PROMOTIE VAN FILMEXPORT In tegenstelling met profeten worden films in eigen land doorgaans het meest geëerd. Zij worden in het algemeen primair gemaakt met het oog op de vertoning in het land van produktie. Dit geldt ook voor in co-produktie vervaar digde films, zeker bij zogenaamde majori- teitsprodukties voor het betrokken land. Bij minoriteitsprodukties spelen andersoortige overwegingen vaak een grote rol. Hoe belangrijk de nationale markt is voor de nationale film, blijkt uit de gegevens omtrent de Verenigde Staten van Amerika. De op brengsten van Amerikaanse films worden voor liefst 80 procent in de Verenigde Staten behaald, ook al neemt dit land op filmgebied ongetwijfeld een zeer krachtige exportpositie in. (Gezien deze positie is het overigens wel duidelijk hoe bijzonder sterk de Amerikaanse filmmarkt is.) Voor een klein land als Nederland is de situatie met betrekking tot de nationale film niet anders dan bij een groot filmproduce- rend land het geval is. De nationale markt is mede door het kleine taalgebied verhou dingsgewijs nog belangrijker, temeer daar van een krachtige export geen sprake is. Nu moe ten we ons land qua export bepaald niet ver gelijken met de Verenigde Saten. Trouwens ook andere landen kunnen zich in dit opzicht niet met de U.S.A. meten. Men kan zich zelfs afvragen, of een land met een naar internationale maatstaven kleine filmproduktie als Nederland van export eigenlijk wat heeft te verwachten. Het inter nationale filmaanbod is immers zeer groot en de concurrentie derhalve dienovereenkom stig. De bioscoopsituatie is overal zodanig, dat de exploitanten in het algemeen een uiterst voorzichtig progammeringsbeleid voe ren, waarbij de vertoning van films uit het eigen land en uit Amerika en andere grote filmproducerende landen in commercieel op zicht doorgaans wordt geprefereerd. Dit alles doet niets af aan de omstandigheid, dat er genoeg interessante exportmogelijk heden voor de Nederlandse film resteren. Een belangrijke factor is natuurlijk de om standigheid, dat ons land een heel groot bui tenland heeft. De voor export in aanmerking komende markt is op zichzelf schier onbe perkt. De huidige bioscoopsituatie moge dan een beperkende invloed uitoefenen, aan de andere kant zijn er ook positieve aspecten die met name voor de Nederlandse film een tegenwicht vormen: a. De Nederlandse films zijn vakkundig ge maakte produkten die voldoen aan inter nationale maatstaven. Een vroeger be staande achterstand is volledig ingelopen. b. Het bezoek aan Nederlandse films maakt een onevenredig groot deel van het bio scoopbezoek in ons land uit. Onevenredig, omdat de gemiddelde jaarproduktie van de laatste tien jaar 3Vi procent uitmaakt van de gemiddelde hoeveelheid in omloop gebrachte films en het gemiddelde aandeel in het bioscoopbezoek van de nationale film uitkomt op het drievoudige (10,5 procent). Deze uitkomsten hebben inter nationaal in hoge mate de aandacht ge trokken en de betekenis van de Neder landse film een extra accent verleend. c. De hoge bezoekcijfers van een aantal Ne derlandse films duiden op een zodanige commerciële waarde, dat dergelijke films ook worden geacht voor vertoning in bui tenlandse bioscopen in aanmerking te ko men. Er zijn menigmaal dan ook contrac ten voor bioscoopexploitatie in het bui tenland voor dergelijke films afgesloten, waaronder ook voor de Verenigde Staten. d. Door de gevarieerde exploitatiemethoden op bioscoopgebied zijn er ook voor films die in ons land qua opbrengsten geen top- plaats hebben bereikt, internationaal mogelijkheden voor bioscoopvertoning. Vergeleken met de films waarvan onder c sprake is, zijn die mogelijkheden uiter aard van beperktere aard. e. De nieuwe media (televisie in al haar vormen en video) bieden extra afzetmoge lijkheden, die met name voor een klein filmproducerend land van belang zijn. De programmeringsbehoeften van de nieuwe media zijn groot en hierdoor kunnen ook films met een geringe commerciële beteke- 10

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1986 | | pagina 12