mediasystemen die verder zijn ontwikkeld, zoals in Amerika, waar de bioscoop nog steeds een bijdrage van zestig procent aan de financiering van de speelfilm levert. Het stagneren van het bioscoopbezoek vormt daarom, niet alleen nationaal maar ook inter nationaal, een bedreiging voor de ontwikke ling van alle audiovisuele media. Het terugdringen van die afkalving en een fundamentele verbetering van de financie ringsstructuur van de filmsector, zullen in de komende jaren noodzakelijke activiteiten voor de filmsector zelf zijn. Maar ook in het mediabeleid dat de Nederlandse en Europese overheden de komende jaren gaan voeren, zullen deze problemen centraal moeten staan. (3) Knelpunten Het gebrek aan speelfilms is een knelpunt dat op internationaal en macroniveau op doemt. Het opheffen van de bestaande knel punten op mesoniveau, in de bioscoop branche zelf. kan een positieve ontwikkeling op het macroniveau ondersteunen. Deze knelpunten met betrekking tot onderdelen van de marketingsmix, het produkt zelf, de film, de bijprodukten, de diversificatie, de prijs, de service, de ambiance en de promo tie, werden door Mr.Farwerck van de NEHEM voor het wetenschappelijk publiek uiteengezet. (4) Pers en aanwezigen waren niet onder de in druk van de voortgang, die de NEHEM sinds het uitbrengen van haar herstructurerings rapport in februari 1985 bij het verbeteren van de bioscoopbranche heeft bereikt. In De Volkskrant van de volgende dag werd Drs.Leurink van de NEHEM geconfronteerd met zijn uitspraak van een jaar geleden, dat er snel gerichte acties moesten komen 'anders vallen ze om'. Het afgelopen jaar blijkt vooral aan vergaderen besteed te zijn. De Voorzitter van de N.B.B, kwam hem te hulp met de opmerking, dat in de meeste bedrijfstakken door een verbetering van de marketing snel resultaten bereikt kunnen worden. Het bioscoopbedrijf wordt echter bij de marketing van het hoofdprodukt, de hoofdfilm, geconfronteerd met een aanbod economie. De vraagzijde, in dit geval het Nederlands bioscoopbedrijf, kan bijzonder weinig invloed uitoefenen op het aantal aan geboden films, de soorten films, de verto ningscyclus etc. De NEHEM zal zich dus moeten richten op de overige knelpunten, maar ook daar kan de rek gering zijn. Uit de recente prijsexperimenten zal bijv. moeten blijken hoe smal de marges voor beleidsver anderingen zijn. Veel werk dat nu wordt ge daan, blijft verder onzichtbaar voor de aan dachtige buitenstaander. Zo kan het unifor meren van de contractsituatie verhuurder/ bioscoopexploitant een stabiliserende factor in het bioscoopbedrijf vormen. Het vaststaande gegeven dat een nationaal bioscoopbedrijf zich zal moeten herstructu reren tegen de achtergrond van een inter nationale filmaanbodeconomie, plaatst een aantal fundamentele problemen buiten het bereik van de NEHEM. Drie-sporen-beleid De discussiebijeenkomst van de VSOM leverde tenslotte geen afgeronde conclusies op. In de huidig situatie, waarin zich nieuwe inzichten ontwikkelen, en waarin ook de an dere mediasectoren en de mediawetenschap begrip beginnen te ontwikkelen voor de pro blematiek van het filmbedrijf, zou dat ook moeilijk kunnen. Sommige contouren worden maar vaag zichtbaar. In de komende praktijk van de herstructurering van het bioscoopbedrijf zal men dan ook de werf met het schip moeten bouwen. Voor de NEHEM, die ook actief is in andere media sectoren, is dat een boeiende en leerzame ervaring, die hopelijk ook vruchten zal gaan afwerpen voor de bioscoopexploitanten. Voor de NEHEM. maar ook voor de natio nale mediabeleidvoerders, is het daarbij van belang dat de wetenschap van de massacom municatie die recent als een zelfstandige we tenschappelijke 'onderwijs studierichting er kend is, haar aandacht nationaal en inter nationaal nadrukkelijk verlegt naar vraag stukken met betrekking tot de media-econo- mie. mediastructuren en mediamarkten. De aan het bioscoopbedrijf gewijde bijeen komst van de VSOM is daarvoor een levend bewijs, en daarmee een succes. (5) Mede met behulp van de wetenschap kunnen marktsector en overheid de beleidsinstru menten voor de nabije toekomst en de jaren negentig ontwikkelen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1986 | | pagina 8