voor Denemarken. Alleen Noorwe
gen behoorde niet tot de prijswin
naars. De Scandinavische landen
hadden tezamen niet minder dan 36
produkties ingezonden.
Japan kwam voor het eerst met een
flink aantal produkties tevoor
schijn, nl. 12, waarvan 4 op video.
Dit land viel niet in de prijzen. Nog
niet, mogen wij wel zeggen, want
men leert duidelijk snel in het Verre
Oosten.
De organisatie van het geheel, inclu
sief de dagelijkse nevenactiviteiten,
verliep redelijk goed. Alleen moet
worden gezegd dat de keuze van het
hypermoderne en immense Barbi-
can Centre niet de meest praktische
was. De drie film/video-zalen lagen
zeer ver uiteen op verschillende ver
diepingen, hetgeen voor de gedele
geerden aanvankelijk een heel ge
zoek betekende en voortdurend een
tijdrovend geloop. Het gevolg was
dat men elkaar veel minder dan bij
voorgaande congressen ontmoette
en dat ook van de centrale ontmoe
tingsruimten die weer ergens anders
waren gesitueerd, weinig gebruik
werd gemaakt. Men trof elkaar in
hoofdzaak 's avonds tijdens de da
gelijkse recepties. Er werd geen on
derscheid gemaakt tussen film- en
video-presentatie, met dien verstan
de dat beide media dooreen werden
vertoond. Voor de video presenta
ties waren langs de wanden van de
zalen een aantal monitoren opge
steld. Gezegd kan worden dat deze
vermenging meeviel, in zoverre dat
de overgang van het grote filmbeeld
naar de kleine videobeelden niet zo
storend was als werd gevreesd. De
voorstellingen verliepen, punctueel
volgens het programma en de tech
niek was, behoudens enkele kleine
storingen, duidelijk in goede han
den.
Bij het slotdiner op 23 september
werd bekend gemaakt dat het Con
gres 1984 in het Festivalpaleis van
Berlijn zal worden gehouden.
De eerste Internationale Filmweek
Amsterdam - 16 tot en met 23
november krijgt steeds meer ge
stalte.
Voor de premières in Tuschinski 1
en 2 films die het komende sei
zoen in Nederland te zien zullen
zijn zijn inmiddels de eerste 7
stuks geselecteerd: Zelig van Woody
Allen, Hanna K van Costa-Gavras,
L'Eté Meurtrier van Jean Becker,
War Games van John Badham,
Staying Alive van SylvesterStallone,
Never say never again van Irvin
Kershner en Eine Liebe in Deutsch-
land van Andrzej Wajda.
Bovendien zal een groot aantal
films uit het buitenland worden be
trokken speciaal met het oog op de
Filmweek. In samenwerking met
Cinemathema zal een retrospectief
14
gehouden worden met werk van
Eric Rohmer.
Extra aandacht zal worden besteed
aan de nachtvoorstellingen in
Tuschinski 1, waaronder de toege
zegde volledige versie van A star is
born, de wereldberoemde film met
Judy Garland (voor het eerst in
dolby-stereo). Deze film zal worden
vertoond in samenwerking met The
American Film Institute in Was
hington.
Een aantal prominente gasten heb
ben inmiddels ook al hun komst
naar Nederland toegezegd, waaron
der Eric Rohmer, Costa-Gavras,
Isabelle Adjani, Irvin Kershner, Kim
Basinger, Barbara Carrera en Sean
Connery.
Het zal duidelijk zijn dat Stichtings
bestuur en de uitvoerende commis
sie bepaald niet stilzitten. Nieuwe
ontwikkelingen zijn dan ook zeker
op korte termijn te verwachten.
CURSUS ANIMATIEFILMEN
De Stichting Kunsthistorisch Cen
trum, Herengracht 215 sous, Am
sterdam, 020 - 23 55 89, organi
seert vanaf 7 november a.s. plus
de drie daaropvolgende maandagen
vanaf 20.00 uur een cursus ani-
matiefilmen. Cursusleider is de
animatiefilmer Gerrit van Dijk
De kosten bedragen f 90,—. Geïn
teresseerden kunnen zich bij het
Centrum opgeven voor de cursus.
EEN OUD TABOE
Onder deze titel hebben Hillie Mo
lenaar en Joop van Wijk in opdracht
van de afdeling Volksgezondheid
van de GG GD Amsterdam en het
Buro GVO samenwerkingsorgaan
voor Gezondheid, Voorlichting en
Opvoeding te Amsterdam een dis-
cussiefilm gemaakt over geslachts
ziekten. Op 4 oktober werd de film
gepresenteerd in The Movies in Am
sterdam.