AV-MEDIA EN EXPORTBEVORDERING Onder dit motto werd op 4 juni in het RAI Congrescentrum te Amsterdam door de Stichting Audiovisuele Manifestaties (SAM) een bijeenkomst georganiseerd waarin een aantal films zijn vertoond die gebruikt kunnen worden voor de bevordering van de export van bepaalde produkten of diensten. In genoemde Stichting die o.a. jaarlijks manifestaties met opdrachtfilms pleegt te organiseren, wordt samengewerkt door de Raad van Nederlandse Werkgeversbonden, de Be drijfsafdeling Filmproduktie van de Bond, de Stichting Technisch Filmcentrum en de Amsterdamse Industrie Ver eniging. Aan het evenement van 4 juni was een uitgebreide mailing voorafgegaan, speciaal gericht op exporterende bedrijven en het werd door de organisatoren wel betreurd dat deson danks de belangstelling juist van die kant aan de zeer matige kant was. Dit des te meer omdat o.a. van de kant van deskundige sprekers de opvatting van de SAM werd onderschreven dat av-media, waaronder film, blijkens de praktijk een belangrijke rol kunnen spelen bij de bevorde ring van de voor ons land zo broodnodige export. Ook ver tegenwoordigers van exportorganisaties lieten, met uitzon dering van het Nederlands Centrum voor Handelsbevorde ring, merkwaardigerwijze verstek gaan. Zou men alles al denken te weten en zou het mede daarom zo slecht gaan met onze export? Hoe dan ook de wegblijvers hebben het ook nu bij het verkeerde eind gehad. Er was sprake van een interessant programma met gerichte toelichtingen door of vanwege de opdrachtgevers en ook de slotdiscussie leverde belangwekkende gesprekstof op. De dag werd na een inleiding door de voorzitter van de SAM, Mr. P.Y. Hondius, geopend door de heer P.D.O. De heer P.D.O. Hanrath, directeur van het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering tijdens het uitspreken van zijn openingsspeech. Hanrath, directeur van het Nederlands Centrum voor Han delsbevordering, die o.a. bepleitte de te gebruiken av-me dia zoveel mogelijk af te stemmen op de te bewerken markt en om de boodschap op zo beknopt mogelijke wijze over te brengen. Overigens verbaasde hij zich erover dat bij de exportbevordering relatief weinig gebruik wordt ge maakt van deze media ondanks de daarmede bij goed gebruik opgedane zeer positieve ervaringen. Hierna werd een toelichting verstrekt door de heer H.J. Momber, hoofd van de centrale PR en publiciteit van het Rijn Schelde Verolme concert, op de vervolgens vertoonde film "Power and Brains". Deze film was vervaardigd door Multifilm BV onder regie van Peter Alsemgeest. De volgende spreker was Drs. H.J.J. de Vries, intern or ganisatie adviseur van de Hoofd Industrie Groep Video van N.V. Philips Gloeilampenfabrieken, die de film "Workstructuring in TV assembly" toelichtte. Deze film was bedoeld om buitenlandse Philips vestigingen op de hoogte te brengen van moderne werkmethoden in het moederland; export van know how dus. Deze film werd geproduceerd door Bob Kommer Studio's BV onder regie van Pum Rote. De laatste film voor de lunchpauze was "Holland Terra Incognita", toegelicht door de heer Ir. KA. de Jong, di recteur exportbevordering van het Ministerie van Land bouw en Visserij. Het ging hier om de export van minder bekende Nederlandse zuivel- en landbouwproducten. De film was vervaardigd door ARC/C Visuals B.V. onder regie van Ronny Erends. Na een geanimeerde lunch volgde de juist gereed gekomen film "Holland industria report", vervaardigd in opdracht va de dienst voor Economische Voorlichting en Export bevordering (EVD) en de Ministeries van Economische en Buitenlandse Zaken. De adj. directeur van de EVD, de heer J. van Poelje, moest op het laatste moment wegens ziekte verstek laten gaan en zijn toelichting werd nu verstrekt door de heer J. Suzanne, voorlichtingsfunctionaris van deze dienst. De film toont in een snelle montage wat de Nederlandse industrie te bieden heeft en de opdrachtgevers hebben grote verwachtingen van de beoogde ruime internationale verspreiding. De film werd geproduceerd door Carillonproducers onder regie van Clive Mitchell. Vervolgens verstrekte de heer H.W. Schol, publiciteits- manager van Stork Ketel- en Apparatenbouw Hengelo, een gedetailleerde introductie op de film "Karun Sugar Fac- tory", die een beeld geeft van de bouw van een suikerfa briek in een aanvankelijk onherbergzame streek van Iran. Hij stelde o.a. dat het medium film een zeer goede referen tie kan zijn voor de internationale verkoop van Neder landse produkten en verklapte voorts dat de jaarlijkse SAM dagen de stoot hadden gegeven om tot deze veel en nuttig gebruikte film te komen. De film was vervaardigd door Mundofilm B.V. onder regie van Joop Burckseji. Tenslotte zijn een tweetal TV-commercials vertoond, ge maakt ten behoeve van de verkoop van Nederlandse kaas in het buitenland. Bij ontstentenis van de opdrachtgever gaf hier de heer B. Kroon namens de producent Toonder Studio's een toelichting, waarin hij o.a. stelde dat men naast films van 20 minuten ook met filmpjes van 20 se conden een belangrijke mate de export van bepaalde pro dukten kan stimuleren. Bij dit soort erg korte films vor men dan echter de distributiekosten, zijnde de uitzendkos- ten voor TV-gebruik, gewoonlijk een veelvoud van de pro- duktiekosten. lees verder op pagina 6

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1980 | | pagina 5