MONO EN STEREO DOOR ELKAAR DOLBY IN DE PRAKTIJK opgenomen, zodat ze flink boven het ruisniveau van de band of de film uit steken. En hierbij wordt ook gekeken om welke frequenties het gaat. Het magnetisch of optisch patroon komt dus helemaal niet meer overeen met het oorspronkelijke geluid, want de zwakkere signalen, in het bijzonder van de hoge frequenties zijn te sterk opgenomen om zo te worden weerge geven. Het is dus noodzakelijk, om aan de weergave-zijde het omgekeerde proces toe te passen, waarbij het oorspronke lijke signaal terug wordt verkregen. Wat we dan gewonnen hebben? Wel, juist die extra versterkte passages van die hogere frequenties moesten bij weergave worden verzwakt. En dat be tekent, dat de ruis daar met hetzelfde percentage wordt verzwakt... Als dus bijvoorbeeld een toon van 10.000 Hz driemaal te sterk is opgenomen, dan wordt deze bij weergave driemaal ver zwakt. De ruis wordt echter met het zelfde percentage verzwakt, waardoor de signaal-ruis-verhouding driemaal be ter is geworden. Dat betekent dus een vergroting van de dynamiek, en de mogelijkheid om hogere frequenties ruisvrij te kunnen weergeven. Het zogenaamde Dolby-B-systeem, voor huiskamertoepassingen bekijkt het frequentiespectrum vanaf ongeveer 1000 Hz en hoger in één keer. Bij de professionele systemen, zoals Dolby-A, wordt het gehele geluidsspectrum eerst in vier frequentiebanden opgesplitst, en per frequentieband afzonderlijk aan het proces onderworpen. Dit levert van zelfsprekend een beter resultaat op dan met B-systeem. Dolby heeft dus geen invloed op de ruis die door andere componenten buiten het magnetisch of filmmateriaal wordt opgewekt. Maar dat is tegen woordig ook niet meer nodig. Duide lijk is nu ook, dat Dolby realistischer geluid betekent, in plaats van harder of spectaculairder. (Hoewel realistisch ge luid natuurlijk wel spectaculair kan klinken, tot men het als vanzelfspre kend ervaart, want niets went zo snel als goed geluid.) Kortom, Dolby bete kent een aanwinst voor alle soorten films. De produktiekosten behoeven ook niet hoger te liggen, omdat de meeste sstudio's al over Dolby-appara- tuur beschikken, en het gebruik daarvan niet of nauwelijks in het produkt is terug te vinden. Dolby-stereo-prints kunnen ook door projectoren met monosystemen wor den gelezen, omdat beide sporen dan gelijktijdig worden afgetast, en dus pre cies zo als men een FM-stereo-uitzen- ding ontvangt met een FM-mono-ont- vanger, wordt de som van een linker en rechterkanaal weergegeven.^ Voor films die niet met Dolby zijn op genomen en dat worden er steeds minder volstaat een simpele schake laar om het Dolby-systeem in het weer- gavecircuit uit te schakelen. Een nieuw systeem moet van dien aard zijn, dat ook andere nog in omloop zijnde sys temen gedraaid kunnen worden. Met het omschakelen van een bioscoop op Dolby stereo is een bedrag gemoeid van ongeveer vijftienduizend gulden, als reeds 35-mm magnetische stereo apparatuur aanwezig is. Voor ombouw van een mono-installatie kost dat onge veer hetzelfde, plus de kosten van extra luidsprekers en versterkers, die voor stereoweergave nodig zijn. Verdere uit breiding is nog mogelijk met surround- informatie, welke evenals de informatie voor het middenkanaal in de stereo-in formatie is verborgen. Met behulp van een zogenaamde matrix-schakeling ver krijgt men dus van de beide optische sporen zowel het stereo-geluid, ver deeld over linker- en rechterkanaal, als mede de extra informatie voor -het middenkanaal en het surround-effect. Logischerwijs kost de ombouw van 70- mm magnetische installaties evenredig meer en is ook hier de totaalprijs af hankelijk van de extra's die men kiest. Een gelukkige bijkomstigheid van het Dolbysysteem is, dat het helemaal geen extra zorgen met zich meebrengt; niet ten aanzien van onderhoud, niet ten aanzien van de bediening en niet ten aanzien van de ontwikkeling in automatisering. Over de gehele wereld zijn thans rond de duizend theaters met het Dolby-systeem uitgerust, en dat aantal neemt met gemiddeld vijftig in de maand toe. Goed geluid betekent goede zaken, door een hogere bezettingsgraad. Het publiek apprecieert het high-fidelity stereo-geluid duidelijk, dat nu kwalita tief in overeenstemming is met het beeld. Uit het voorafgaande is duidelijk ge worden, dat met omschakeling op het Dolby-systeem meer is gemoeid dan alleen het plaatsen van een kast met elektronische apparatuur. De inbreng van de leverancier, in dit geval dus Sie mens Nederland, is ook in hoge mate adviserend. De totale kwaliteit wordt door Dolby op een hoger niveau ge bracht, en daarom wordt er niet alleen gekeken naar wat er van de bestaande apparatuur bruikbaar is, maar tevens wordt de akoestiek van de zaal nauw keurig gemeten. In zoverre geen verbe teringen worden verkregen door andere luidsprekers, een andere opstelling daarvan of weinig kostbare veranderin gen aan de zaal zelf, kan de akoestiek langs elektronische weg worden verbe terd, namelijk door toepassing van de equalizer E2. Deze bevat 27 instelbare filters voor een frequentiebereik van 40 Hz tot 16 kHz. Hiermee is het dus mogelijk, om de zaal neutraal te laten Door middel van een meetmicrofoon met frequentie-analysator wordt de werkelijke geluidsdruk in de zaal per frequentie gemeten

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1979 | | pagina 9