luidsprekers in de zaal hoorbaar worden gemaakt. Dit geluid wordt met een meetmicrofoon opgenomen, die op een spectrum-analyser is aangesloten. Op deze analyser is de geluidssterkte in de zaal per frequentie direct af leesbaar. Voor de controle op gelijk matige geluidsdruk door de gehele zaal worden vervolgens vergelijkende metin gen op een aantal plaatsen in de zaal gedaan. Door het afregelen van de filters in de Dolby versterker kan de geluidsdruk van alle frequenties in de zaal gelijk, respectievelijk binnen een bepaalde to lerantie worden gebracht. In hoeverre delen van bestaande instal laties bij het installeren van Dolby in gebruik kunnen blijven hangt van de volgende factoren af: Indien reeds luidsprekers voor stereo weergave en het effectkanaal zijn geïn stalleerd is bepalend of deze luidspre kers in staat zijn voldoende geluidsdruk te produceren t.w. 86dB als piekwaarde gemeten in het midden van de zaal. Vooral is daarbij van belang de prestatie in het lage tonen gebied en de mate van vervorming. Voor de hoge tonen is de spreiding (openingshoek van de luid sprekers) van belang voor een gelijkma tige geluidsverdeling in de zaal. In de meeste gevallen hebben de aan wezige versterkers onvoldoende vermo gen. Ook in meerkanaals-installaties werd in het verleden niet meer dan 4 x 25 of 4 x 40 Watt toegepast. Dit was gezien het toen gevraagde ver mogen aan luidsprekers zelfs voor gro tere theaters ruim voldoende. Nu ech ter, dankzij de Dolby-techniek een gro tere dynamiek mogelijk is, zullen de De CP-100 cinema processor versterkers daarop berekend moeten zijn. Siemens heeft daarom in de ver sterkerinstallaties 4 stuks 120 Watt ver sterkers opgenomen. Ook al wordt hierop minder luidspre kervermogen aangesloten, toch zal dit vermogen nuttig blijken omdat bij la gere uitsturing de vervorming dan tot vrijwel nul wordt gereduceerd. Van de bestaande installaties kunnen de mag- neettoon-voorversterkers in gebruik blijven waarbij de aanwezige eindver- sterkers veelal als reserve 'stand byblij ven. Voor mono-installaties heeft het meest al geen zin de aanwezige versterker in de nieuwe apparatuur op te nemen. In de toonbox van de projector wordt een stereo aftaster ingebouwd. Voor verschillende fabrikaten en typen pro jectoren zijn inbouwsets leverbaar. Omdat de weergave van de geluidsin stallatie vooral ook in de lage tonen worden verbeterd, bestaat de kans dat minder goed afgevlakte stroom door de toonlamp reeds brom veroorzaakt. De moderne Siemens toonlampgelijk- richters zijn elektronisch gestabiliseerd en daarmee gegarandeerd vrij van brom. Voor automatische installaties moet de Dolby-unit zijn voorzien van een auto- matiseringsprint. De band- of cassette recorder kan worden aangesloten via een door de programma-automaat (vloeiend) in- en uitschakelende verster ker. Op deze versterker kan ook een in de zaal gemonteerde volume-regelaar worden aangesloten. Toepassing van het Dolby-proces op filmgeluid betekent niet alleen een aan zienlijke vermindering van het ruisni veau, maar tevens wordt de totale ge luidskwaliteit op een hoger peil ge bracht en aangepast aan de eisen van deze tijd. In het totale projekt wordt langs elektronische weg tevens de akoestiek van de zaal schijnbaar ver beterd. Het commerciële succes zal ten slotte ook afhangen van het feit hoe men het publiek duidelijk kan maken, dat met deze techniek dezelfde geluids kwaliteit wordt verkregen zoals men in meeste gevallen ook thuis gewend is, en waardoor het niet alleen prettig is om naar een film te kijken, maar ook om naar te luisteren. Ook op dit punt van publiciteit heeft de leverancier zijn advies en/of promo tiemateriaal gereed. Op 75-jarige leeftijd is te Hilversum plotseling overleden Jan Jansen, een goede bekende bij allen, die zich in Nederland bezig houden met de pro- duktie van documentaire films. Wie naar de oorsprong van zijn belang stelling voor film wil zoeken hoeft niet ver te gaan: zijn verwantschap met Dumée, pionier in de wereld van het Nederlandse bioscooptheater, is be kend. In 1925 begon Jan Jansen zijn loop baan bij het foto-persbureau van Polygoon, spoedig daarna ging hij over naar het filmjournaal, waar hij snel een vooraanstaand cameraman werd. Met 'Triomf', een documentaire voor het NVV, plaatste hij zich volgens filmrecensenten in een rij met andere vooraanstaande documentaire filmers van die jaren, zoals Joris Ivens en Jan Hin. Na 1945 maakte hij een verslag over het werk van het Rode Kruis in Indo nesië. Dit moet het begin zijn geweest van langdurige, vriendschappelijke ban den met deze organisatie. Zijn jarenlange bemoeiingen met tal rijke filmprodukties van het Rode Kruis leidden ertoe, dat hem op 26 april 1978 door deze organisatie de 'medaille van verdienste in zilver' werd toegekend. Op dat moment was het ruim dertig jaar geleden, dat Jan Jansen naar Pro- filti was overgegaan en zich meer was gaan specialiseren op verkoop en pro- duktiezaken, dat bleef hij doen nadat Polygoon/Profilti zich had aangesloten bij Cinecentrum.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1979 | | pagina 10