denen om het vak te beoefenen. Het is niet overdreven te stellen dat hij de generaties film- en televisiemakers sinds de jaren vijftig met zijn publi caties heeft beïnvloed en gestimuleerd. En dat geldt voor vrijwel alle sectoren en functies binnen het vak: van jour naalredacteur tot speelfilm regisseur; van cameraman tot producent; van ge luidsman tot scenarioschrijver. Dat geldt evenzeer de verscheidenheid van zijn publicaties. Peters heeft begre pen, en dat begrip verder gebracht, dat film en televisie méér zijn dan 24 of 25 beeldjes per seconde. De diversiteit van zijn studie-onderwerpen geeft dat weer: het linguïstische element, de sociologische benadering, de sociogra fische achtergrond, de historische basis, de esthetische vormen, de educa tieve toepasbaarheid, de culturele waarden. De verdienste van Peters is dat hij dit totaal, onafhankelijk van trends en modegrillen heeft gesignaleerd en gea nalyseerd op een wijze die zijn weten schappelijk denken laat harmoniëren met de kunst van het film- en televisie- maken. Dat deed en dat doet hij zonder die di- rekte emotionele betrokkenheid, die maar al te vaak leidt tot gelijkhebberig- heid, tot vertekende subjectiviteit; zonder zich te mengen in de controver sen welke helaas inherend schijnen aan "de film". Vóór alles kenmerkt zijn publicistisch werk door het streven naar objectivi teit, dat niet alleen wetenschappelijk is, maar dat vooral de helderheid en systematiek dient, die zo karakteris tiek is voor zijn aanpak. Het is vooral daarom dat hij gedurende 3 decennia vele film- en televisiema kers heeft geënthousiasmeerd en hen het inzicht heeft gegeven in de beweeg redenen waarom zij bezig zijn met hun vak. "Le film est un mystère", zei Robert Bresson. Peters heeft zich tot taak geteld dat mysterie op te lossen; het is mogelijk nog te vroeg om te stellen dat hem dat is gelukt, maar het staat al wel vast dat hij er de basis voor heeft gelegd en dat hij heeft bijgedragen tot verheldering ten voordele van het film- en televisie- maken in Nederland. Het is ter erkenning van die kwalitei ten dat de jury eenstemmig aanbeveelt de Cinemagiaprijs 1980 aan hem uit te reiken. Concorde Film zal binnenkort uitbren gen "Lili Marleen" van Reiner Werner Fassbinder. De rol van de zangeres van dit in de oorlog zo populaire lied wordt vertolkt door de uit vele andere "Fassbinder-films" bekende actrice Hanna Schygulla. Van Filmtrust is weer een nieuwe hor rorfilm "The Boogey Man", gemaakt door Ulli Lommei met in de hoofdrol len John Carradine, Suzanna Love en Ron James.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1981 | | pagina 8