Voor de leerlingen van de Utrechtse
basisscholen was een speciaal jeugd
programma samengesteld in Studio,
waar cineasten Bert Haanstra en
Karst van der Meulen en tv-presen-
tatoren Edwin Rutten en Martin
Brozius de programma's bij de
jeugd introduceerden.
Tot nu toe was de Nederlandse film
op een uitzondering na uitslui
tend voorbehouden voor het 'eigen'
publiek. De Filmdagen vonden ech
ter dat de vaderlandse produktie
een dusdanig volwassen stadium be
reikt heeft, dat hiervoor in het bui
tenland zeker interesse zal bestaan.
Dus werd besloten een filmmarkt te
organiseren. Festival programmeurs
ontvingen een mailing en voor de
opvang van vijf journalisten uit
Engeland, Frankrijk en Duitsland
werd een budget uitgetrokken. Ook
het Ministerie van WVC en het Pro
ductiefonds stortten een bijdrage in
dit potje.
Nederlandse producenten kregen in
Utrecht de mogelijkheid al hun
films, dus niet alleen de meest re
cente produkties, aan geïnteresseer
den te tonen.
Ulrich Gregor, vertegenwoordiger
van de Berlijnse Internationale
Filmfestspiele, toonde zich zeer
onder de indruk van de hoge kwali
teit van de meeste films. Hij zei let
terlijk 'Het komt mij voor dat Ne
derland op dit moment een van de
interessantste filmlanden van Euro
pa is en ik hoop dat veel films hun
weg naar Duitsland weten te vin
den'.
Een vijf man sterke Hongaarse dele
gatie selecteerde acht speelfilms
voor de Nederlandse Filmweek in
Budapest in 1985. Bovendien staan
elf films op een verlanglijst om aan
te kopen.
De acht geselecteerde films zijn 'Sa-
bine', 'De Pretenders', 'Het meisje
met het rode haar', 'Giovanni', 'De
stilte rond Christine M', 'De Illu
sionist', 'An Bloem' en 'De Vlas
chaard'. 'Als je begrijpt wat ik be
doel', 'Het teken van het beest' en
'Een zwoele zomeravond' zullen
een Hongaars bioscooproulement
krijgen en tenslotte worden 'De il
lusionist', 'An Bloem' en 'De
Vlaschaard' op de televisie ver
toond.
België en Spanje zonden eveneens
festivalvertegenwoordigers naar
Utrecht. Over eventuele commer
ciële aankopen waren aan het eind
4
van de filmdagen nog geen concrete
gegevens bekend, hoewel de indruk
bestaat dat de kans niet denkbeel
dig is dat een aantal films hun weg
naar de buitenlandse bioscopen zul
len vinden.
Zowel uit Londen als uit New York
werden inkopers in Utrecht gesig
naleerd.
Tijdens een lunch aangeboden door
de speelfilmproducenten op zondag
in 'Hotel Pays Bas' aan alle buiten
landse gasten kon men een alles
zins welwillende stemming ten aan
zien van het vaderlandse produkt
waarnemen.
Omlijstende activiteiten
De inmiddels al tot traditie uitge
roepen Filmkermis vond ook dit
jaar bij de start van de Filmdagen
plaats op het Utrechtse Vredenburg.
Op de muren rondom het plein
werden een aantal korte animatie-
en speelfilms geprojecteerd. Ook
vond een lasershow met stralen van
honderden meters lang zijn weg
door de Domstad.
De filmmuziek en natuurlijk met
name de Nederlandse filmmuziek
kwam aan bod tijdens het zoge
naamde Filmconcert op zondag
25 september. Het Promenade Or
kest o.l.v. Jan Stulen verzorgde een
programma van zes 'filmmuziek-
componisten'; Otto Ketting, Ro-
bert Heppener, Roger van Otterloo,
Ruud Bos, Jurriaan Andriessen en
Willem Breuker.
De door het Bumafonds en
Conamus ter beschikking gestelde
Prijs Nederlandse Filmmuziek werd
toegekend aan Loek Dikker voor de.
muziek bij 'De vierde man'. De be
oordeling was in handen van Cees
van Ede, Julius Wolthuis, Hans Heg,
Hans Dulfer en Ruud Bos.
De avond werd gepresenteerd door
Berend Boudewijn.
Ook 'Het Forum' was dit keer niet
vergeten. De NBF organiseerde op
22 september een forum-zaal-dis
cussie over 'De nieuwe media:
schrikbeeld of toekomstperpectief'
in samenwerking met het maand
blad Film- TV-maker.
Politici en mediadeskundigen be
steedden daarbij ruim aandacht aan
de onlangs verschenen Medianota,
het verschijnsel abonnee-TV en de
daaraan al dan niet verbonden
werkgelegenheid en de export van
het Nederlandse (audiovisuele) pro
dukt.
Op zondag 25 september was de
filmjournalistiek op televisie on
derwerp van gesprek. Een aantal
vertegenwoordigers van pers-, tele
visie- en film- en bioscoopkringen
vroegen zich af of er überhaupt ge
sproken kan worden van filmjour
nalistiek op de televisie of dat dit
medium zich slechts beperkt tot
voor de gemiddelde televisiekijker
lekker ogende programma's waarbij
film meer als versiering en opluiste
ring dient. De conclusie helde meer
over tot het laatste, hoewel de aan
wezige televisiemedewerkers graag
een informatief-kritisch programma
ook over de meer moeilijke film
zouden maken.
Bijzondere aandacht besteedden de
Filmdagen aan de kunst van het sce
narioschrijven. Zaterdag, 24 sep
tember werd een speciaal scenario
symposium gehouden waaraan mee
werkten Wim Verstappen, Ton Vor-
stenbosch, Gerard Soeteman en
Harry Kümel, afgesloten door de
discussie met het publiek onder lei
ding van Olga Madsen.
Woensdag 28 september tenslotte
werd uitgebreid aandacht besteed
aan de herdenking van het vijfde
lustrum van de Nederlandse Film
en Televisieacademie. Oud-studen-
ten, directie, docenten en bestuur
gingen met elkaar in discussie over
het onderwerp: 'Hoe leer je film-
maken' naar voren komende vragen
dus: hoe belangrijk is de opleiding
aan de academie (geweest) voor het
leren van het vak en draagt de Film
academie nog steeds bij aan de film
cultuur in Nederland?
Alle afstudeerfilms van de lichting
1983 werden in drie blokken alle
twee maal vertoond en ook vond
een retrospectief plaats van acade-
miefilms gemaakt door de studen
ten uit de zestiger jaren.
De wetenschappelijke film
Evenals vorig jaar was er voor de
specifiek wetenschappelijke film