JURYRAPPORT PROGRAMMA CANNES '81 De jury die zich op verzoek van het Bestuur van de Audiovisuele Beroeps vereniging NBF heeft beraden over de vraag welke personen of instellingen in aanmerking zouden kunnen komen voor de Cinemagiaprijs 1980, is na zorgvuldige afweging tot het unanieme oordeel gekomen dat professor doctor J.M. Peters, hoogleraar in de Filmkun de en de Audiovisuele Communicatie media en publicist wordt voorgedragen. In haar oordeel heeft de jury uitdruk kelijk het gehele publicistische oeuvre van Peters betrokken en, onlosmake lijk daarvan, het feit dat hij animator mede-oprichter en eerste direkteur van de Nederlandse Filmacademie is ge weest. In die zin moet de prijs ook worden gezien als een honorering voor het sti mulerende werk dat Peters voor de Ne derlandse film en Nederlandse filmers heeft verricht. Dat de jury eensluidend adviseerde de prijs dit jaar toe te kennen aan profes sor Peters, zal geen verwondering wek ken. Immers, wie de reglementaire voorwaarde van de Cinemagia-prijs leest, i.e. ter erkenning van opval lend goede publicistische prestaties op het gebied van de film, televisie en overige audiovisuele media" zal daarbij welhaast automatisch aan zijn naam denken. Een man die, in 1950 als eerste Neder lander promoveerde op "de film" en die zich sedert ruim dertig jaar onafge broken en succesvol heeft beijverd om in Nederland het "film-denken" te in troduceren. In een land dat indertijd werd om schreven als "een bioscoopland, geen "filmland", "dat een filmbedrijf kent en geen film-traditie, dat rijk is aan cineasten en arm aan filmmakers, waar over film wordt gepraat en zelden over film wordt gedacht, laat staan nage dacht", heeft Peters als één der zeer weinigen op een unieke en markante wijze de wetenschappelijke analyse van het Fenomeen Film geïnitieerd; in zijn talrijke artikelen en beschou wingen, colleges en boeken, heeft hij bewerkstelligd dat de eertijds geringe waardering voor een wetenschappelijke benadering van de audiovisuele com municatiemiddelen gegroeid en nog groeiende is. En daarmee heeft hij in niet geringe mate bijgedragen tot de verandering in status van de film: die tegenwoordig in het algemeen niet meer als het ondergeschoven stiefkind je in het Rijk der Kunsten wordt be schouwd. Zijn studie van de fenomenologie van het "mechanisch beeld" werd daarbij niet gekoesterd in de spreekwoordelijke ivoren toren. Peters wist en weet zijn wetenschapsbeoefening dienstbaar te maken aan de praktijk en in die zin vormt zijn oeuvre het theoretisch raamwerk voor de praktijk van het filmvak. Voor velen betekende en betekent zijn werk een eerste kennismaking met de film; een kennismaking die onder in vloed daarvan dikwijls kon uitgroeien tot belangstelling, inzicht en tot liefde voor het vak. Zoals eens over hem werd geschreven: "Hij ontneemt de argeloosheid van het film- en t.v.-kijken en verscherpt daar mee de belangstelling voor wat er eigenlijk gebeurt." Niet alleen in de zin van kennis-over dracht, maar vooral in het kader van de eigen motivatie, de eigen beweegre- In het hoofdprogramma zijn 21 films opgenomen afkomstig uit 13 landen. Het festival wordt geopend met "Tre Fratelli" van Francesco Rosi (buiten mededin ging) en gesloten met "Honeysuckle Rosé" van Jerry Schatzberg (eveneens bui- te mededinging). Het is mogelijk dat nog een 22ste film aan het programma zal worden toege voegd. De uitverkoren films zijn: Patrimonio Nacional van Luis Berlanga (Spanje) Neige van Juliet Berto en Jean -Henri Roger (Frankrijk) La Tragedia di un Uomo Ridicolo van Bernardo Bertolucci (Italië) Beau Père van Bertrand Blier (Frankrijk) Excalibur van John Boorman (Ierland) Engel aus Eisen van Thomas Brasch (West-Duitsland) La Pelle van Liliana Cavani (Italië) Heaven's Gate van Michael Cimino (V.S.) Cserepek (Quarantaine) van Istvan Gaal (Hongarije) Tulipaa (Hart van Vuur) van Pirjo Honkasalo en Pekka Letho (Finland) Chariots of Fire van Hugh Hudson (Engeland) Quartet van James Ivory (Engeland) Les Uns et les Autres van Claude Lelouch (Frankrijk) Looks and Smiles van Ken Loach (Engeland) Montenegro van Dusan Makavejev (Zweden/Joegoslavië) Violent Streets van Michael Mann (V.S.) Passione d'Amore van Ettore Scola (Italië) Mephisto van Istvan Szabo (Hongarije) Light Years Away van Alain Tanner (Frankrijk/Zwitserland) Possession van Andrjez Zulawski (Frankrijk/West Duitsland) The Fact van Almantas Grukiavicius (Rusland) Regisseur John Boorman hanteert het zwaard "Excalibur" ten behoeve een regie-aanwijzing voor zijn gelijknamige film.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1981 | | pagina 7